יש לכם נפיחות וורידים בולטים ברגליים? אתם זקוקים כנראה לשיקום ולתמיכה במחלת ורידים וכלי דם

(7)
לדרג
תוכן מקודם

נפיחות ובצקות בגפיים עלולות להעיד על מחלת כלי דם חמורה הדורשת טיפול, אך לעתים אביזרי תמיכה שיקומיים עשויים לפתור את הבעיה. כיצד מאבחנים ואיך מטפלים בבעיות ורידים? רפאל דדון, הבעלים של מכון אורתופדיה, ספורט וכלי דם, מסביר

ספקי ציוד אורטופדי
053-7101917 (מספר מקשר)

בעיות ורידים עלולות להיגרם עקב כמה סיבות, ביניהן השמנת יתר, עישון או תורשה, "שושנה" וכן עקב כריתת שד או כריתת בלוטות לימפה. תופעה שרווחת מאוד באוכלוסיה מתבטאת בהתנפחויות שמופיעות באזור הגפיים העליונות או התחתונות עקב זרימה לקויה של דם ונוזלי גוף. מה צריך לעשות כשמבחינים בתופעה כזאת ולמי פונים? על האבחון, הטיפול ואביזרי התמיכה השיקומיים מרחיב רפאל דדון, הבעלים של מכון אורתופדיה, ספורט וכלי דם.

למי כדאי לפנות כאשר מבחינים בנפיחות באזור הגפיים העליונות או התחתונות?

"הגורם המוסמך היחיד לאבחון מקור הנפיחות ושלילה של מצבים מסכני חיים כמו פקקת ורידים, הוא רופא כלי דם או מומחה בכירורגיה", אומר רפאל דדון. "בהתאם לאבחנה הרפואית, הרופא יחליט על הטיפול המתאים".

לדבריו, הטיפול השמרני לבעיית נפיחות שמקורה בוורידים בולטים ברגליים הוא בדרך כלל לבישת גרבי לחץ על פי מידה שנלקחת במכון אורתופדיה והתאמת הגרביים, השרוול, הכפפה או החבישה למטופל.

ורידים נפוחים

מה הם גורמי הסיכון להופעת בצקות באזור הגפיים לאחר שהרופא שלל פקקת ורידית?

"בצקות בגפיים שנשללו כפקקת ורידית יכולות להופיע בעקבות היעדר תנועה של שסתומי השרירים, כלומר הדם יורד עם כוח המשיכה כלפי מטה, אבל כאשר קיים ליקוי בפעולת השסתומים, חלק קטן מכמות הדם לא שב חזרה כלפי מעלה. מנגנון זה פועל באותו האופן גם אם מדובר על נוזלי הלימפה והוא גורם לנפיחויות בקצוות הגפיים".

הבעיה, מסביר רפאל דדון, מופיעה בעיקר כאשר אדם נמצא במצב של חוסר תנועה כמו ריתוק למיטה עקב מחלה או חבלה או אפילו עקב אורח חיים "יושבני" שכולל טיסות ונסיעות ארוכות. לדבריו, ישנם מצבי תחלואה שונים כמו דליות ברגליים, מחלות לב ומחלות זיהומיות, שיכולים לגרום לנפיחות וגם במצבים אלה הטיפול השיקומי יותאם רק לאחר אבחון רפואי מדוקדק ושלילה של מצבים מסכני חיים.

"אנשים שסבלו בעבר מפקקת ורידים עלולים לסבול מכך גם בעתיד", אומר רפאל דדון. "הגורם למצב זה הוא בדרך כלל תורשתי וקשור לקרישים בדם. עודף משקל ועישון הם גורמי סיכון נוספים להופעת נפיחויות בגפיים. בגורמי סיכון אלה ניתן לטפל בצורה שמרנית באמצעות פעילות גופנית והפחתת העישון וכן באמצעות לבישה של אביזר לחץ. לעניין זה אדגיש שבדרך כלל מדובר על עישון של חפיסת סיגריות אחת או יותר ביממה".

מה הם גרבי הלחץ, שרוול או כפפת לחץ וכיצד הם מסייעים בהפחתת הבצקות בגפיים?

"גרבי לחץ הם אביזר שיקומי שנועד להקל על מצבים המאופיינים בחוסר תנועה כמו בטיסות או בנסיעות ארוכות וכן על מצבים רפואיים שמגבילים את התנועה. נהוג לגרוב גרבי לחץ גם במצבים שמביאים להופעת נפיחויות בגפיים עקב עישון ועקב עודף משקל. ככלל, מדובר באביזר לבוש מבד אלסטי עמיד ונושם שמותאם למידת המטופל ומטרתו לתמוך ולשפר את זרימת הדם בגפיים העליונות ובגפיים התחתונות. השימוש בגרבי לחץ מקל על רגליים נפוחות ואף מסייע בהפחתת הכאב הנלווה לבצקות".

לבישה של גרבי לחץ, שרוולים, כפפות לחץ וחבישות מותאמות, מסייעת בהקטנת הסיכון לפקקת ורידים, מסביר רפאל דדון, "ולכן מומלץ לאנשים הסובלים מליקויים בזרימת הדם או שנמצאים בדרגת סיכון למחלות כלי דם בעקבות קרישי דם ובעיות רפואיות נוספות, להיעזר בגרבי לחץ באופן שגרתי. ספורטאים וחובבי ספורט, המקיימים אורח חיים ספורטיבי, נעזרים בגרבי לחץ לצורך שיפור זרימת הדם בעת ביצוע הפעילות הספורטיבית ולצורך החלמה מהירה יותר של הרקמות והשרירים לאחר המאמץ הגופני".

מהו האביזר השיקומי המומלץ במקרים של בצקות, לימפאדמה או טרומבוזה?

"במקרה זה על המטופל לקבוע תור לעיסוי לימפטי במטרה להפחית את דרגת הנפיחות, ורק לאחר מכן מומלץ לפנות למכון אורתופדיה לצורך מדידת הרגליים והתאמה פרטנית של גרבי לחץ המתאימים ללימפאדמה או לבצקות".

אילו אביזרים שיקומיים מתאימים כאשר הבצקת מופיעה בעקבות כריתת שד או כריתת בלוטות הלימפה?

"בשני מקרים אלה, כאשר הבצקת מופיעה באזור הגפיים העליונות, נהוג להתאים שרוולי לחץ או כפפות לחץ על פי מידה אישית".

האם די באביזר שיקומי כדי להפחית את הנפיחות?

"חשוב לי להדגיש בהקשר זה שניתן ואף מומלץ לטפל בגורמי סיכון שנמצאים בשליטת המטופל כמו עישון ומשקל עודף באמצעות פעולות מניעתיות כמו הפסקת עישון, הפחתת משקל ושמירה על תנועת הגפיים. במקרים של מחלות כלי דם, התנועה מסייעת לזרימת דם, וזרימת דם תקינה מפחיתה את דרגת הנפיחות.

גרבי לחץ

"כמו כן, אני ממליץ לכל אדם שאורח חייו כולל טיסות או נסיעות ארוכות, להקדים תרופה לבעיה וללבוש שרוולים, כפפות, או גרביים למשך כל זמן הטיסה או הנסיעה ולהקפיד על הליכה ועל הימצאות בתנועה כדי לשמור על זרימת דם תקינה.

"חשוב לדעת שכל קופות החולים משתתפות בהחזרים כספיים, על פי רוב, על הוצאות כמו עיסויים, גרבי לחץ, חבישות ולחץ עם סקוטשים", מסכם רפאל דדון.

הכר את המומחה: רפאל דדון הוא מייסד מכון אורתופדיה, ספורט וכלי דם, אשר מספק מגוון אביזרים אורתופדיים לשיפור איכות החיים. מכון רפאל דדון עובד עם כלל קופות החולים ובעל ותק של מעל ל-17 שנה. להתאמת גרבי לחץ, שרוולי לחץ, כפפות לחץ וחבישות, צרו קשר

סייעה בהכנת הכתבה: הילה צור שינזי

  • צור קשר
אורטופדיה ספורט וכלי דם
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום