כל מה שחשוב לדעת על הפסקת הריון

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מה ההבדל בין הפלה נדחית והפסקת הריון יזומה? כיצד מבוצעת הפסקת הריון ומי צריכה לעבור ועדה? ד"ר איציק פיינשטיין, מנהל המחלקה הגינקולוגית במחוז המרכז של מאוחדת, עושה סדר

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2312654 (מספר מקשר)

בכל שנה בישראל נולדים כ-180 אלף תינוקות, אך הריונות רבים אינם מסתיימים בלידה: בישראל מבוצעות בכל שנה כ-18 אלף הפסקות הריון יזומות, ולצידן הפסקות הריון רבות של הריונות שלא התפתחו באופן תקין.

"10% מההריונות לא מתפתחים וזה מה שנקרא הפלה נדחית", מסביר ד"ר איציק פיינשטיין, מומחה לגינקולוגיה ומנהל המחלקה הגינקולוגית במחוז המרכז של קופת החולים מאוחדת. "במקרה כזה, חלק מהנשים יפלטו את הרקמה העוברית, וחלקן לא, ואז צריך לשאוב ולהוציא את הרקמה העוברית באופן אקטיבי. זה יכול לקרות בכל שלבי ההריון".

כיצד מתרחשת הפלה טבעית?

"יש כאלה שמדממות ופולטות את העובר, וזה נקרא הפלה שלמה", מסביר ד"ר פיינשטיין. "במקרה כזה אנחנו צריכים לעקוב אחרי כן בבדיקות דם ובאולטראסאונד ולוודא שבאמת הכל נפלט ושאין צורך לבצע פעולה נוספת".

במקרה שלא התרחשה הפלה טבעית, יש שתי שיטות להפסקת הריון. "להפלה נדחית מקובל היום לתת כדורים מתחת ללשון או בתוך הנרתיק, דבר שגורם בתוך שעות ספורות לפליטה של הרקמה העוברית. אחת הבעיות היא שלפעמים נותרות שאריות ואז צריך לעשות פעולה נוספת – לתת עוד כדורים או לבצע היסטרוסקופיה להוצאת השארית. הדרך האחרת היא לעשות שאיבה, מה שפעם היה נקרא גרידה", מסביר ד"ר פיינשטיין.

הפסקת הריון יזומה מתחילה בוועדה

נשים שהריונן לא התפתח כראוי ונאלצות לבצע פעולה משלימה להפלה נדחית אינן צריכות לעבור ועדה. אולם, על מנת לבצע הפסקת הריון יזומה, יש צורך באישור ועדה.

"חייבות להיות סיבות ספציפיות להפלה", אומר ד"ר פיינשטיין. "הכללים לאישור הוועדה הם: אם האישה רווקה, אם גילה מעל 40, אם יכול להיגרם לה נזק נפשי או פיזי כתוצאה מההריון, אם יכול להיות נזק לעובר עקב לקיחת תרופות אסורות או שהתגלו באולטרסאונד מומים, או אם ההריון לא מבן זוגה. כל אלו הן סיבות שמתקבלות על ידי הוועדה ואותה אישה יכולה לעשות הפסקת הריון באופן חוקי בצורה נכונה, מסודרת וסטרילית".

הפלה

כיצד מתבצעת הפסקת הריון יזומה?

"גם פה יש שתי אפשרויות להפלה – באופן שמרני על ידי טיפול תרופתי, או על ידי שאיבה. שלא כמו בהפלה נדחית, בהפסקת הריון יזומה האישה תקבל שתי סדרות של כדורים – שלושה כדורים של מפיג'ין ואחרי 48 שעות כדורים אחרים, ואז נפלט העובר. הדרך השנייה היא שאיבה של החומר ההריוני, תהליך שלוקח כמה דקות, ואחרי שעתיים ניתן ללכת הביתה".

ד"ר איציק פיינשטיין מבצע הפסקות הריון בעתידים ובמדיקה. טל' לקביעת תור: 03-9211020

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום