הקורונה שוב מרימה ראש: מה ידוע עד כה על הזנים החדשים?

(66)
לדרג

שיעורי ההדבקה בקורונה שוב במגמת עלייה וזאת בעיקר בגלל שני וריאנטים חדשים של זן האומיקרון שמתפשטים בעולם וגם בישראל. איך מתמודדים?

מאת: סתיו קורן

עיקרי הכתבה:

  • מה הם הזנים 4 ו-5.BA - הזנים BA.4  ו-5.BA הם למעשה תת זנים של האומיקרון הידוע לשמצה, ולפי ארגון הבריאות העולמי הם הספיקו להתפשט במדינות רבות ברחבי העולם. הזנים זוהו לראשונה בדרום אפריקה, ומאז הפכו לדומיננטיים בעולם המערבי, ברחבי ארה"ב ואירופה וגם בישראל.
  • ה-FDA דורש מיצרניות התרופות לפתח חיסונים חדשים נגד האומיקרון - מומחי החיסונים של מינהל המזון והתרופות (ה-FDA) ביקשו מחברות התרופות לייצר את חיסונים מותאמים לזנים החדשים כבר לסתיו הקרוב. זו הפעם הראשונה שבה פאנל המומחים ה-FDA פונה ליצרני החיסונים בבקשה לייצר חיסון עבור זן מסוים.
  • האם תיעצר התפתחות הוריאנטים של נגיף הקורונה? לפי התחזיות הרווחות בעולם, הקורונה צפויה להישאר איתנו עד שנת 2024 במקרה הטוב. במבט על ההיסטוריה של המגיפות, נדרש חיסון עדר של לפחות כ-90% מאוכלוסיית העולם כדי שהנגיף יפסיק לייצר מוטציות חדשות.
    _____________________________________________

בדיוק כשחשבנו שהקורונה כבר מאחורינו, נראה שהיא שוב מרימה ראשה: שני זנים חדשים של זן האומיקרון מתפשטים ברחבי העולם וגם בישראל. מקדם ההדבקה בישראל נמצא בעלייה, מספר המאומתים בימים האחרונים נמצא בעלייה של כ-16% ועומד על מספר של כ-74 אלף חולים בתקופה האחרונה. הזנים, שנקראים BA.4  ו- 5.BA אובחנו לראשונה בדרום אפריקה ונראה כי הם מתפשטים בצורה מאסיבית ברחבי העולם. לפי ה-FDA, התפשטותם אף תחריף בחורף הקרוב. כמה הם מסוכנים וכיצד מתמודדים? הנה:

מה אנחנו ידועים על הזנים BA.4  ו-5.BA?

הזנים BA.4  ו-5.BA הם למעשה תת זנים של האומיקרון הידוע לשמצה, ולפי ארגון הבריאות העולמי הם הספיקו להתפשט במדינות רבות ברחבי העולם. כאמור, הזנים זוהו לראשונה בדרום אפריקה ומאז הפכו לדומיננטיים בעולם המערבי, ברחבי ארה"ב ואירופה וגם בישראל.

רשויות הבריאות באירופה ובארה"ב הגדירו את הוריאנטים כ"מעוררי דאגה", אך נכון לעכשיו, עדיין לא ברור מהי רמת הסיכון שלהם. מה שכן ידוע בכל מה שקשור לאומיקרון ולזנים הנגזרים ממנו זה שהם מידבקים בקצב מהיר למדי. החדשות הטובות הן שכיוון שהזנים החדשים הם נגזרות של אומיקרון, יהיה ניתן לאבחן את רמת המסוכנות שלהם באופן מדויק  יותר וכך יהיה ניתן לטפל בחולים ביעילות רבה יותר ולהעניק להם את הטיפול המתאים. הזנים הללו שונים מזני אלפא ודלתא המוקדמים יותר. האחרונים הם לא "נגזרות" של זנים אחרים ונחשבים לנגיפים "עצמאיים".

ה-FDA פנה ליצרניות התרופות: פתחו חיסונים לאומיקרון

צוות מומחי החיסונים של מינהל המזון והתרופות (ה-FDA) פנה לאחרונה לחברות התרופות בבקשה לפתח חיסונים המותאמים לתת הזנים של האומיקרון כבר לסתיו הקרוב, וזאת על רקע התפשטותם. זו הפעם הראשונה שבה פאנל המומחים פונה ליצרני החיסונים בבקשה כזאת. חברות התרופות שפיתחו חיסונים נגד נגיף הקורונה, ביניהן מודרנה ופייזר, ייעדו את החיסונים נגד זן הקורונה המקורי שהופיע לראשונה בסין, אי אז ב-2019. אך כיוון שהנגיף התפתח במהירות במהלך המגיפה, החיסונים איבדו מיעילותם מפני זיהום ומחלות קלות, אם כי הם עדיין מגנים בשיעור גבוה ממחלת קורונה קשה.

חיסון נגד קורונה, זן האומיקרון

החיסונים מכוונים לחלבון הספייק שבו "משתמש" וריאנט האומיקרון במטרה לפלוש לתאים אנושיים. וריאנט האומיקרון הוא הדוגמה הדרמטית ביותר למוטציית קורונה, עם יותר מ-30 תת זנים. זו אחת הסיבות המרכזיות לכך שהאומיקרון גרם לגל כל כך מסיבי של זיהומים בחורף האחרון, למרות העובדה שהמוני אנשים חוסנו ואף בארבע מנות חיסון.

"האומיקרון ממשיך להתפשט לתת וריאציות מידבקות יותר", אמר ד"ר פיטר מרקס, העומד בראש חטיבת החיסונים של ה-FDA. הוא הוסיף כי ארה"ב עומדת בפני גל קורונה נוסף בסתיו ובחורף הקרוב. ככל שהנגיף מתפתח, מועילות החיסונים דועכת ובעונות הקרות אנשים יבלו זמן רב יותר בתוך הבית, מצב שבו הנגיף יכול להתפשט הרבה יותר. הוא הוסיף כי ככל שפיתוח החיסון המותאם לזן האומיקרון ייצא לפועל, התחלואה תפחת משמעותית.

ארבע מנות החיסונים הנוכחיים יעילות רק ב-19% במניעת הידבקות מאומיקרון בקרב מבוגרים בגילאי 18 ומעלה. כך על פי נתונים שהוצגו על ידי המרכז האמריקאי לבקרת מחלות ומניעתן. כאמור, תת הוריאציות של האומיקרון נחשבות למידבקות יותר, והחיסונים הנוכחיים שקיימים בשוק פחות משפיעים עליהן. חברות התרופות פייזר ומודרנה אמנם הודיעו כבר כי הן מוכנות עם חיסונים המותאמים לאומיקרון ולתת הזנים שלו, אך הן מחכות לאישור ה-FDA, בתקווה שהחיסונים ישווקו כבר בסתיו הקרוב.

מתי תופסק התפתחות זנים חדשים של קורונה?

לפי התחזיות הרווחות בעולם, הקורונה צפויה להישאר איתנו עד שנת  2024 במקרה הטוב. כמו כן, במבט על ההיסטוריה של המגיפות, נדרש חיסון עדר של לפחות כ-90% מאוכלוסיית העולם כדי שהנגיף יפסיק לייצר מוטציות חדשות. כרגע, אנחנו עוד רחוקים מחיסון עדר עולמי, והקורונה כנראה תישאר איתנו עוד זמן רב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום