הקורונה חזרה? פרויקטור הקורונה הכריז על גל קורונה חדש

(24)
לדרג

עקב תחלואה מחודשת בקורונה ומקדם הדבקה גבוה, העלה פרויקטור הקורונה חשש מגל תחלואה של זן ה-BA.5. האם תינתן המלצה על חיסון חמישי ומה הן ההנחיות החדשות?

מאת: רני זהר

עיקרי הכתבה:

  • כנס הרפואה העתידית הבוקר עורר הדים עם העלאת החשש של פרויקטור הקורונה פרופ׳ סלמן זרקא מגל חדש של המגיפה, בזן ה-5, תת זן ממשפחת האומיקרון.
  • עלייה בתחלואה בארץ, מקדם הדבקה גבוה, לצד נתוני התחלואה גבוהים בפורטוגל, העלו מחדש את האפשרות של חיסון חמישי והחזרת חובת עטיית מסיכות.
  • לאחר דיון של הצוות לטיפול במגיפות (צט"מ), הרגיע פרופ׳ זרקא את הרוחות במסיבת העיתונאים והדגיש כי המאמצים ירוכזו במניעת תחלואה בקרב אוכלוסיות בסיכון.
    __________________________________________

גל קורונה חדש – גל ה-BA.5

הממונה על המאבק בקורונה, פרופ' סלמן זרקא, הודיע הבוקר בכנס הרפואה העתידית Medicine2042 כי נראה שישראל עומדת בפני גל קורונה חדש, גל חמישי שנקרא BA.5 – שמו של תת זן ממשפחת האומיקרון (BA.1). במשרד הבריאות שוקלים מתן חיסון חמישי נגד הקורונה, לאור העלייה בתחלואה, כמו גם לנוכח מה שקורה בפורטוגל – גל מגיפה עם תמותה רבה ביחס לאוכלוסיות בסיכון. משרד הבריאות רמז כי ייתכן שיחזיר את חובת עטיית מסיכות בחללים סגורים ומתכוון לשוב ולקיים קמפיין הסברה בנושא.

בראיון לחדשות כאן רשת ב׳ הבוקר, חברת הצט״מ (צוות טיפול מגיפות) פרופ' גליה רהב הודיעה כי תמליץ על חובת עטיית מסיכות במקומות סגורים, במטוסים, באוטובוסים ובמוסדות גריאטריים, בנוסף לחובת העטייה בבתי החולים. לטענתה, העלייה הנוכחית בתחלואה קשורה בירידת ההגנה החיסונית, הפסקת השימוש במסיכות וכן ירידה בבדיקות תכופות ובבידודים. לדבריה, לנוכח עלייה בתחלואה חייבים "יד על המשמר״.

מלשכתו של ראש הממשלה נפתלי בנט נמסרה הודעה כי בשלב זה הוחלט לחדד את ההמלצה לאוכלוסיה המבוגרת ולאנשים בסיכון לעטות מסיכות במקומות סגורים, וכי יימשך הניטור אחרי הנגיף באמצעות מערכות הביוב.

אתמול אובחנו 4,585 מאומתים לקורונה מתוך 22,501 שנבדקו לגילוי הנגיף. היום (ד׳) 89 חולים מאושפזים בבתי החולים במצב קשה, 18 מהם מונשמים. בימים האחרונים חלה עלייה במקדם ההדבקה, שמאז 20 במאי מטפס מעל 1 ועומד היום על 1.19, מה שמצביע על התפשטות מחודשת של המגיפה.

הנחיות קורונה חדשות? ההמלצות שקיבל משרד הבריאות

בדיון הצט"מ שהסתיים לפני זמן קצר הצביעו חברי הצט"מ על ההמלצות הבאות:

  1. שימוש במסיכות במרחבים סגורים ובפרט בהתקהלויות.
  2. בשלב זה, לא הומלץ על מתן מנת חיסון חמישית, אולם הוחלט להמשיך ולדון בנושא לאור התחלואה. מאידך, חשוב להשלים מנת חיסון רביעית לאוכלוסיה זכאית, שטרם קיבלה..
  3. חבילת החיסון הבסיסית היא 2 מנות + מנת דחף, והוחלט לאפשר לילדים מעל גיל 5 לקבל מנת דחף.
  4. רוב חברי הצט"מ המליצו כי חיסון כנגד קורונה (2 מנות + מנת דחף) יהיה חיסון מחויב לעובדי בריאות.

במסיבת העיתונאים שכינס פרופ' זרקא, התייחס זרקא להמלצת הצט״מ, לפיה הכוונה למתן חיסון חמישית ירדה מהפרק בינתיים. בדבריו הדגיש זרקא את ההגנה שזקוקה לה האוכלוסיה המבוגרת ובעלי מחלות ממושכות. הוא הזכיר כי המבקרים שמגיעים למוסדות גריאטריים ולבתי אבות נדרשים לבצע בדיקת אנטיגן לפני שהם מגיעים לביקור, וכי כך תימנע תחלואה קשה באוכלוסיית המבוגרים. עוד מסר פרופ׳ זרקא כי אין בהמלצות מסר לאוכלוסיה המבוגרת להישאר בבית, אלא לשמור על עצמם בעזרת מסיכה, חיסון ובדיקות כאשר יש חשד להידבקות.

עד כמה הנתונים הנוכחיים מדאיגים?

פרופ׳ זרקא הצביע על כך שמקדם ההדבקה אינו יציב בתקופה האחרונה. לטענתו, אין לדעת האם הנתונים מצביעים על גל חדש וכי עידן זה אינו עידן של גלים אלא של תחלואה מחודשת שבה יש עליות וירידות.

הוא ביקש להזכיר כי הנגיף נמצא כאן וכי יש להקפיד על עטיית מסיכות ועל בדיקה אחרי חשיפה למאומת, בפרט אם קיימים סימפטומים למחלה נשימתית. כשנשאל על עטיית מסיכות, אמר כי כרגע אין הצדקה לחובת עטיית מסיכות במקומות ציבורים לכלל הציבור אך כי זוהי כן המלצה, במיוחד לאוכלוסיות בסיכון.

בדיקות קורונה

לגשת להיבדק במיוחד אם יש תסמינים למחלת הקוןרונה. צילום: שאטרסטוק

עוד הדגיש כי כרגע לא נדרש מהחוזרים מחו״ל לבצע בדיקה בכניסה לישראל, וביקש כי אלה החוזרים מחו״ל המפתחים סימפטומים יקפידו לבצע בדיקת PCR משלימה לבדיקת אנטיגן חיובית, על מנת לאפשר למשרד הבריאות מעקב וזיהוי של זנים שחודרים ארצה מחו״ל.

כשנשאל האם העלייה הנוכחית בתחלואה מפתיעה - ענה כי העלייה בתחלואה נראית גם במדינות שונות בעולם, הבולטת מכולן היא פורטוגל, וכי הוא מניח כי גם מדינות נוספות באירופה יפרסמו נתונים על עלייה בתחלואה. עוד הדגיש פרופ' זרקא כי הנגיף כאן וימשיך לייצר תחלואה, אם כי בהיקפים קטנים בתקופה האחרונה, וכי יהיו לא מעט תנודות בתחלואה.

מה הן ההנחיות לבאי בתי הכנסת עקב התחלואה  המחודשת?

בעקבות העלייה בתחלואת הקורונה, כמו גם המלצות משרד הבריאות, הארגון העולמי של בתי הכנסת הוציא הנחיות מיוחדות לציבור המתפללים על מנת לצמצם את הסיכון להדבקות ולהגן ככל האפשר על האוכלוסיות בסיכון:

  • הקפדה על אוורור בבתי הכנסת, במקביל להפעלת המיזוג בבית הכנסת.
  • יש להמליץ למתפללים לעטות מסיכות, בדגש על תפילות עם מספר מתפללים רב או בצפיפות.
  • מומלץ שמתפללים הנמנים על קבוצות הסיכון יעטו מסיכה בכל שהותם בבית הכנסת.
  • בבית הכנסת עם מתפללים רבים מקבוצות סיכון, על המתפללים האחרים לגלות אחריות ולעטות מסיכה גם הם.
  • מי שאינו חש בטוב, כדאי שימנע מהגעה לבית הכנסת ויתפלל תפילת יחיד בביתו.

הארגון העולמי של בתי הכנסת קרא למנהיגי הציבור, רבני קהילות וגבאי בתי הכנסת, להוביל את הקהילה בזהירות ובאחריות בתקופה זו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום