האמת מאחורי המיתוסים: כך תשמרו על שיניים בריאות

(17)
לדרג
תוכן מקודם

עד כמה חשוב לטפל בשיני חלב? האם משקאות דיאטטיים גורמים לעששת? מדוע מומלץ ליישר שיניים בכל גיל? האם לימון מוסיף המון גם לשיניים? ד"ר אלה לוגסי, רופאת שיניים לכל המשפחה, מנפצת מיתוסים אחת ולתמיד כדי שתוכלו לטפל בשיניכם בדרך הבטוחה והטובה ביותר

מרפאת שיניים
08-6322330

מהי השפעתן של שיני חלב על השיניים שיצמחו מאוחר יותר? מה הקשר בין בריאות השיניים לצריכת משקאות שונים? האם סודה לשתייה ומי חמצן יכולים לשמש כמשחת שיניים? והאם באמת יש צורך בטיפולי שיננית תכופים? ד"ר אלה לוגסי, רופאת שיניים לכל המשפחה, מסבירה ועונה על שלאות אלו ואחרות כדי שתוכלו לשמור על השיניים שלכם בריאות:

שיני חלב בין כה וכה נושרות. מדוע צריך לטפל בהן?

"חשוב מאוד לטפל בשיני חלב משתי סיבות עיקריות: ראשית משום שמחלת העששת עלולה להגיע גם אליהן, להתפשט בחלל הפה ולגרום לכאבים. הסיבה השנייה היא ששיני החלב למעשה שומרות על המקום של השיניים הקבועות, אם השיניים יפלו בשלב מוקדם בעקבות מחלות פה וחניכיים, השיניים הקבועות עשויות לבקוע בצורה בולטת או עקומה, כלומר לא בקשת תקינה, דבר שיגרור אחריו טיפולים ואי נוחות רבה".

האם הכרחי לנקות אבנית? עד כמה תיתכן פגיעה בשיניים בעקבות ניקוי אבנית?

"חשוב לקבוע תור לניקוי אבנית אחת לכמה חודשים כדי להסיר את רובד החיידקים והפלאק שהצטבר על השיניים וגורם לדלקות חניכיים, לנסיגת חניכיים ולעששת. במרפאה אנחנו משתמשים במכשיר אולטרה סוני (מכשיר המבוסס על תדרים גבוהים שאינם נשמעים באוזן האנושית), שמאפשר להשלים את ניקוי האבנית הביתי. מובן שתהליך ניקוי האבנית בטוח לשיניים ויתרה מכך, במהלך הטיפול ניתן להעריך את מצב בריאות הפה, להסיר כתמים מהשיניים ולשלול דלקות ועששות".

השמועה אומרת שמשקאות דיאטטיים לא גורמים לעששת כי אין בהם סוכר. האם הדבר נכון?  

"משקאות דיאטטיים הם משקאות חומציים (5.5 PH) ביחס לרמת החומציות הטבעית של חלל הפה (7 PH) ולכן הבעיה אינה טמונה בהיעדר סוכר אלא בסיכון לפגיעה בשכבת ההגנה של השיניים. בהקשר זה אציין שהדבר נכון גם למשקאות כמו יין, סודה, מיץ תפוזים ומיץ תפוחים, שדרגת החומציות שלהם נמוכה מאוד ועומדת על טווח שנע בין PH 3 לבין 4.5 PH.

משקה דיאט

"אם בכל זאת החלטתם לסחוט מיץ תפוזים טרי או ללגום מכוס יין, אני ממליצה מאוד לצחצח שיניים מיד לאחר מכן במטרה להעלאות את רמת החומציות בפה. אם אין אפשרות לצחצח שיניים, די בלעיסת מסטיק ללא סוכר".

האם חשוב לצחצח שיניים גם לאחר שתיית כוס חלב?

"לא, החלב בעל דרגת חומציות של 6.5 PH והוא מכיל ויטמינים וסידן שטובים לגוף ולכן אפשר לצרוך אותו ללא כל חשש לפגיעה בחוזק שכבת האמייל בשיניים. עם זאת חשוב לומר שאין כך הדבר לגבי חלב צמחי כמו סויה, שקדים, אגוזים, שיבולת שועל, אורז וכן הלאה. במקרים אלה מומלץ לצחצח שיניים או ללעוס מסטיק כדי לאזן את רמת החומציות בחלל הפה".

יש הסבורים כי אין תועלת ביישור שיניים בגיל מבוגר. האם זה נכון?

"ניתן ליישר את השיניים בכל גיל וכל שכן בגיל מבוגר, ולא רק מההיבטים האסתטיים אלא גם מההיבטים התפקודיים, כאשר השיניים והלסת עליונה בולטות באופן משמעותי ביחס לשיניים בלסת התחתונה, במקרים של מנשך פתוח (רווח בסגירה בין העליונות לתחתונות), כאשר ישנם קשיים תפקודיים ממשיים כמו קושי בלעיסה, קושי בהגייה של אותיות, וכמובן לעיתים גם מתוך צורך אסתטי עקב רווחים או שיניים עקומות.

"באשר לתועלת שתושג מהתהליך, הרי שניתן יהיה לתחזק שמירה של היגיינה יומיומית בקלות רבה יותר ולמנוע טיפולים עתידיים. באשר לאלה החוששים מסמכים נראים בשיניים, הרי שכיום ניתן במרבית המקרים ליישר את השיניים באמצעות פלטות שקופות שהן כמעט בלתי נראות, קלות מאוד לתחזוקה ולהיגיינה וכמעט שאינן מצריכות ביקורים רבים במרפאה".

סודה לשתייה ומי חמצן טובים כתחליף למשחת שיניים. עד כמה יש אמת מאחורי אימרה זו?

"לצערי הרב, גם את המיתוס הזה אני נאלצת להפריך משום שבסודה לשתייה ובמי חמצן אין פלואור, המינרל החשוב ביותר שיש במשחת השיניים שתפקידו להגן על השיניים, ליצור תהליך של רה-מינרליזציה ולחזק אותן. אני ממליצה להימנע משימוש במשחת שיניים טבעית, שאולי תסייע לריענון הנשימה אבל לא תשמור על שכבת האמייל שלכם שתפקידה לשמור על השיניים מפני שברים".

הדוגלים בבריאות טבעית טוענים כי הפלואור רעיל מאוד ולכן הם נמנעים לצרוך אותו. עד כמה זה נכון?

"הפלואור רעיל רק כאשר הוא נצרך בכמות לא סבירה, שלא קיימת במשחות השיניים. משחות השיניים שאושרו לשיווק בישראל על ידי משרד הבריאות כוללות ריכוז פלואור בגובה של 1,000 PPM לילדים ו-1,500 PPM למבוגרים. מידע זה מצוין על גבי האריזה וניתן לבדוק אותו טרם הרכישה. המלצתי היא לא למנוע את מינרל הפלואור מהשיניים שלכם".

האם גרגור של מיץ מלימון טרי או מיץ מפירות חומציים עם מים תורם להלבנת השיניים?

"לצערי הרב, גרגור של מיץ לימון טרי או כל פרי חומצי אחר יחד עם מים מזיק ושוחק את שכבת האמייל שרגישה לחומציות הפרי. יש שיטענו שהם אכן ראו שהשיניים הפכו ללבנות יותר, אך פעולה זו לכל היותר תרמה להסרת כתמים. הדבר נכון גם לגבי הבהרות אחרות  באמצעות תבלין כורכום או באמצעות פחם פעיל. האם כדאי להסתכן בנזק לשכבת האמייל ששומרת על השן? לטעמי לא. כיום יש שיטות הבהרה בטוחות ויעילות שמשלבות בין הבהרה כימית שנעשית במרפאה לבין הבהרה משלימה שנעשית בבית".

לימון להלבנת שיניים

האם דימום בזמן צחצוח מנקה את השיניים?

"דימום יכול להעיד או על דלקת חניכיים או על צחצוח אגרסיבי מדי ולכן מומלץ מאוד לגשת לרופא השיניים בהקדם ולטפל בבעיה, בפרט כאשר הדימום חוזר שוב ושוב וניתן לשלול צחצוח אגרסיבי. ככלל, אני ממליצה לצחצח שיניים באמצעות מברשת בעלת סיבים רכים בדרגת soft".

האם סתימות עמידות לנצח?

"סתימות עלולות להישבר או שדרגת האטימה שלהן נשחקת ולכן לעתים יהיה צורך להחליף את הסתימות אחת לכמה שנים, בפרט כאשר שמירת ההיגיינה בבית לקויה ועלולה להעלות את הסיכוי להופעה של עששת גם בצד הפנימי של הסתימה. מסיבה זו חשוב להגיע לביקורת תקופתית אחת לחצי שנה גם לצורך בדיקת הסתימות הקיימות".

הכירו את המומחית: ד"ר אלה לוגסי היא רופאת שיניים מוסמכת שמטפלת בכל המשפחה. במרפאתה הפרטית שנמצאת בעיר אשקלון היא מציעה טיפולים בתחומי רפואת השיניים הקלאסית, האסתטיקה הדנטלית ואסתטיקת הפנים. לפרטים, צרו קשר

סייעה בהכנת הכתבה: הילה צור-שינזי

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום