איך להתגבר על הפחד מטיפולי שיניים?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

פחד מטיפולי שיניים יכול להיות חמור או קל, אבל כולנו סובלים ממנו. איך מתגברים ומצליחים לעבור את הטיפול במינימום חששות? ד"ר ניסים לוי עם עצות מעולות להפגת חרדה דנטלית, שכדאי מאוד לאמץ

טיפולי שיניים
077-7299423 (מספר מקשר)

יש אנשים שיעדיפו להתהלך בעולם עם כאבי תופת שמושתקים בקביעות על ידי תרופות כבדות, לחיות עם שיניים רקובות, או אפילו להשלים עם פה ללא שיניים, ורק לא לבקר אצל רופא השיניים. פחד מטיפולי שיניים, שבהופעתו הקיצונית נקרא "דנטופוביה", מופיע ברמה קשה אצל כ-15% מהאוכלוסיה. ומה עם 85% הנותרים? גם הם מפחדים, ברמה זו או אחרת.

"טיפול שיניים הוא נושא שתמיד כרוך בפחדים, והוא קיים בכל שכבות האוכלוסיה, בקרב שני המינים ובכל הגילים", אומר ד"ר ניסים לוי. "מדובר בטיפול מאוד אמוציונלי, ולכן הוא גורר איתו הרבה מאוד תפישות, דעות קדומות ופחד. מול זה צריך רופא השיניים לדעת להתמודד".

למה טיפול שיניים הוא אמוציונלי כל כך?

"הטיפול נעשה בפה, שהוא איבר אמוציונלי מאוד. הפה זה המקום דרכו אנחנו נושמים, אוכלים, חיים. התינוק לומד להכיר את העולם דרך הפה – כל דבר חדש שהוא רואה הוא מכניס לפיו כדי להכיר אותו. לילדים יש צרכים אוראליים של מציצה שאם הם לא מתמלאים נוצרות בעיות לאורך החיים. הפה הוא מקום רגשי עמוק, ומפחיד מאוד לגעת בו". רובד פסיכולוגי נוסף הוא נושא השליטה. "טיפול אצל רופא שיניים מוציא את המטופל משליטה", מציין ד"ר לוי. "המטופל שוכב על כיסא ולא רואה מה עושים לו בפה, מה שמגביר את החרדה".

חרדה דנטלית

אז בעצם כולנו סובלים מחרדה דנטלית כלשהי?

"בהחלט. רוב האנשים יסבלו ממנה ממש מעט או שיימצאו דרכים להתמודד איתה, אבל המיעוט שסובל ממנה מאוד יוותר על רופא השיניים לחלוטין וישלם מחירים כבדים מאוד: סבל כרוני, אובדן שיניים, חיים עם תרופות, בושה. עם זאת, רוב האנשים יחפשו את הדרך להתמודד ולהגיע לטיפול, ויש דרכים כאלו".

כיצד מתמודדים עם החרדה מטיפולי שיניים?

הדרך הטובה ביותר להתמודד עם חרדה מטיפולי שיניים, מסביר ד"ר לוי, היא להימנע ממנה עד כמה שניתן, וזה מתחיל כבר בילדות. הימנעות, ביסוס פחד או יצירת טראומה הכי קלה אצל רופא השיניים כילדים עלולים להתבטא בפוביה של ממש בהמשך החיים.

"זו אחת הסיבות שאני ממליץ להביא ילדים לרופא השיניים כמה שיותר מוקדם בחיים, אפילו כשאין צורך רפואי ממשי", אומר ד"ר לוי. "כשילד שמגיע עם הורה רגוע, הילד יכול להכיר את המקום, לחוש אותו ואת הריחות שלו ולראות את ההורה יושב בכיסא הטיפולים. מומלץ להציע לילד לשבת גם הוא בכיסא ולאפשר אפילו להסתכל בפיו. העיקר שכלום לא יקרה בכפייה או בשימוש בכוח. החוויה צריכה להיות כמה שיותר נעימה".

עם זאת, מציין ד"ר לוי, "לפעמים הכוונות הטובות של ההורים עושות בטעות את ההפך, וחשוב להיות מודעים לכך. למשל, הורים רבים מרגיעים את הילד יותר מדי לפני הביקור, הם אומרים לו, 'אל תדאג, זה לא יכאב, יהיה בסדר'. בכך הם מעבירים לילד מסר ומחדירים בו דאגה שמא הטיפול יכאב לו וזה מיותר. מצד שני, מובן שחשוב להגיד לילדים את האמת בלבד. אם הילד שואל לפני טיפול אם יכאב לו, אפשר להרגיע אבל לא צריך להבטיח שכלום לא יכאב, כי אולי הזריקה קצת תכאב? לא כדאי לאבד את האמון של הילד כי זה רק יחמיר את המצב ואת הרתיעה שלו מטיפול שיניים". בניית אמון ושמירה עליו הן הבסיס להתמודדות של מטופלים עם הפחד, וד"ר לוי שומר על העיקרון הזה בקנאות.

באילו שיטות אתה משתמש כדי להפיג את הפחד במטופלים?

"אני תמיד אסביר הכל ואגיד רק את האמת", הוא אומר, "אבל אשתמש בטרמינולוגיה מרגיעה. למשל, לא חייבים להשתמש במילה 'זריקה', אפשר להגיד 'הרדמה', זה לא שקר והניסיון מראה שזה פחות מפחיד. זה נכון לא רק לילדים, וגם עם מבוגרים אני משתמש בטרמינולוגיה הזאת, כי כאמור פחד כלשהו קיים אצל כולם".

צילום: שאטרסטוק

מומלץ להביא ילדים לרופא השיניים כמה שיותר מוקדם בחיים, אפילו כשאין צורך רפואי ממשי. צילום: שאטרסטוק

ד"ר לוי מאמין בעיקרון ה-Tell, show, do - ספר, הראה ועשה. "לפני הטיפול אני מסביר מה אני הולך לעשות, כך שהמטופל ידע לקראת מה הוא הולך. מובן שלא צריך לרדת לפרטי פרטים, אבל חשוב ללוות את הכל בהסברים כדי שלמטופל יהיה אופק וכיוון של מה קורה. גם בזמן הטיפול אני מדבר ומסביר הכל וזה מאוד מרגיע. אני עושה את זה עם כולם, גם אם הם לא הגיעו עם חרדה ספציפית".

תוכל לתת המלצות למי שמאוד מפחד, איך בכל זאת להצליח להגיע לטיפול?

"קודם כל – פשוט לבוא לשיחה. היא לא חייבת להיות על כיסא הטיפולים או אפילו לידו, אפשר לדבר במשרד הקבלה. לבוא לראות, לדבר עם הרופא ולהתרשם, לשאול שאלות ולראות אם יש 'קליק"' ואם מרגישים איתו בנוח. פגישת היכרות מומלצת גם על מנת לחוש את הקליניקה, אם היא נעימה ועוזרת להתמודד עם חרדות. אצלי למשל יש טלוויזיה בתקרה שמשדרת סרטי טבע, וזה מאוד עוזר להתנתק ולהירגע".

לפני ההגעה לטיפול עצמו – חשוב ליידע את הרופא שקיימת חרדה, מבקש ד"ר לוי. "יש כאלה שעצם האמירה הזאת כבר מרגיעה אותם, ואחרים יישארו לחוצים אבל רופא השיניים יידע מה לעשות. כשמגיע אלי מישהו מאוד חרד, הטיפול יהיה מתון והדרגתי ובקצב שנכון למטופל".

ולבסוף, אם יש צורך, תמיד אפשר בתיאום עם הרופא להיעזר בטיפול תרופתי. "לקחת כדור הרגעה שעה לפני הטיפול ואפילו להוסיף גז צחוק בטיפול עצמו" מסביר ד"ר לוי ומוסיף: "גם לילדים יש חומרי הרגעה כשצריך, אבל הכי חשוב הוא לעשות כל מה שאפשר על מנת להצליח להתגבר על הפחד והחרדה ולהגיע לטיפול שיניים".

  • צור קשר
ד"ר ניסים לוי
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום