קנאביס רפואי - בקרוב במרשם רופא וללא רישיון

(38)
לדרג

לאחר נפילת חוק הסדרת השימוש בקנאביס רפואי, פרסם אתמול משרד הבריאות תקנות חדשות שיאפשרו קנאביס רפואי במרשם מרופא מומחה ובלי הצורך לרישיון קנאביס רפואי

מאת: רני זהר

עיקרי הכתבה:

  • נדחתה הצעת החוק של ח״כ שרן השכל שביקשה להסדיר את השימוש בקנאביס הרפואי כך שיפעל מתוקף חוק.
  • עם דחיית הצעת החוק מקדמים שר הבריאות ניצן הורוביץ וח״כ השכל תקנות שיאפשרו מתן קנאביס רפואי במרשם מרופא מומחה ללא צורך ברישיון מהיחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות.
  • לאחר שיעברו התקנות להערות הציבור ויקבלו את אישור הוועדה, יועברו גם ההנחיות שיסדירו את הגבייה בעבור המרשמים על ידי קופות החולים.
    _________________________________________________________________

 קנאביס רפואי יימכר בבתי המרקחת

קנאביס רפואי יימכר בבתי המרקחת. צילום: שאטרסטוק

בקרוב לא תצטרכו רישיון לקנאביס

מליאת הכנסת דחתה אמש (ד') ברוב של 29 מול 20 את הצעת חוק הסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות של ח"כ שרן השכל, שהוגשה לקריאה ראשונה. בהצעת החוק הוצע להסדיר בחקיקה ראשית את העיסוק בקנאביס למטרות רפואיות על כל שלביו והיבטיו השונים. בד בבד עם נפילת הצעת החוק של ח״כ השכל, פרסם אמש (ד׳) משרד הבריאות, בהנחיית השר ניצן הורוביץ, תקנות חדשות שיאפשרו מרשם לקנאביס רפואי מרופאים מומחים, ללא רישיון מיוחד. התקנות יבטלו את הצורך בקבלת רישיון קנאביס מהיק"ר (היחידה לקנאביס רפואי במשרד הבריאות) ויאפשרו מתן קנאביס רפואי במרשם על ידי רופאים מומחים במערכת הציבורית.

בשלב זה, טיוטת ״תקנות מרשם הקנאביס״ פורסמה להערות הציבור לאחר שכבר התקבל אישור של משרד האוצר. לאחר הערות הציבור, התקנות יועברו לאישור בוועדה בכנסת וייתכן שגם מול ועדת ההסכמות שתוקם בזמן ממשלת המעבר לקראת הבחירות ותצריך הסכמה של הקואליציה והאופוזיציה בעניין.

הצעת החוק של ח״כ השכל שנפלה בכנסת ביקשה להסדיר את התנאים לגידול ולייצור של קנאביס למטרות רפואיות ולקבוע פיקוח ובקרה על איכות הקנאביס למטרות רפואיות. כמו כן, להבטיח מחקר מעמיק בקנאביס למטרות רפואיות באמצעות הקלת התנאים והכללים לעריכת מחקרים בתחום.

ההצעה ביקשה בנוסף לקבוע בחוק כיצד יונפק הקנאביס למטופלים וכיצד הוא ייארז וישווק להם, לתרום להפחתת מחירים של הקנאביס למטופלים ולגרום לפתיחת השוק לייבוא ולייצוא של קנאביס לצרכים רפואיים. כל זאת כדי לאפשר למטופלים מקור אספקה רציף, ראוי ובטוח של קנאביס לשימוש למטרות רפואיות, תוך שמירה על ביטחון הציבור ומניעת זליגתו של הקנאביס, שמוגדר כסם מסוכן, שלא למטרות רפואיות.

כאמור, הצעת החוק להסדרת השימוש בקנאביס למטרות רפואיות נדחתה על ידי מליאת הכנסת ומי שככל הנראה ישלמו את המחיר הם מטופלי קנאביס, שמתקשים לעמוד בעלות הגבוהה של טיפול רפואי זה.

התקנות שיבטלו את הצורך ברישיון לקנאביס רפואי

שר הבריאות הורוביץ וח״כ השכל מנסים להעביר את התיקון המהיר לפקודת הסמים שיאפשר מתן מרשמים לקנאביס על ידי רופאים מומחים, במסגרת הרפואה הציבורית ללא כל צורך ברישיון לקנאביס רפואי, כפי שנדרש היום. התקנות מיישמות את מסקנות ועדת ד״ר בועז לב, שתמכה במעבר מרשיונות למרשמים על ידי רופאים. לאחר הערות הציבור, התקנות יועברו לאישור ועדה בכנסת יחד עם ההנחיות שיסדירו את הגבייה בעבור המרשמים על ידי הקופות.

מרשם לקנאביס רפואי

קנאביס רפואי במרשם רופא. צילום: שאטרסטוק

התקנות מציעות מספר תנאים למתן המרשם, ביניהם:

  • רק רופא מומחה יוכל לתת מרשם לקנאביס, בהתאם להתוויות של משרד הבריאות שכבר קיימות, ביניהן כאב כרוני, פוסט טראומה, פרקינסון, אפילפסיה ועוד.
  • המרשם יוכל להינתן רק במסגרת עבודת הרופא המומחה ברפואה הציבורית, ולא במסגרת רפואה ראשונית, רפואה כללית, רפואת משפחה או רפואת ילדים.
  • המרשם יוגבל למינון של 60 גרם לחודש, מינון גבוה יותר יצריך אישור מדרג מנהלי של בית החולים או הקופה.

שר הבריאות ניצן הורובי מסר: "הקנאביס הוא טיפול חיוני שמסייע לאנשים רבים שמתמודדים עם מצבים רפואיים שונים ומחלות קשות. הגיע הזמן להיפטר מהסטיגמה העתיקה סביב הצמח ולהקל על כל מי שהטיפול הזה מסייע לו. זה בדיוק מה שאנחנו עושים כעת. בדיוק כמו טיפולים חיוניים אחרים, התקנות שפרסמנו יאפשרו לרופאים מומחים לרשום קנאביס רפואי בצורה פשוטה ונגישה. זה יבטיח שמי שזקוק טיפול הזה יקבל אותו בצורה הרבה יותר נגישה ומהירה".

היחידה לקנאביס רפואי (יק״ר) הוקמה ב-2013 והיא הגוף המוסמך להנפיק למטופלים רשיונות שימוש בקנאביס למטרות רפואיות. על פי נתוני משרד הבריאות ב-2022, ישנם רק 113 רופאים המוסמכים להנפיק קנאביס רפואי. על מנת לקבל רישיון לשימוש בקנאביס רפואי, המטופלים יכולים לגשת - בעלות של ביקור במרפאת חוץ - לאחד מהרופאים שהוסמכו על ידי היק״ר להנפיק רישיונות. מרגע הנפקת הרישיון, המטופל יוכל לרכוש את הקנאביס הרפואי באחד מבתי המרקחת המורשים.

בתחילת דצמבר 2019, מספר בעלי הרישיונות לקנביס רפואי בישראל היה כ-61,000. מנתוני שנת 2018, מרבית הבקשות (58.92%) לרישיון לקנאביס רפואי היו על רקע כאב כרוני נוירופתי שלא על רקע סרטן, לאחר מיצוי טיפול מקובל. 10.27% מהבקשות לרישיון לקנאביס על רקע פסיכיאטרי ובפרט PTSD, הפרעת דחק פוסט-טראומתית.

המהלך שמנסים לקדם השר הורוביץ וח"כ השכל, רגע לפני פיזור הכנסת, ישנה את המודל הקיים בו רק מעט יותר מ-100 רופאים ברחבי הארץ מוסמכים להנפיק רשיונות לשימוש בקנאביס, וירחיב את מנעד הרופאים הקיים שיוכלו לספק מרשמים, וזאת עם צירוף כלל הרופאים המומחים בקופות החולים, בתי החולים הציבוריים והממשלתיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום