ללא שימוש בסכין ועם החלמה קצרה: ניתוחי סינוסים בגישה אנדוסקופית

(2)
לדרג
תוכן מקודם

דלקות סינוסים כרוניות, סיבוכים הנגרמים עקב סינוסיטיס ומצבי אלרגיה שאינם מגיבים לטיפול סטנדרטי – כל אלה עלולים להוביל לחסימה באזור האף והסינוסים. פתרון אפשרי: ניתוח בגישה אנדוסקופית, שיסייע לניקוז ולאוורור מיטבי של הסינוסים. מומחה לאא"ג מסביר על התהליך

רופא אף אוזן גרון ,מומחה למחלות א.א.ג וכירורגיית ראש-צוואר
077-2311061 (מספר מקשר)

ניתוחי האנדוסקופיה מחליפים ניתוחים רבים שבעבר דרשו שימוש בסכין והיו כרוכים בביצוע חתכים ובהתאוששות ארוכה. כיום, מרבית ניתוחי הסינוסים מתבצעים בגישה אנדוסקופית המאפשרת טיפול במגוון רחב של בעיות בסינוסים.

פרופ' אביתר אפרים, כירורג מומחה במחלות אא"ג, מציין כי הסינוסים הם מקבץ של חללים הממוקמים סביב האף. חללים אלה מצופים ברירית עדינה מאוד שתפקידה להניע שכבה של נזלת בהירה ונורמלית ("מוקוס") אל הלוע ומשם לקיבה.

הבעיה, לדבריו, נוצרת כאשר גורמים שונים כמו דלקת כרונית, אלרגיה לא מטופלת או חלילה נוכחות של גידולים, מובילות לחסימה של האף והסינוסים המחייבת התייחסות הכוללת אנמנזה, בדיקה פיזיקלית, אנדוסקופיה והדמיות כמו CT ו/או MRI.

בעיות בסינוסים

אילו בעיות מחייבות לבצע ניתוח סינוסים?

פרופ' אביתר מונה מספר מצבים שבהם יומלץ על התערבות כירורגית:

  • במקרה של דלקת כרונית שאינה מגיבה לטיפול אנטיביוטי הולם.
  • כאשר מדובר בדלקות חריפות החוזרות מספר פעמים בשנה.
  • במצבים של סיבוכים הנגרמים עקב סינוסיטיס כמו אבסס הנוצר סביב גלגל העין.
  • כאשר טיפול במצבי אלרגיה באמצעות אנטי היסטמינים אינו מועיל ומוביל להתפתחות פוליפים באף ובסינוסים.
  • בנוכחות של גידולים ממאירים או שפירים באף, בסינוסים ובבסיס הגולגולת. אם כי מקרה כזה הוא נדיר ודורש ניתוח אנדוסקופי מורכב יותר.

תהליך הניתוח

פרופ' אביתר מסביר כי כיום הרוב המוחלט של ניתוחי הסינוסים מתבצע בגישה אנדוסקופית, באמצעות סיב אופטי קשיח המוחדר דרך הנחיריים, לרוב תחת הרדמה מלאה.

מטרת הניתוח היא לפתוח את הסינוסים או להרחיקם כליל ולנקות את חללי הסינוסים מתוכנם, מה שיאפשר פתחים רחבים המאפשרים ניקוז ואוורור ראויים.

"אחד היתרונות בניתוח נובע מכך שהוא גם מאפשר לבצע שטיפה טובה יותר של החללים בעזרת מי מלח כדי לנקות את האף מהפרשות ומדם ולהביא למטופל התאוששות טובה ומהירה יותר", מסביר פרופ' אביתר. "בתום הניתוח, המטרה היא לוודא שחלל האף אינו מדמם. אם יש חשד לדימום, יעשה שימוש בטמפון חד פעמי אותו ניתן להוציא תוך יום-יומיים. אופציה נוספת היא להשתמש בטמפון נספג שאותו אין צורך להוציא".

מהם הסיכונים הכרוכים בניתוח?

לדברי פרופ' אביתר, הסיכוי לסבול מסיבוכים בעקבות הניתוח נעים בין חצי אחוז עד אחוז וחצי, והם כוללים: פגיעה בגלגל העין (לרוב בשרירים המניעים אותו), דליפה של נוזל המוח, דמעת, דימום או שטפי דם תת עוריים, לרוב סביב גלגל העין. כמו כן, תיתכן פגיעה בעצב הראייה, אם כי הסיכוי לכך נדיר ביותר לדבריו.

משך ההחלמה וההתאוששות

פרופ' אביתר מציין שניתוח הסינוסים לרוב כרוך בהחלמה קצרה בלבד שאורכת מספר ימים.  "בדרך כלל המטופל ישוחרר לביתו בתוך יום. הוא יסבול מאף סתום עקב הפרשות דמיות שמתרחשות לאחר הניתוח ומבצקת של הרקמות. שטיפות וניקיון מקומי אצל הרופא המטפל יסייעו בשיפור התחושה עד להחלמה המלאה. כמו כן, ייתכנו כאבים באזור הניתוח, אך לרוב טיפול במשככי כאבים סטנדרטיים יוכל לסייע".

לסיכום, אם אתם סובלים מדלקות סינוסים כרוניות או חוזרות, מהתפתחות פוליפים או מסיבוכים שנגרמו עקב סינוסיטיס, ייתכן כי ניתוח סינוסים אנדוסקופי עשוי להיות הפתרון עבורכם.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום