ניסטגמוס: התופעה שגורמת לעיניים לרצד

(1)
לדרג
תוכן מקודם

אחד מתוך כאלף אנשים סובלים מניסטגמוס – תופעה שגורמת לעיניים לנוע באופן בלתי רצוני. אנשים אלה מתקשים לראות היטב וגם הישגיהם בחיים מושפעים מהעניין. החדשות הטובות: כיום ישנם מספר פתרונות שמאפשרים להפחית באופן משמעותי את הבעיה

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
053-9426252 (מספר מקשר)

ניסטגמוס, או בעברית ריצוד עיניים, היא אינה תופעה נדירה. אחד מאלף נשים וגברים סובלים מהבעיה, אשר עלולה להיגרם מסיבות שונות. ד"ר עורואה נאסר, מומחה למחלות עיניים, מפרט לגבי הגורמים, התסמינים ודרכי הטיפול.

מה זה ניסטגמוס?

ניסטגמוס (ריצוד עיניים) הוא מצב שבו העיניים נעות באופן לא רצוני וללא שליטה. העיניים יכולות לנוע בצורה אופקית, אנכית או בצורה מעגלית. ניסטגמוס מופיע לרוב בשתי העיניים ויכול להשתנות בתדירות ובטווח התנועה בהתאם לסיבה. בנוסף, הוא יכול להשתנות בתדירות ובטווח התנועה, בהתאם לכיוון המבט של העיניים או למיקום הראש. מסיבה זו, חלק מהמטופלים מאמצים מנח ראש ספציפי על מנת להאט את הניסטגמוס.

מה גורם לניסטגמוס?

המוח שלנו הוא זה שאחראי על תנועת העיניים. אם יש בעיה כלשהי במרכז הבקרה שלו על תנועות העיניים, ניסטגמוס עלול להופיע. המנגנון שבאמצעותו המוח מאבד שליטה על תנועת העיניים אינו מובן לחלוטין.

ניסטגמוס יכול להיות מולד. הוא מתחיל מגיל שישה שבועות עד גיל שלושה חודשים. הוא גם יכול להיות נרכש ולהתחיל בשלב מאוחר יותר בחיים, בדרך כלל כתוצאה מבעיות במערכת העצבים או המוח.

ניסטגמוס בתינוקות

כמו כן, ניסטגמוס יכול להופיע במצבים רפואיים רבים, כגון: לבקנות, מחלות עיניים גנטיות, אטרופיה ברשתית, קטרקט ופזילה, וכן בשל שבץ מוחי, פגיעת ראש, שימוש בתרופות מסוימות, באלכוהול או בסמים.

מה הן הבעיות והמגבלות שנגרמות עקב ניסטגמוס?

ניסטגמוס גורם לתנועה מהירה ולא רצונית של העיניים. כתוצאה מכך, העיניים לא יציבות ולכן גם התמונות שמתקבלות מהן אינן יציבות. כיוון שקיים קושי לזהות פרטים, מתרחשת ירידה בראייה. זו הסיבה לכך שרוב האנשים עם ניסטגמוס סובלים מראייה ירודה.

יתרה מכך, במקרים רבים, על מנת לקבל תמונה יותר טובה, הניסטגמוס גורם למי שסובל מהבעיה לאמץ מנח ראש לא ישר – כלומר מנח של הטיה או סיבוב הראש, הרמה או הורדה של הראש והסנטר. בנוסף, מטופלים רבים סובלים גם מפזילה נלווית וכן מהרגשה שהעולם רועד, מרגישות לאור, מסחרחורות ומבעיות ראייה אחרות.

המגבלות שנגרמות עקב הניסטגמוס הן רבות. כיוון שניסטגמוס גורם לראייה ירודה, מי שמתמודד עם התופעה מתקשה בקבלת רשיון נהיגה, בביצוע פעילות מסוימת וגם חווה קושי בלמידה ובריכוז. בנוסף, מטופלים רבים מדווחים על פגיעה בביטחון העצמי בשל מצבם.

כיצד מאבחנים ניסטגמוס?

בדרך כלל, ניסטגמוס מזוהה ע״י המטופל עצמו, הוריו או קרובי משפחתו. האבחנה הסופית נעשית בקלות באמצעות בדיקת עיניים פשוטה הנערכת על ידי רופא עיניים. כדי לאבחן את סיבת הניסטגמוס נדרשות מספר בדיקות: בדיקת עיניים מלאה, הקלטת תנועות עיניים CT, ERG, VEP, או MRI.

האם אפשר לטפל בבעיה?

התשובה היא כן ובהחלט. אף שעדיין לא קיים טיפול שמעלים לחלוטין את הניסטגמוס, קיימים טיפולים המפחיתים באופן משמעותי את תדירותו ואת עוצמתו. בזכותם, מתאפשר שיפור בראייה ובכל התופעות הנגרמות עקב הבעיה.

הטיפול בניסטגמוס תלוי בגורם, ולכן כל מקרה לגופו. הוא יכול לכלול הרכבת משקפיים או עדשות מגע אך לרוב, אין בכך די כדי לטפל במצב. ניתוח לייזר להסרת משקפיים לעתים יוכל לשפר את הראייה. כיום קיים ניתוח עיניים המסייע במיוחד לחולי ניסטגמוס ומוכח כמפחית את עוצמתו. במקרים רבים, הוא אפילו מאפשר שיפור בראייה. לעתים קרובות, ניתוח זה גם מתקן פזילה הנלווה לניסטגמוס.

ניתוח לייזר לעיניים

למעשה, הניתוח נועד להפחית באופן משמעותי את תדירות ואת טווח התנועה של העיניים, ובכך לשפר את מצבן. בנוסף, אם קיימת תנוחת ראש לא תקינה בגלל הניסטגמוס, הוא יכול לתקן אותה, מה שמאפשר למטופל להתנהל עם מנח ראש טבעי. מחקרים הראו כי לאחר הניתוח, הן התדירות והן מידת תנועת הניסטגמוס פוחתות באופן משמעותי, וכאמור במקרים רבים חל גם שיפור בראייה. בנוסף, אפשר גם לשקול טיפול לתרגול העיניים והראיה מה שמשפר את הראייה עוד יותר.

שורה תחתונה: ניסטגמוס (ריצוד עיניים) הוא מצב שגורם לתנועות עיניים לא רצוניות. התופעה גורמת למגבלה ראייתית קשה אשר עלולה לפגוע בהיבטים מסוימים בחיים, כמו למשל באפשרות להוצאת רשיון נהיגה. כיום אפשר לטפל בניסטגמוס וגם לשפר את הראייה. הטיפולים המוצעים כוללים שימוש בעדשות מגע, ניתוח לייזר וניתוח ניסטגמוס.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום