אנדומטריוזיס: הדברים שאנחנו שומרות בבטן

(1)
לדרג
תוכן מקודם

עד לפני שנים ספורות היתה אנדומטריוזיס מחלה שהיה קשה מאוד לאבחן, על אף שכיחותה. הגברת המודעות וכניסתן של טכנולוגיות שמאפשרות אבחון יעיל יותר משנות את התמונה ונותנות תקווה ומענה לסובלות מאנדומטריוזיס

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2311253 (מספר מקשר)

נ' הגיעה לקליניקה בתל אביב מהצפון הרחוק. שנים היא מסתובבת עם כאבים חזקים לא מוסברים. בירורים רפואיים שונים לא העלו דבר, מלבד המלצה ליטול תרופות פסיכיאטריות. זה היה השלב שבו כמעט נשברה. היא ידעה שהיא לא מאבדת את שפיות דעתה. היא ידעה שמה שקורה לה הוא אמיתי, והיא צדקה.

"10%-7% מהנשים סובלות מאנדומטריוזיס", אומר פרופ' יגאל וולמן, מומחה למעקב הריון ולבדיקות סונוגרפיות מתקדמות. "כשנ' הגיעה אלי, התלונות תאמו ובדיקה סונוגרפית אפשרה לי לאבחן שאכן מדובר באנדומטריוזיס ואת מיקומו המדויק. המקרה הזה מאוד לא יוצא דופן. על אף שכיחות הבעיה, נשים רבות סובלות לעתים שנים ארוכות מכשל אבחוני. החדשות הטובות הן שבשנים האחרונות יש שיפור גדול בנושא האבחון, הרבה בזכות כניסתה של הבדיקה הסונוגרפית".

אנדומטריוזיס משפיע על כל חלל הבטן

אנדומטריוזיס היא תופעה בה מתרחשת זליגה של רירית הרחם לאיברים שונים באזור האגן - השחלות, הרצועות התומכות ברחם, הצפק (הרקמה שעוטפת את אברי הבטן), שלפוחית השתן או המעי. בזמן הווסת הרקמה מדממת שלא במקום, וכך עלולה לגרום לכאבים קשים ולסבל רב, לעתים עד כדי צורך באשפוזים, ניתוחים חוזרים ואפילו פגיעה משמעותית עד כדי נכות.

"מאחר שהתסמין העיקרי הוא כאבים, ומאחר שנשים רבות סובלות מכאבים בזמן הווסת, לא תמיד עולה האפשרות שמדובר באדומטריוזיס", אומר פרופ' וולמן. "קשה לאישה לדעת אם הכאבים שלה נורמליים או לא. גם היום, החברה עדיין מתייחסת למחזור כאל משהו שמלווה בבושה ובהסתרה. נשים, ובעיקר נערות, פחות ידברו על זה ופשוט יחשבו שהן חוות את מה שכולן חוות. אז חשוב להבהיר: כאב הוא כמובן עניין סובייקטיבי, אבל כאב עז, שמרגיש לא מידתי, הוא בהחלט תסמין שצריך לבדוק".

אנדומטריוזיס

לצד כאבים במחזור הווסתי, פרופ' וולמן מצביע על התסמינים הבאים כמחייבים בירור: כאבי אגן חזקים בזמן המחזור הווסתי או כאב כרוני, כאב עז בזמן קיום יחסי מין, עייפות כרונית, כאב גב תחתון, כאבים בזמן הטלת שתן או צואה ולעתים שלשולים או הקאות בעת המחזור הווסתי. התסמינים יכולים להופיע לבד או יחד עם אחרים, בדרגות חומרה שונות.

"אין קשר בין דרגת החומרה לתסמינים ולעיתים המחלה בכלל תתגלה לראשונה תוך כדי ניתוח", הוא מבהיר. "בכל מקרה, האבחון הוא קריטי כי ככל שעובר הזמן ללא טיפול, עולה השכיחות לפגיעה באיכות החיים ובפוריות".

בנוסף לתסמינים של אנדומטריוזיס, יש גם גורמי סיכון שכדאי לדעת עליהם?

"גורמי הסיכון הידועים הם רקע משפחתי בקרב קרובות מדרגה ראשונה (ובעיקר תאומות), תחילת וסת בגיל מוקדם וסיומה בגיל מבוגר, מחזורים קצרים, וסתות ארוכות. בנוסף, חשוב לדעת שבקרב נשים עם אנדומטריוזיס קיימת שכיחות גבוהה יותר למחלות אוטואימוניות שונות, כך שאם אישה החולה במחלה אוטואימונית חווה כאבים קשים במחזור, מומלץ לבדוק אם מדובר באנדומטריוזיס".

איך אנדומטריוזיס האבחון?

"המחלה הספציפית הזאת ידועה ככזו שלוקח בממוצע זמן רב לאבחנה. לכן, לפני הכל, חשוב שהאבחון יתבצע על ידי רופא מומחה לאנדומטריוזיס ורצוי שהאבחון ייעשה בבדיקה סונוגרפית.

"בעבר נעשו האבחונים באמצעות צילום רנטגן, CT או MRI, אבל אלה לא תמיד נותנים את התמונה המלאה. בשנים האחרונות ישנו שיפור עצום באבחון, הרבה בזכות הבדיקה הסונוגרפית, שאינה כרוכה בכאב ונותנת תמונה מדויקת ביותר על היקף המחלה, מיקומה וחומרתה - אך דורשת מיומנות מיוחדת".

סונוגרפיה

מרגע האבחון, איך מטפלים במחלה?

"כמו בכל מחלה ישנם טיפולים שונים, והטיפול מותאם ספציפית בהתאם לחומרת המחלה. בגדול, הטיפול מתחלק לטיפול תרופתי ולטיפול ניתוחי. לרוב ננסה להתחיל בהתאמת תרופות המכילות אסטרוגן ופרוגסטרון, תרופות מונעות ביוץ או תרופות המכילות פרוגסטרון בלבד.

"במידה שהטיפול התרופתי אינו מצליח, או שאנחנו מגלים ציסטה שחלתית גדולה שנוצרה עקב הדימום, הטיפול המתאים יהיה ניתוח, שהוא פחות פולשני ממה שהיה קיים בעבר: ניתוח לפרוסקופי שמבוצע על ידי החדרת סיב אופטי דרך הטבור אל תוך האגן, והסרת הנגעים בעזרת מכשור מיוחד".

מהו הדבר האחד שכל מי שסובלת מאנדומטריוזיס צריכה לדעת?

"פשוט חבל לסבול שנים ללא מענה, כי המענה קיים – גם באבחון וגם בטיפול. פגשתי את נ' שוב בשבוע שעבר, שמחה ומחזיקה תינוק בזרועותיה - חיים חדשים. אם מישהי סובלת, שפשוט תבוא להיבדק. זה יכול להיות משנה חיים ממש".

צילומים: שאטרסטוק

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום