מומחה מסביר: כל מה שחשוב לדעת על בדיקת מפרק הירך בתינוקות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מהי בדיקת מפרק ירך, אילו תינוקות נדרשים לבצעה ומדוע חשוב לבצע אותה דווקא בגיל שישה שבועות? אורתופד ילדים עונה על כל השאלות

רופא אורטופד ,מומחה לאורתופדיה
053-5240020 (מספר מקשר)

בשעה טובה הצטרף למשפחה תינוק חדש. לצד ההתרגשות הרבה, חשוב לזכור לבצע את הבדיקות שיבטיחו את בריאותו והתפתחותו הראויה. אחת הבדיקות המומלצות היא בדיקת מפרקי הירך המתבצעת בתינוקות בני שישה עד שמונה 8 שבועות.

"מפרק הירך בנוי משני חלקים: עצם האגן שצורתו כמכתש ועצם הירך – העלי", מסביר ד"ר מנחם זינגר, אורתופד ילדים. "כאשר המכתש אינו מתפתח כראוי, עלולה להיווצר בעיה בתמיכתו בעלי, מה שגורם לאחרון לצאת החוצה ממקומו, באופן מלא או חלקי".

מדוע מצב כזה עשוי להיות בעייתי, מהי הבדיקה המאפשרת למנוע אותו ומה כולל הטיפול המקובל במצב של מנח לא תקין? ד"ר זינגר עונה על השאלות החשובות בנושא.

מדוע חשוב לוודא שמפרק הירך מתפתח כראוי?

"התפתחות לא תקינה של מפרק הירך, שאינה מטופלת בשלב הינקות, עלולה להיות כרוכה בהשלכות שונות בהתפתחות ובתנועה בעתיד. לעתים מדובר בהשלכות חמורות במיוחד כגון: צליעה, כאבים ואף נכות קשה. החדשות הטובות הן שבמרבית המקרים אבחון מוקדם וטיפול בזמן פותרים את הבעיה ומונעים את הסיכון".

בדיקת מפרק ירך בתינוקות

עד כמה זה שכיח?

"בערך תינוק אחד מכל 500 תינוקות צפוי לסבול מבעיה בהתפתחות מפרק הירך. שיעור זה עולה בערך פי ארבעה כאשר מדובר בתינוקות בעלי גורמי סיכון".

מהי חשיבות בדיקת מפרק הירך בגיל ינקות?

"בחלק מהמקרים, נקע מולד של מפרק הירך מאובחן בעת בדיקת רופאי הילדים לאחר הלידה. אולם, בעיה זו אינה תמיד ניתנת לאיתור, בעיקר כשמדובר בשלביה הראשונים. בדיקת מפרק ירך המתבצעת באמצעות מכשיר האולטרסאונד מאפשרת לאבחן גם מצבים קלים, אותם כאמור חשוב לאתר כדי למנוע שורה של סיבוכים עתידיים. כאשר האבחון מתבצע בשלב מוקדם, הסיכוי לפתרון הבעיה גדול".

האם הבדיקה כואבת או מסוכנת?

"כלל לא, הבדיקה אינה כואבת והיא אינה כרוכה בתופעות לוואי או בסיכונים".

למי מומלץ לבצע אותה?

"משרד הבריאות ממליץ לגשת לבדיקת מפרק ירך, כאשר הרופא המטפל או האחות בטיפת חלב מתרשמים שיש צורך כזה, לעתים רבות בשל גורמי הסיכון המוכרים.

"עם זאת, אני סבור כי בדיקה זו רלוונטית לכל תינוק בגיל שישה שבועות, ובייחוד לתינוקות בעלי סיכון מוגבר לבעיה בהתפתחות מפרק הירך, כלומר למי שנולדו במצג עכוז, או לבעלי רקע משפחתי, כאשר קרוב משפחה מדרגה ראשונה של התינוק סבל מהבעיה בעצמו. כמו כן, ידוע כי תופעה זו נפוצה יותר בקרב בנות, יותר בילדים ראשונים ויותר בקרב תאומים.

"גם מיעוט מי שפיר יכול להוות גורם סיכון. באופן כללי, ניתן לומר שכל מצב שבו העובר עלול לסבול מצפיפות גדולה יותר ברחם משפיע לרעה על סיכויו לסבול מבעיה בהתפתחות מפרק הירך".

מה כולל הטיפול המקובל במקרה שמאובחנת בעיה?

"כשמדובר בתינוקות קטנים, הטיפול לרוב נעשה באמצעות רצועות ייעודיות שמטרתן לשמור על מנח נכון של מפרק הירך. כאשר שיטה זו נכשלת, או במקרים שבהם האבחון מבוצע מאוחר, הטיפול יהיה כרוך בחבישת גבס. במקרים שבהם הפריקה משמעותית, ייתכן שיידרש ניתוח במטרה להשיב את המפרק למקומו ולעתים גם לתקן את הזווית של מנח האחיזה".

לסיכום, בדיקת מפרק ירך מומלצת לכל תינוק בן שישה עד שמונה שבועות, ובייחוד לתינוקות המוגדרים בסיכון לפי קריטריונים מוכרים. בהנחה שבדיקה זו מתבצעת בזמן, היא מאפשרת לאבחן מנח לא תקין של מפרקי הירך ולמנוע את הסיבוכים הנובעים בעטיו  – החל מכאבים ועד נכות קשה.


צילומים: שאטרסטוק

ד"ר מנחם זינגר
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום