"יום האהבה שמח?" איך חוגגים וולנטיין עם לב שבור

(12)
לדרג

יום האהבה, הוולנטיין דיי כבר כאן וזוגות מאוהבים נמלאים בהתרגשות. אולם ישנם כאלה שתוהים דווקא ביום הזה איך להתמודד עם לב שבור.

מאת: סתיו שינדלר

עיקרי הכתבה

  • ההשפעות של לב שבור: לב שבור עלול לגרום לתסמינים רגשיים ופיזיים קשים, שחלקם מצריכים טיפול נפשי.
  • מדוע לא כל הפרידות מלוות בשיברון לב? לרוב, שיברון לב מתפרץ כאשר הפרידה מגיעה מצד אחד, ואז אנחנו צריכים להתמודד בניגוד לרצוננו עם אובדן של אדם אהוב.
  • איך מתמודדים עם שברון הלב בצורה בריאה? קודם כל לא להכחיש את זה, ההתמודדות הנכונה היא להכיר את הכאב ולתת לגיטימציה לתהליך החשוב של אבל. ובמקרים שיש קושי אמיתי להתמודד, כדאי לפנות לאיש מקצוע.

יום הלב השבור

הוולנטיין דיי, יום האהבה הנוצרי, הוא יום נפלא למאוהבים, למסעדנים ולבעלי חנויות הפרחים. אך אנשים שמתמודדים עם לב שבור, פחות מתחברים אל הקונספט, ובצדק. הם, אינם יכולים לחגוג את הזוגיות והאהבה שבחייהם ומוצאים עצמם מתאבלים על אובדן ומתמודדים עם קושי כך שיום האהבה הופך ליום קשה שמציף זיכרונות על אהבה רחוקה ואף עלול להוות טריגר למצב רוח ירוד. מבחינתם, יום האהבה, הוא יום "הלב השבור".

ג'ראדאת מרואן, פסיכולוג בשירות הפסיכיאטרי, "שרן רפואה עד הבית", מסביר כיצד נכון להתמודד עם לב שבור.

איך לב שבור משפיע על נפש האדם?

"מבחינה רגשית, זו התמודדות לא פשוטה. שיברון לב מאלץ אותנו להתמודד עם פגיעה בערך העצמי, עצם ההבנה שהיחסים אינם נמצאים בשליטתי, זה משהו שעלול לערער את הנפש" מסביר מרואן.

תסמינים של לב שבור

מרואן מוסיף כי - "בנוסף, יש גם תסמינים פיזיים – אדם שחווה שברון לב עלול לחוש כאב פתאומי בחזה, שהוא ביטוי של פרץ של הורמונלי שגורם לאדרנלין. התחושה היא כמו של התקף לב, יש קוצר נשימה והפרעות בקצב הלב,  ואפילו רעידות - וזה גם יכול להתפתח להתקף חרדה קשה. חרדה היא התגובה של הגוף לסכנה, ובמצבי משבר הגוף נכנס למצב הישרדותי שמלוות בתופעות הלוואי שהזכרתי".

מדוע לא כל הפרידות מלוות בשיברון לב?

"זה מאוד תלוי בנסיבות הפרידה, מה הייתה האינטנסיביות של הקשר ומה רמת התלות. פרידה טובה ונכונה היא כזאת שמגיעה משני הצדדים. לרוב, שברון לב מתפרץ כאשר הפרידה מגיעה מצד אחד, ואז אנחנו צריכים להתמודד עם העובדה שאיבדנו את האדם שאנחנו אוהבים, ואת כל מה שהוא היה בשבילנו – לפתע הדמות המכילה, האוהבת והקשובה לא תהיה יותר בחיינו ואנחנו נאלצים להתמודד עם זה".

סימפטומים של פרידה

"פרידה היא הרבה פעמים טריגר להצפה של קשיים רגשיים אחרים. כלומר, חוויה של סיום קשר עלולה לגרום לאדם להאמין שהעולם לא בטוח, שבעצם כל היקשרות נגמרת בכאב, במצב כזה עלולים להופיע סימפטומים קליניים, עד פגיעה עצמית", אומר מרואן. "זה עלול להוביל לדיכאון, הסתגרות, נסיגה חברתית. אנשי המקצוע נתקלים באנשים שהתפקוד היומיומי שלהם נפגע, הם לא מצליחים לחזור לחיים, במיוחד אנשים עם אופי תלותי שהפרידה היא מצב קשה עבורם והם זקוקים לתמיכה נפשית".

מה המאפיינים של אישיות תלותית?

"מדובר באנשים שמאוד נאחזים בקשר, ומתקשים להאמין שיש תחליף לאדם. והם יעשו הכלל על מנת לעצור את כאב הפרידה. כמובן שלא כל הקשרים שנגמרים הם טובים, יש קשרים עם מאפיינים של השפלה והתעללות ועדיין האדם התלותי ירגיש שהוא צריך את הקשר, למרות שהוא לא טוב עבורו. הוא גם ירצה מהר מאד למצוא קשר אחר, לאחר ההפנמה שהקשר הקודם נגמר באופן סופי ואין להשיבו".

הדרך שאנחנו מתמודדים עם פרידה מעידה רבות על האישיות שלנו

"יש סוגים רבים של התמודדויות עם פרידה. כל אדם לוקח את זה אחרת, יש אנשים שנשברים ונכנסים לדיכאון, ויש אנשים שעוברים הלאה מהר יותר. אפשר להקביל את זה לילדים: בגן משחקים תוכלו לשמוע ממרחקים את הבכי של הילד שנפל, השתטח על הרצפה ולא מוכן לקום, ומנגד תוכלו לראות את הילד שאחרי הנפילה מקים את עצמו במהירות האור, וממשיך לרוץ. אפילו אם הוא צולע". מרואן מסביר את הסיבה לכך: "זה מאוד קשור לילדות שלנו, בחוויה הראשונה שלנו עם האם אנחנו מפתחים את הדפוסים הרגשיים שלנו. וככל שהקשר איתה היה בטוח ומספק, אופן ההתמודדות שלנו בפרידה יהיה טוב יותר  – אנחנו מבינים שהפרידה שחווינו היא לא הורסת, ושנוכל להתמודד איתה. ולעומת זאת, אנשים שחוו נטישה בגיל מוקדם יחוו את הפרידה בצורה כואבת יותר, כי הנטישה היא המודל שהם מכירים. ולא פרידה הדרגתית נורמטיבית ורגילה. היחסים עם ההורים שמתבססים בילדות, מאוד קשורים לאופן החוויה של הקשר וגם לפרידה".

לא הכול שלילי – פרידה יכולה להוביל אותנו למקומות טובים

"יש גם צד חיובי, שברון לב או פרידה הוא הזדמנות לפתח מיומנויות רגשיות ובינאישיות. זו אמורה להיות חוויה בסימן חיובי, האכזבה והערעור גם מעידות על כך שאנחנו יודעים לאהוב, וכי אנחנו יכולים לחוש שאנשים אחרים חשובים לנו. וזה לא מובן מאליו. הלוקסוס הזה לא קיים אצל כל אחד, לצערי. יש אנשים שמתקשים לקיים חיי זוגיות, בגלל נסיבות חיים אומללות – הם מאמינים שהעולם הוא פוגעני, שקשר עם אנשים יפגע בהם, ולכן הם בוחרים להיות לבד, וזה קשה מאוד".

איך מתמודדים עם שברון הלב בצורה בריאה?

"קודם כל לא להכחיש את זה, הדרך המשמעותית היא להכיר את הכאב ולתת לגיטימציה לתהליך החשוב של אבל, להיות בתוך הגעגוע ולתת לו מקום. כי אחרי הכול פרידה היא סוג של אבל, כשאנחנו חווים פרידה ואובדן, חשוב להגיע להשלמה.

כמו כן, אם אדם מרגיש שאין לו מספיק כלים, וכי הוא לא מצליח להתמודד לבד, כדאי לפנות לאיש מקצוע, טיפול פסיכולוגי ממוקד יכול לעזור. במסגרת הטיפול אנחנו מסייעים לאדם להתמודד עם הפרידה, לנתח את הקשר ולהסיק מסקנות", מסכם מרואן.

וולנטיין דיי יכול להעיר את הלב השבור והתמודדות עם פרידה ושיברון לב עלולה להיות קשה מנשוא, אך יש גם צדדים חיוביים – בשל הפרידה אנחנו יכולים ללמוד על עצמנו, להעמיק ולפתח יכולות רגשיות ובינאישיות. ואם אתם מרגישים שהלב השבור מכריע אתכם, פנו לטיפול פסיכולוגי ממוקד שיסייע לכם לעבור את הפרידה ואת חג האהבה באופן בריא ובשלום.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום