אנדודונטיה: כך מתבצעים טיפולי שורש ברמה הגבוהה ביותר

(17)
לדרג
תוכן מקודם

סביר להניח שאם תזדקקו לטיפול שורש, רופא השיניים שלכם יוכל לסייע, אך לא כל רופא שיניים מחזיק בידע ובניסיון הדרושים לצורך ביצוע טיפולי שורש מורכבים או עבור טיפול מיטבי לאחר כשלונות טיפוליים. פרופ' צבי מצגר, מומחה לאנדודונטיה, מסביר על טיפולי שורש מתקדמים

רופא שיניים - טיפולי שורש (אנדודונטיה) ,מומחה לאנדודונטיה
077-2313076 (מספר מקשר)

כל מי שנזקק בחייו לטיפול שורש יודע שמדובר בתענוג מפוקפק למדי. אולם, רבים מאלה שעברו טיפול כזה לא מודעים לכך שניתן לבצעו אצל מומחה המתמחה בטיפולי שורש – כלומר מומחה לאנדודונטיה.

מיהו מומחה לאנדודונטיה?

מדובר במומחה לרפואת שיניים, שבנוסף ללימודי רפואת השיניים למד שלוש שנים נוספות את תחום טיפולי האנדודונטיה לטיפולי שורש, וכן עמד בבחינות ההסמכה למומחים לטיפולי שורש. פרופ' צבי מצגר, מומחה וחוקר בתחום האנדודונטיה, המשמש גם כבוחן בבחינות הסמכת אלו, על רזי המקצוע.

במה שונה הידע של פרופ' לאנדודונטיה מזה של מומחים לטיפולי שיניים אחרים?

פרופ' לאנדודונטיה הוא איש אקדמיה שהשתתף בבניית בסיס הידע, אותו לומדים המתמחים לטיפולי שורש במסגרת התמחותם.

פרופ' מצגר, למשל, כתב ופרסם מעל 100 מאמרים בעיתונים מובילים של אנדודונטיה ופרקים בספרי לימוד. למעשה, החומר שאותו לומדים המתמחים מתבסס על חומר לימודי זה.

מי צריך לבצע טיפולי שורש?

טיפולי שורש מתבצעים בדרך כלל בשל אחת מהסיבות הבאות:

כאבים במוך השן - זוהי הסיבה הנפוצה ביותר שבעטיה אנשים ניגשים לבצע טיפולי שורש. הכאבים נגרמים כתוצאה מדלקת הנוצרת מנגע של עששת בשן שהתקדם עד לקרבת המוך.

מוך נמקי ומזוהם - כאשר חיידקים מצטברים בתוך תעלת השורש, המוך מאבד את החיות שלו, מה שמוביל למצב של זיהום. מצב זה נגרם או מעששת או מחבלה בשיניים הקדמיות.

שן הרוסה - מדובר במצב שבו אין אפשרות לשקם את השן ולבנות אותה ללא ביצוע של טיפול שורש, המאפשר לאחריו הכנסה של יתד לתוך השורש של המבנה.

כישלון של טיפול שורש קודם - מדובר בטיפול שורש שבוצע ולא פתר את הבעיה, מה שמצריך ייעוץ וטיפול אצל מומחה לטיפול שורש.

מה הן הסיבות לכשלון טיפולי שורש?

אחת הסיבות עיקריות היא טיפול שורש שבוצע בדרך לא נכונה. לעתים קרובות, ניתן לראות גם בצילום הרנטגן את מגבלות הטיפול הקודם.

סיבה נפוצה נוספת לחידוש טיפול שורש היא מצב שבו טיפול השורש הקודם אמנם בוצע בדרך הנכונה, אולם לא הצליחו למצוא במהלכו את אחת התעלות. מצב כזה גורם לכך שבתוך התעלה מתרבים חיידקים, ואף שטיפול השורש נראה נפלא בצילום הרנטגן, מתפתח תהליך דלקתי מסביב לקצה השורש, המחייב לפתוח מחדש את טיפול השורש ולחפש מיקום של תעלה נוספת.

שימוש במיקרוסקופ טיפולי

שימוש במיקרוסקופ טיפולי. צילום: שאטרסטוק

מהו יתרונו של מומחה לטיפולי שורש?

מומחה לטיפולי שורש הוא כאמור רופא שיניים שרכש ידע ומיומנות מעבר לאלה שיש לרופא שיניים רגיל. במסגרת הכשרתו הוא נתקל במצבים חריגים למיניהם והוא מצויד בניסיון בפתרון בעיות אלו.

יתרה מכך, מומחה לטיפולי שורש בדרך כלל רכש ידע נוסף בתחום שימוש במיקרוסקופ טיפולי ושימוש בצילומי רנטגן תלת מימדיים – CBCT. מציאה של תעלות חריגות או כאלו שלא נמצאו בטיפול הקודם מתאפשרת, בין היתר, בזכות השימוש בשני אמצעים אלה.

עם זאת, יש להבהיר כי אמצעים אינם עומדים לבדם וצריך ידע וניסיון בשימוש בהם. במילים אחרות, הצילום התלת מימדי והמיקרוסקופ הטיפולי יהיו כלים שימושיים לטיפולי שורש בידיו של מומחה מקצועי ובעל ניסיון, ואלה יסייעו לו לבצע פעולות שלא צלחו בטיפול הקודם.

הכירו את המומחה: פרופ' צבי מצגר הוא מומחה לאנדודונטיה (טיפולי שורש). במסגרת מחקרים שביצע בתחום טיפולי השורש, עסק פרופ' מצגר גם בפיתוח שיטות ומכשירים חדשניים המיועדים לטיפולים אלה.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל הלפרין

  • צור קשר
פרופ' מצגר צבי
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום