כל מה שצריך לדעת על חיסון הפוליו ב-2022 – מי צריך להתחסן?

(0)
לדרג

התפרצות נגיף הפוליו בישראל 2022 - כל מה שצריך לדעת על חיסון הפוליו, כולל מי צריך להתחסן, איפה ואיך תדעו אם גם הילדים שלכם צריכים להשלים את חיסון הפוליו?

מאת: זהר קטן - מערכת זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה:

  • התפרצות מחודשת של נגיף הפוליו בישראל בשנת 2022, עם מקרה שיתוק ילדים אחד ושמונה נדבקים אסימפטומטיים, הובילה לפתיחת מבצע החיסונים הארצי "2 טיפות", שמטרתו לחסן ילדים שכלל לא חוסנו בנגיף אך בעיקר את אלה שחוסנו רק במנה הראשונה של החיסון.
  • חיסון הפוליו מורכב משתי מנות חיסון – מנת חיסון מומת הניתנת בזריקה ומונעת את התפתחות המחלה, ומנת חיסון חי מוחלש הניתנת בטיפות ומטרתה מניעת הדבקה של אחרים.
  • בין השנים 2005 ל–2013 לא ניתנה לילדים מנת החיסון השנייה שמגנה מפני הדבקה, וכעת עקב ההתפרצות המחודשת של נגיף הפוליו, משרד הבריאות יצא במבצע שמטרתו להשלים את החיסון ולמנוע הדבקה מאסיבית בנגיף.
     ______________________________________________

התפרצות נגיף הפוליו ב-2022 – מהו מקור ההתפרצות המחודשת?

בחודש מרץ האחרון התגלה בישראל המקרה ראשון מזה 30 שנה של מחלת שיתוק ילדים עקב נגיף הפוליו, אצל ילדה בת ארבע לא מחוסנת מירושלים, שנדבקה בנגיף פוליו שעבר שינוי גנטי. הנגיף התגלה בביוב הסביבה וכעבור חודש התגלו עוד שמונה ילדים בישראל, כולם מאזור מרכז ירושלים, עם דגימות צואה חיובית לפוליו אך ללא תסמינים. מתוך השמונה, שישה לא היו מחוסנים כלל, אחד מחוסן באופן חלקי וילד נוסף מחוסן חיסון מלא – האחרון הוא מקרה נדיר מאוד שמצביע על חומרת ההתפרצות.

חיסון פוליו

במהלך החודשים מרץ ואפריל 2022 התגלו ערים נוספות שבהן נמצא נגיף הפוליו בשפכים: בית שמש, מודיעין עלית, בני ברק וטבריה. לכן, משרד הבריאות יצא במבצע חיסונים נגד נגיף הפוליו, "מבצע 2 טיפות", שמטרתו היא לחסן את אוכלוסיית הילדים שפגיעים לנגיף מאחר שלא חוסנו כלל או שלא חוסנו במנה השנייה של החיסון בשנים שבהן המדינה נמנעה מלתת אותה, לאחר היעלמות הנגיף בעקבות מבצעי חיסונים קודמים שהראו הצלחה במיגור התפרצות הנגיף.

מהו נגיף הפוליו?

מחלת הפוליו (Poliomyelitis), הנקראת גם שיתוק ילדים, היא מחלה זיהומית של מערכת העצבים שנגרמת על ידי נגיף הפוליו, השייך לקבוצת נגיפי המעיים. הנגיף מועבר מאדם לאדם באמצעות מחזור צואה-פה, כלומר באמצעות מגע עם הפרשות – לרוב צואה אך ייתכנו גם הפרשות נשימתיות, ומתרבה במערכת העיכול של האדם הנדבק.

חשוב לדעת כי סימפטומים של שיתוק ילדים לא מופיעים אצל כ-90% מהנדבקים. ב-10%-20% מהמקרים המחלה תוביל לתסמינים קלים יחסית כמו חום, כאבי ראש, כאבי בטן, בחילות, הקאות או כאבי גרון.

רק בפחות מ-1% מהמקרים מופיע שיתוק עקב חדירה של הנגיף למחזור הדם ופגיעתו במערכת העצבים. גם במקרים אלה קיימות דרגות קושי שונות לפי מספר תאי העצב שנפגעו, כולל חולשה ושיתוק קל או שיתוק קשה יותר במערכת השרירים. הצורה הנפוצה ביותר היא פגיעה בחוט השדרה, ובמיוחד ברגליים ובמקרים חמורים יותר יש שיתוק בסרעפת ובשרירי הנשימה, מה שעלול לגרום למוות.

נזקי נגיף הפוליו

חיסון הפוליו – האם הוא בטוח?

בישראל יש שני סוגים של חיסון הפוליו שמהווים חלק משגרת החיסונים של ילדים. שילוב של השניים חשוב על מנת למגר התפרצות של הנגיף ולהגן לא רק על האדם עצמו אלא גם על סביבתו:

  1. IPV - Inactivated Polio Vaccine
  • חיסון מומת הניתן בזריקה לשריר כחלק מ״החיסון המחומש״.
  • ניתן בארבע מנות בשנה הראשונה לחיים: בגיל חודשיים, בגיל ארבעה חודשים, בגיל שישה חודשים ובגיל שנה. לאחר מכן, ניתנת מנת דחף בכיתה ב׳.
  • הנגיף המומת מוביל להתפתחות של נוגדנים בדם. אלה מונעים מנגיף הפוליו להגיע מהמעי לזרם הדם ולמערכת העצבים.
  • במקרה של הדבקה בנגיף - החיסון מגן מהתפתחות מחלה ושיתוק, אך לא מונע הדבקה של אחרים.
  1. bOPV – bivalent Oral Polio Vaccine
  • חיסון חי ומוחלש הניתן בטיפות פה. הוא ניתן בשתי מנות, בגיל שישה חודשים ובגיל 18 חודשים.
  • החיסון מגיע למעי ומקדם הגנה מקומית ובכך מונע הדבקה והפצה של הנגיף לאחרים.

חיסון פוליו

אין דרך לטפל במחלת הפוליו, הדרך היחידה להילחם בנגיף היא להימנע מהדבקה ולהגן מפני מחלה על ידי מתן חיסון. החיסון הוא האמצעי היעיל ביותר נגד הנגיף ומחלת הפוליו, הוא נחשב יעיל ובטוח והביא למיגור התפרצויות קשות, במיוחד זו החמורה ביותר שהתרחשה בישראל בשנות החמישים וגבתה קורבנות רבים.

היסטוריית התפרצויות נגיף הפוליו בישראל

מגפת הפוליו בשנות החמישים - בקיץ 1949 היתה התפרצות גדולה של מחלת הפוליו, שנחשבה עד אז למחלה שולית בישראל. עד סוף השנה התגלו 338 חולי פוליו, ועד 1954 כבר התגלו 4,700 מקרים של המחלה, מתוכם נפטרו 760.

לאחר שהחלו לייצר את החיסון בישראל, החל מבצע החיסונים ב-1956, וכבר שנתיים לאחר מכן נצפתה ירידה של 90% במקרי התחלואה ביחס לשנים הקודמות, והמחלה הפכה פעם נוספת למחלה נדירה בישראל.

ההתפרצות ב-1988 ומבצע החיסונים – בשנת 1988 נדבקו במחלת הפוליו 15 איש. רק שנה לאחר מכן הוכנס חיסון הפוליו לתכנית חיסוני השגרה.

עד שנת 2005 ניתן שילוב חיסונים – אך בדומה להחלטה בארה״ב, בשנת 2000 הוחלט להפסיק את החיסון החי המוחלש ולהמשיך רק עם החיסון המומת.

בשנת 2013 החל "מבצע 2 טיפות״ – נמצא נגיף פוליו טבעי בדגימות מדרום הארץ, אך לא נמצאו מקרים עם שיתוק ילדים. עקב החשש מהתפרצות, החל "מבצע 2 טיפות״ על מנת להגביר את הכיסוי נגד הנגיף, וכך הוחלט להחזיר את החיסון החי המוחלש לתכנית חיסוני השגרה בילדים ומשנת 2014 ניתן חיסון משולב – החיסון המומת והחיסון החי המוחלש - במסגרת תכנית חיסוני השגרה.


מבצע 2 טיפות 2022 – נגיף הפוליו חיסונים

"מבצע 2 טיפות״ 2022 החל לאחר התפרצות הנגיף בירושלים, בקרב ילדים המתגוררים בסביבתה. עד כה ניתנו יותר מ-23 אלף מנות חיסון בירושלים. בהמשך חודש אפריל הורחב המבצע לכל הארץ, לילדים שעדיין לא חוסנו כלל, לילדים עד גיל שש ולילדים עד גיל 17 שלא חוסנו במנה שנייה:

  • ילדים מגיל שישה שבועות ועד גיל 18 חודשים – יש להקדים את שני חיסוני השגרה הראשונים של תכנית החומש לגילאי שישה שבועות ועשרה שבועות.
  • ילדים מגיל 18 חודשים ועד גיל תשע שנים שמחוסנים לפי התכנית – ממשיכים בשגרת החיסונים לפי תכנית חיסוני השגרה.

צריכים להשלים את חיסון הפוליו ב-2022 - ילדים בגיל תשע עד 17 שנים

  • ילדים שנולדו בשנים 2005 ועד 2013 לא חוסנו בחיסון החי המוחלש שמונע הדבקה והפצה של הנגיף. אלה חוסנו רק בחיסון המומת שמונע התפתחות מחלה.
  • ילדים בשנתונים 2005–2013 חוסנו במנה אחת בלבד של החיסון המומת, ולכן צריכים להשלים את מנת החיסון השנייה של ה-bOPV, החיסון החי המוחלש, במסגרת מבצע 2" טיפות" 2022.

איך תדעו אם הילדים שלכם קיבלו את כל המנות הנדרשות לחיסון בפוליו?

יש לבדוק בפנקס החיסונים של הילדים. עד סוף כיתה ב׳ ילד צריך להתחסן על פי תכנית החיסון המחומש:

  • 5 מנות חיסון בזריקה – חיסון מומת מסוג IPV.
  • 4 מנות בשנה הראשונה לחיים – בגיל חודשיים, ארבעה חודשים, שישה חודשים ושנה.
  • 2 מנות חיסון בטיפות – חיסון מוחלש מסוג bOPV בגיל שישה חודשים ובגיל 18 חודשים.

לא מוצאים את פנקס החיסונים של הילד ולא בטוחים אם חוסן?

חשוב לדעת כי לרוב, החיסונים מתועדים בטיפות חלב ובבית הספר. במקרים של ילדים עד גיל שש ועבור ילדים עד כיתה ט׳ בצפון, באשקלון ובדרום – יש להתקשר למוקד קול הבריאות בטלפון *5400 בין השעות 16:00-21:00. עבור ילדים בכיתות א׳-ט׳ בתל אביב, מרכז, ירושלים וחיפה, יש להתקשר לפמי או לנטלי.
נגיף הפוליו

איפה מתחסנים נגד פוליו ב-2022?

ילדים עד גיל שש כולל ומי שלא חוסנו כלל נגד פוליו בכל גיל – יחוסנו בטיפת חלב.

ילדים מגיל שבע שנים ומעלה – יוחסנו בחיסון החי המוחלש בקופות החולים.

למי אסור להתחסן בחיסון החי המוחלש?

  • מרבית הילדים צריכים להתחסן בחיסון החי המוחלש מאחר שרק זה, בניגוד לחיסון המומת, מונע את המשך הפצת נגיף הפוליו בצואה ומגן על הסביבה הקרובה של הילד, למשל אחים ואחיינים צעירים שעדיין לא יכולים להתחסן.
  • מי שמחוסן בחיסון החי המוחלש ימשיך להפריש את הנגיף במשך מספר שבועות בצואה ולכן יש לחסן את כל האחים במשפחה שנמצאים בגיל המתאים. אם הילד או מישהו מבני המשפחה המתגוררים איתו בבית הוא מדוכא חיסון – יש להימנע מלתת חיסון חי מוחלש לאותו ילד.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום