5 טיפים הכרחיים: כך מטפלים בנשירת פרווה של בעל חיים

(0)
לדרג
תוכן מקודם

האם נשירת פרווה גוברת בעקבות רחצה של בעל החיים ואיך מזון משפיע על השיער של חיית המחמד? הרופא הוטרינר ד"ר גרגוריו בלנק מסביר

וטרינר
077-2318500 (מספר מקשר)

נשירת פרווה אצל כלבים וחתולים היא תופעה טבעית לחלוטין. כמו אצל בני אדם, כל שערה צומחת, מתבגרת, מתה, נושרת ומפנה את מקומה לשערה חדשה שצומחת במקומה. הוטרינר הירושלמי הפופולרי, ד"ר גרגוריו בלנק, מסביר מדוע התופעה מתרחשת וכיצד ניתן לצמצם אותה עם פעולות נכונות.

"תקופות הנשירה אצל כלבים וחתולים יתרחשו בתקופות המעבר מפרוות גורים לבוגרים או בחילופי עונות, תופעה שמוכרת לנו. בתקופות אלו הפרווה מתחלפת על מנת להקל על הכלב או החתול. במעבר לעונת הקיץ (חודשים מרץ עד מאי) הפרווה מידלדלת בהדרגה ומכינה עצמה  למזג האוויר הקיצי. לקראת החורף (חודשים ספטמבר עד נובמבר) מתרחש אותו תהליך, רק הפוך".

מהו תפקיד הפרווה של בעל החיים?

"תפקידה של הפרווה הוא להגן על העור של בעלי החיים מפני קרני השמש או מנזקי הסביבה ולשמור על חום הגוף. פרוות בעל החיים משקפת את מצב או רמת בריאותו. כלומר, נשירה מוגזמת תרמז על בעיה בריאותית. חשוב לזכור כי רמת הנשירה וצפיפותה תלויות בין היתר בגזע הכלב או החתול. ישנם גזעים שמשירים פחות מהרגיל, כמו הטריירים למיניהם וגזע הפודל.

"במידה שהנשירה מלווה בהתנהגות חריגה כמו התגרדות מוגזמת, ירידה בתפקוד או בתיאבון החיה וסימנים של קרחות, אדמומיות בעור ופצעים, יש להתייעץ עם הרופא הוטרינר ולערוך בדיקה לבעל החיים".

נשירת פרווה

מה גורם לנשירת פרווה?

"הגורמים לנשירת הפרווה הם אלרגיות עונתיות או למזון ספציפי; מחלות על רקע הורמונלי כגון תפקוד יתר או תת פעילות של בלוטת התריס; רגישות יתר לעקיצות של טפילי עור, כמו פרעושים וקרציות; מצבי לחץ של בעל החיים ותזונה לקויה".

הטיפים של ד"ר בלנק: איך מטפלים בנשירת פרווה שאיננה על רקע רפואי?

1. הברשה וסירוק

הברשת הפרווה על בסיס קבוע ויומי תמנע את פיזור השיער בבית. יש להקפיד להבריש את חיית המחמד יום יום, עם כיוון הצמיחה ולפתוח קשרים בשערות אם ישנם.

2. רחיצה או מקלחת לעתים רחוקות

טעות גדולה שעושים ברוב משקי הבית היא רחיצת חיית המחמד לעתים קרובות. ההמלצה המקצועית היא לקלח את הכלב פעם בשלושה או ארבעה חודשים עם שמפו המיועד לאותה חיה. כלומר, שמתאים לחומציות עורו וגם לצבע עורו. רחיצה לעתים קרובות יותר תגרום להסרת שכבת השומן הטבעית שמגנה על עורו של הכלב או החתול ואז העור יותר חשוף לטפילים, לפטריות וכו'.

רחצת בעלי חיים

3. תספורת עונתית

תספורת לכלב תפחית את כמות השיער המפוזרת בבית. כדאי שהתספורת תתבצע על ידי בעל מקצוע מנוסה. בדרך כלל, עונת התספורות היא מרץ-אפריל וספטמבר-אוקטובר, כאשר יש שינוי עונות במזג האוויר.

4. מזון איכותי

ככל שהמזון איכותי יותר, כך בריאותו של הכלב או החתול משתפרת. מרכיב המזון שתורם לבריאות הפרווה הוא קבוצת השומן החיונית - חומצה לינולאית. אומגה 3 ואומגה 6 ביחס מתאים, ויטמינים, בעיקר מקבוצת B, ומינרלים (כגון אבץ) יוסיפו לבריאות הפרווה.

בעבר, המפעלים השונים לייצור מזון יבש לחיות מחמד לא נהגו להוסיף את חומצות השומן החיוניות ולכן הרבה פעמים ניתנה המלצה על ידי הרופא הוטרינר להוסיף לדוגמה מרגרינה למזון היבש. היום, כמעט אין צורך בתוספת זו כיוון שהמזונות המסחריים "סופר פרימיום" באים כבר עם המרכיבים הדרושים לבריאות הפרווה.

5. טיפול נגד טפילים חיצוניים

טיפול יסודי ובזמנים קבועים נגד טפילים חיצוניים - פרעושים וקרציות - הוא פעולה חשובה מאוד להתמודדות עם בעיות של אלרגיה וגירוד יתר. בשוק קיים מגוון רחב של מוצרים לסילוק ודחייה של פרעושים וקרציות בצורה של תרסיס או אמפולות, המונחות על עור הכלב או החתול באופן שגרתי (אחת לחודש) או בצורה של קולרים. בכל כמה שנים יש תחלופה של החומרים הפעילים במוצרים אלה היות שכמו בתרופות האנטיביוטיות לדוגמה, הטפילים מפתחים עמידות כלפי החומר הפעיל ואז הוא מאבד מיעילותו.

הברשת פרווה

בחומרים אלה תמיד יש התחדשות ובעידן הטכנולוגי והמודרני של ימינו קיים מוצר בצורת כדור שנותנים לכלב לאכול כמו חטיף. הוא לעיס וטעים ועובד מצוין נגד פרעושים וקרציות. באופן אישי, אני מאוד ממליץ לתת לכלב כדור. הוא שימושי, נוח ויעיל ביותר. מבלי לנקוב בשמות מסחריים, בשוק יש שני סוגים של כדורים, אחד שפועל למשך שלושה חודשים ואחד שיעילותו היא לחודש (קופסה עם שלושה כדורים תספיק לשלושה חודשים). היעילות של שני הסוגים היא מצוינת, עם ההבדל שהכדור שנותנים פעם בחודש פועל גם נגד תולעת הפארק.

שני סוגי הכדורים מותאמים למשקלי גוף שונים וחשוב לתת מינון נכון לפי המשקל של הכלב. יש לרכוש את הכדורים במרפאות וטרינריות בלבד ולאחר ייעוץ עם הוטרינר כיוון שחומרים אלה יכולים להיות מסוכנים אם לא נותנים אותם בצורה נכונה ולפי משקל הגוף.

חוץ מהטיפול לכלב או לחתול נגד פרעושים וקרציות, חשוב לבצע במקביל טיפול הדברה בסביבת בעל החיים, כגון הגינה, המרפסת והמיטה של החיה. ההדברה צריכה להיעשות עם חומר תקין וראוי שלא יגרום לנזק בריאותי לכלב או לחתול כמו הרעלות למיניהן.

כדאי גם להביא בחשבון את אחסון החומרים האלה בבית, רחוק מהישג ידם של ילדים (בארון סגור) וכן בטמפרטורת החדר וללא חשיפה לשמש, מים או גשם, כדי למנוע תאונות ביתיות חלילה.

  • צור קשר
ד"ר בלנק מרפאות וטרינריות
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום