כריתת שד ושחזור מיידי: יתרונות הניתוח האונקופלסטי

(3)
לדרג
תוכן מקודם

בשנים האחרונות נעשה שימוש גובר בניתוח אונקופלסטי שמאפשר לשמר ולשחזר את השד מיד עם הכריתה עקב סרטן השד. ד"ר אוהד בן-נון, מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית, על היתרונות האסתטיים והבריאותיים של הניתוח

רופא מנתח פלסטי ,מומחה לכירורגיה פלסטית
077-7299781 (מספר מקשר)

אין כמעט אישה שלא מכירה את הנתון הבא: אחת מכל שמונה נשים בישראל צפויה לחלות בסרטן השד במהלך חייה. ללא ספק, נתון לא פשוט לעיכול. מן הצד האחר, יש גם חדשות טובות: הטיפול בסרטן השד עבר ועובר תמורות מרחיקות לכת עם השנים, וככל שחולף הזמן מוצעים טיפולים טובים יותר, שמעבר להצלת חיים תורמים גם לשיפור דרסטי באיכות החיים של המטופלות.

התחום הכירורגי בסרטן השד הוא אחד התחומים שהתקדמו באופן דרמטי. בעבר, אישה שנאלצה לעבור כריתת שד, מלאה או חלקית, והיתה מעוניינת בשחזור השד, נאלצה לחכות זמן לא מועט לאחר הכריתה עד לתחילת תהליך השחזור. הבנת החשיבות הרגשית של שחזור השד ושימורו עד כמה שניתן הביאה לשינוי גישה ולכניסה של טכניקות ניתוח חדשות המאפשרות לשחזר את השד כבר במעמד הכריתה. כיום, לאחר שהניתוח האונקופלסטי מבוצע מזה זמן, כבר ברור – היתרונות הם לא רק רגשיים אלא גם רפואיים.

"כאשר הדבר אפשרי, אנחנו מעדיפים לבצע ניתוח אונקופלסטי", אומר ד"ר אוהד בן-נון, מומחה לכירורגיה פלסטית ואסתטית. "מדובר בניתוח להסרת אזור הגידול ורקמת השד הסמוכה, כאשר אנחנו שואפים לשימור רקמת השד תוך הגעה לתוצאה אסתטית. הוכח כי הניתוח, בשילוב עם טיפול קרינתי לאחריו, משיג אחוזי ריפוי דומים לאלה שמתקבלים בניתוחים האגרסיביים יותר של כריתה מלאה שהיו מקובלים יותר בעבר".

הניתוח האונקופלסטי הוא ניתוח אונקולוגי ופלסטיקאי משולב, כאשר כריתת אזור הגידול תתבצע על ידי כירורג שד אונקולוגי, ואילו השחזור האסתטי יתבצע על ידי כירורג פלסטי. ד"ר בן-נון מסביר שהיתרון הגדול בשיטה הזאת הוא שהיא מאפשרת לבצע כריתה נרחבת יותר של רקמה סביב הגידול ועדיין להשיג תוצאות אסתטיות טובות יותר. לאחר הכריתה, הכירורג הפלסטי משתמש בשיטות המקובלות לעיצוב או שחזור שדיים, כמו ניוד רקמה, בהתאם לנדרש לאחר הסרת חלק מהשד.

שחזור שד

האם הניתוח מתאים לכל אישה שצריכה לעבור כריתת שד?

"לא כל אישה שצריכה לעבור כריתה חלקית תצטרך ניתוח אונקופלסטי. לעתים כריתת הגידול (למפקטומיה) לא תיצור עיוות משמעותי בשד, כך שניתן להסתפק בניתוח מוגבל המבוצע על ידי כירורג שד בלבד. אנחנו מציעים את הניתוח האונקופלסטי לנשים שכריתת הגידול צפויה ליצור אצלן עיוות בצורת השד או חוסר סימטריה, למשל במקרים שבהם הגידול ממוקם במרכז השד או בחלקו העליון, או שגודל הכריתה משמעותי ביחס לגודל השד.

"בנוסף, הניתוח האונקופלסטי רלוונטי לנשים שיש להן שדיים גדולים וכבדים יחסית, ואז ניתן לבצע את הניתוח בתבנית של הקטנת והרמת שדיים, כך שתוצאת הניתוח עשויה להיות לעתים אף רצויה יותר למטופלת מהמצב הטרום ניתוחי. הקטנת השד גם מובילה להקטנת שדה הקרינה וכך נדרש מינון מופחת של קרינה, שזהו יתרון בריאותי משמעותי".

כיצד מבוצע הניתוח האונקופלסטי?

"כאשר יש מספיק רקמת שד ביחס לנפח הכריתה, נשאף לבצע את הניתוח על ידי ניוד רקמת השד והסרת עור, כפי שמבוצע בניתוח להקטנת שדיים. כאשר אין מספיק רקמה בשד עצמו, נשתמש ברקמה משלימה כמו ניוד עור ושומן תת עורי מדופן החזה, ולעתים אף ניוד שריר, שומן תת עורי ועור מהגב או מהבטן.

"במקרה שלא ניתן להגיע לנפח שד מספק על ידי ניוד הרקמות, או בהתאם להעדפת המטופלת, יישקל שימוש בשתלי סיליקון. לשם השגת סימטריה, לרוב יבוצע גם ניתוח פלסטי בשד הבריא. מיקום וגודל הגידול יקבעו את מידת הנזק הצפוי בכריתה החלקית, ובהתאם ייקבע סוג השחזור האונקופלסטי. מדובר בהחלטה משותפת של הצוות המטפל (אונקולוג, כירורג שד, מנתח פלסטי) ושל המטופלת. רצונה והעדפותיה של המטופלת מהווים שיקול יסודי ומרכזי בהחלטה על סוג הניתוח ואופיו".

ניתוח אונקופלסטי: יתרונות וסיכונים

לניתוח האונקופלסטי יתרונות אסתטיים משמעותיים, כמו היכולת להשיג סימטריה טובה בין השדיים למרות כריתה חלקית בצד אחד, והיכולת להימנע מצלקות באזור המחשוף שמושגת על ידי גישה לרקמת השד דרך חתכים סביב העטרה או בשד התחתון, בהתאם לתבנית הקטנת שדיים.

בנוסף וחשוב אף יותר - לניתוח האונקופלסטי ישנם, כאמור, גם יתרונות רפואיים. אלה כוללים אפשרות להסרת יותר רקמה מהמינימום הנדרש, היות שהכריתה מבוצעת בשיתוף פלסטיקאי תוך תכנון עיצוב השד. בשל כך ניתן לשפר את הסיכוי להשגת כריתה בגודל מספק מבחינה רפואית, וללא התפשרות על צורת השד שתתקבל.

שחזור שד

"במחקרים מצאו שבכריתת שד חלקית כחלק מניתוח אונקופלסטי, הדגימות שהוסרו היו עם שולי כריתה טובים יותר, כלומר ניתוח יעיל יותר מבחינה אונקולוגית. בנוסף, כריתת רקמה בנפח גדול יותר וצמצום נפח השד כולו משמעותם הפחתת שדה הקרינה ובכך הפחתת סיבוכי הקרינה", מסביר ד"ר בן-נון.

מצד שני, הוא אומר, כמו כל ניתוח, גם הניתוח הזה אינו חף מסיכונים. "מדובר בניתוח גדול וממושך יותר לעומת כריתת אזור הגידול בלבד. כמעט תמיד מבוצע בו זמנית גם ניתוח בשד השני ליצירת סימטריה, ולכן הפוטנציאל לסיבוכים פוסט ניתוחיים מעט גדול יותר.

"הניתוח פחות יתאים למטופלות  בעלות רקע רפואי מורכב וסיכון ניתוחי מוגבר. מדובר בקבוצה מצומצמת יחסית של מטופלות שבשל סיכון ניתוחי או הרדמתי גבוה, ההחלטה הנכונה עבורן עשויה להיות ביצוע ניתוח למפקטומיה (כריתת הגידול בלבד), ללא התחשבות בתוצאה האסתטית. ניתן יהיה לשקול שחזור שד חלקי כניתוח נפרד, בהמשך. בייעוץ המקדים לניתוח", מסכם ד"ר בן-נון, "נבחנות כל האפשרויות ומוסברות למטופלת ויחד עם המטופלת מתקבלת ההחלטה הנכונה ביותר עבורה".

צילומים: שאטרסטוק

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום