קוראים לזה התמכרות התנהגותית

(1)
לדרג

אתם לא יכולים בלי סקס, שופינג, אינטרנט או הימורים? אתם כנראה סובלים מהתמכרות התנהגותית, שדורשת התערבות טיפולית. כיצד מזהים את הבעיה ואיך מטפלים?

מאת: סתיו קורן

עיקרי הכתבה:

  • מהי התמכרות התנהגותית? האילוץ לעסוק ללא הרף בפעילות מסוימת למרות ההשפעה השלילית על התפקוד הפיזי והנפשי מגדיר התמכרות התנהגותית. אנשים החיים עם התמכרות התנהגותית אינם מסוגלים להפסיק אותה למשך זמן רב ללא טיפול והתערבות חיצונית.
  • מדוע התנהגויות מסוימות נחשבות להתמכרות? כאשר ההתנהגות הופכת לאימפולסיבית במהותה ומובילה לבעיות גופניות ונפשיות והאדם אינו מסוגל להפסיק אותה, היא מוגדרת כהתמכרות.
  • אילו סוגי התמכרות התנהגותית קיימים? יש מגוון התמכרויות התנהגותיות וביניהן התמכרות להימורים, התמכרות לסקס, התמכרות לקניות ועוד.
    __________________________________________________

התמכרויות התנהגותיות או התמכרויות שלא לחומרים, כמו התמכרות להימורים למשל, הן קבוצה של התנהגויות המאופיינות בהתנהגות חזרתית, במסגרתן אדם הופך תלוי בדבר מסוים. רובנו לא מטילים ספק בקיומה של התמכרויות פיזיות לחומרים שונים, אך התמכרויות התנהגותיות עדיין נתונות לוויכוח חריף בקרב אנשי רפואה רבים. אז מהי בכלל התמכרות ומה נחשב להתמכרות התנהגותית? התשובות בשורות הבאות.

מהי התמכרות?

התמכרות היא הפרעה נוירופסיכולוגית המאופיינת בדחף מתמשך ואינטנסיבי לצרוך חומרים מסוימים, או לסגל התנהגות מסוימת שגורמת נזק לטווח ארוך. שימוש חוזר בסמים, למשל, משנה לעתים את תפקוד המוח בדרכים המנציחות את הכמיהה לחומרים מסוכנים, ומחליש את השליטה העצמית.

האילוץ לעסוק ללא הרף בפעילות מסוימת, למרות ההשפעה השלילית על תפקודנו הפיזי והנפשי, מגדיר התמכרות התנהגותית. אנשים שלוקים בהתמכרות התנהגותית יראו אותה התנהגות כמתגמלת, בעקבות רגעי השיא שהם חווים כאשר הם ממשים אותה, אך במקרים מסוימים לאחר מכן הם יחושו אשמה מסוימת. כמו כן, אנשים החיים עם התמכרות התנהגותית אינם מסוגלים להפסיק התנהגות זו למשך זמן רב ללא טיפול והתערבות חיצונית.

התמכרות לאינטרנט

מדוע התנהגויות מסוימות נחשבות להתמכרות?

קיימות מאות התנהגויות שונות במהלך היום, ולכל אחת מהן השלכות משלה. באופן כללי, אנשים בוחרים בתחביבים או בהתנהגויות מסוימות במטרה לשפר את חייהם במובן מסוים. לדוגמה, אם אתם רעבים, אתם עשויים לבחור לאכול חטיף בריא שלא רק ישביע את הרעב שלכם אלא גם יעניק לכם אנרגיה להמשך היום. עם זאת, מי שחי עם התמכרות לאוכל עשוי לבחור לאכול גם כאשר הוא אינו רעב, והוא עלול לבחור במזונות לא בריאים בכמויות גדולות - למרות שזה עלול להזיק לו בטווח הרחוק.

כאשר ההתנהגות הופכת לאימפולסיבית במהותה ומובילה להתפתחות בעיות בריאות גופניות ונפשיות והאדם אינו מסוגל להפסיק אותה, היא הופכת להתמכרות. האם זה אומר שאנחנו יכולים להפוך למכורים לכל התנהגות? זו שאלה שמעוררת דיון מתמשך.

רבים לא מאמינים כי אפיון התנהגות כ"התמכרות" הוא נכון – הטענה הרווחת שקצת שליטה עצמית היא כל מה שצריך כדי להתמודד עם אותן התנהגויות מזיקות. אולם למרבה הצער, העובדה היא שאם מעט שליטה עצמית היתה הבעיה היחידה, אנשים הנאבקים בהתמכרויות התנהגותיות בהחלט היו מפסיקים לעסוק באותה התנהגות  מזיקה. מזיקה כי במקרים רבים התנהגות ממכרת זו מביאה לסיום של מערכות יחסים, הרס משפחות ולהסתבכות כלכלית.

סוגי התנהגויות ממכרות

התמכרות להימורים

 התמכרות להימורים היא זו המתייחסת לכל סוגי הימורים או בבחירות הקשורות להימורים ועלולות לסכן את חיו של המכור, עבודתו או משפחתו. בין אם מדובר בהימורים בקזינו, משחקי פוקר, הימורים מקוונים או הימורי ספורט, התמכרות התנהגותית להימורים מאופיינת בתסמינים הבאים: תדירות ההימורים עולה בהדרגה, עד מצב של חוסר שליטה מוחלט; מתנהל  "מרדף" אחרי הפסדים מתמשכים במסגרת ההימורים, שמתבטא לרוב בחוסר יכולת לשלם עליהם ובעצבנות קשה בעת הפסדים, או כשאוזל הכסף שהוקצה להימורים.

כאשר הימורים הופכים להתמכרות, מי שפונה לטיפול מדווח לרוב על הפסדים כספיים עצומים, על בעיות משפטיות, עיקולים, פשיטות רגל, גירושין, אובדן קריירה ועוד. בנוסף, רבים הנאבקים בהתמכרות להימורים עלולים לסבול ממחשבות אובדניות ואף לנסות לסיים את חייהם.

התמכרות להימורים

התמכרות למין

התמכרות למין היא דפוס של ביטוי דחפים מיניים הגורמים למצוקה או לפגיעה בתחומי תפקוד זוגיים, משפחתיים, חברתיים, תעסוקתיים ועוד. ללא טיפול, אנשים עם היפר-מיניות נמצאים בסיכון לביצוע מעשים לא חוקיים, ביניהם הטרדה מינית, אונס, מציצנות ועוד. מחקרים אחרונים בנושא מראים שהתנהגות מינית כפייתית משפיעה על בין 3% ל-6% מאוכלוסיית המבוגרים בארה"ב. מספר האנשים המדווחים על התמכרות למין זהה לאלה הסובלים כיום ממחלות לב וכלי דם, כלומר מדובר בהתמכרות די נפוצה.

ההתפתחות הטכנולוגית של שני העשורים האחרונים השפיעה על העלייה בהתנהגויות מיניות כפייתיות עם זמינות של אפליקציות היכרויות ופורנוגרפיה חינמית, המעודדות התנהגויות מיניות כפייתיות מזיקות. התמכרות למין עלולה לפגוע בניהול מערכות יחסים תקינות. אנשים עם התמכרות למין טוענים שהם אינם נהנים ממין יותר ממישהו ללא התמכרות, וההבדל הוא שהם חווים דחף בלתי נשלט לעסוק בפעילות מינית, ללא קשר להנאה.

התמכרות לאינטרנט

 מכורים לאינטרנט יבדקו בצורה אובססיבית מיילים, יבלו שעות רבים ברשתות החברתיות,  או ירכשו באופן כפייתי מוצרים באינטרנט. עד 8.2% מהאוכלוסיה הבוגרת באירופה ובצפון אמריקה סובלים מהפרעה התנהגותית זו. מתבגרים ואזרחים ותיקים הם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לסבול מהפרעת התמכרות לשימוש באינטרנט. לפי מחקרים בנושא, נשים ואנשים שנמנעים מעישון ומאלכוהול הם בעלי הסיכוי הגבוה ביותר לפתח התמכרות לאינטרנט.

התמכרות לאינטרנט

התמכרות לקניות

 התמכרות כפייתית לקניות היא התמכרות התנהגותית נוספת שיכולה להוביל לתחושת אשמה ולבושה וכן לנזקים כלכליים, חברתיים ורגשיים כבדים. מכורים לקניות עשויים לנסות להסתיר את ההתמכרות שלהם, ואם גם אתם מסתירים פירוטי כרטיסי אשראי, שקיות קניות או קבלות, יש סיכוי שאתם מכורים לקניות.

במקרים מסוימים, חובבי קניות מנסים להסתיר את התמכרותם על ידי שקר לגבי מרכיב אחד בלבד. לדוגמה, אדם עשוי להודות שיצא לקניות, אך הוא יכול לשקר לגבי הסכום שהוציא. עם זאת, חשוב לציין שלא כל מי שאוהב קניות נחשב למכור - יציאה למסע קניות אחת לכמה זמן לא מעידה על התמכרות. אם אתם עושים זאת בתדירות גבוהה ואתם מרגישים שאין לכם שליטה על הסכומים שאתם מוצאים, כדאי להתייעץ עם מטפל.

התמכרות לאוכל

אנשים שמכורים לאוכל אינם יכולים לשלוט באכילתם, מה שהופך את האכילה לכפייתית. אנשים המכורים למזונות עתירי שומנים, סוכר ו/או מלח, נמצאים בסיכון גבוה לפתח מחלות לב, סוכרת ועוד. התמכרויות מסוג זה מזיקות מבחינה רגשית, פיזית וחברתית שכן אכילת יתר עלולה להוביל לאשמה כבדה, לבעיות בריאותיות משמעותית ועלולה גם היא להרוס מערכות יחסים.

מה למדנו? התמכרות התנהגותית עלולה לגרום לנזקים נפשיים ובריאותיים כאחד והיא נחשבת למזיקה בדיוק כמו התמכרות לחומרים מזיקים כאלכוהול וסמים. אם אתם חווים תסמינים דומים לאחת מההתמכרויות ההתנהגותיות שציינו לעיל, כדאי שתתייעצו עם איש מקצוע. זיכרו שכמעט בלתי אפשרי להתמודד עם התמכרות ללא עזרה מקצועית.

צילומי: שאטרסטוק

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום