בדיקות רפואיות מומלצות החל מגיל 60 - על מה ממש אסור לוותר?

(63)
לדרג

בדיקות סרטן המעי הגס, שלבקת חוגרת, סוכרת ויתר לחץ דם - הרוצח השקט. כדי לשמור על איכות חיים ואורח חיים בריא ריכזנו עבורם את הבדיקות הרפואיות המומלצות החל מגיל 60 כי העיקר הבריאות

מאת: בתיה בוים - זאפ דוקטורס

60 הוא ה-40 החדש ואין סיבה שלא תמשיכו לחיות את החיים בכיף ועם הרבה בריאות גם אחרי שישה עשורים. כדי שזה יקרה, ישנן סדרת בדיקות שמומלץ לעשות החל מגיל 60, בדיקות סקר, שככל שתקדימו לעשותן, כך תוכלו להימנע ממחלות ומסיכונים מיותרים, וביניהן: בדיקות לאבחון סרטן המעי הגס, שלבקת חוגרת, שומנים בדם, בדיקות שמיעה וראייה, בדיקות לגילוי סרטן העור והרשימה עוד ארוכה אך בעלת חשיבות יתרה למען בריאותכם.

ביקשנו מד״ר טל קלינגר, מומחית ברפואת משפחה, מנהלת מרפאת רום, כללית, פ״ת, לרכז עבורנו את כל הבדיקות והחיסונים המומלצים בגיל זה וגם כמה טיפים חשובים שכדאי שתיקחו לדרך. זה בדיוק הגיל שבו מניעת מחלות וגילוי מוקדם של מחלה עשויים להציל את בריאותכם.

בדיקות מומלצות לבני 60-74 – כי זה הגיל להתחיל

״כדי לשמור על איכות חיים טובה ואורח חיים בריא ככל שאפשר, יש סדרת בדיקות שמומלץ לעשות החל מגיל 60 כי זה בדיוק הזמן למנוע ולהימנע ממחלות שונות ולעצור אותן בזמן ולכן ישנן בדיקות שלא כדאי לדחות״, אומרת ד״ר קלינגר. לדבריה, רצוי לחלק את סדרת הבדיקות לשלושה סוגים – בדיקות הנחוצות פעם בשנה, בדיקות של פעם בשנתיים ובדיקות שניתן לעשות אחת לחמש שנים. בכל קטגוריה יפורטו הבדיקות שממש כדאי לכם/לכן לעשות דווקא עכשיו כשהגעתם לגיל 60 שיתרונותיו לצידו: יציאה לפנסיה, טיולים בארץ ובעולם, נכדים, חוגים והמשך הגשמת החיים שלכם.

בדיקות שחובה לבצע פעם בשנה

בדיקת סרטן המעי הגס – סרטן המעי הגס הוא השני בשכיחותו בישראל בקרב נשים וגברים כאחד ולכן מומלץ לבצע בדיקת דם סמוי בצואה בכל שנה! גילאי 50-74 הם הגילאים בהם שכיחות סרטן המעי היא גבוהה ביותר ולכן חובה לעשות בדיקת דם סמוי בצואה - בדיקה ביתית קלה ונטולת כאב.

ככל שתאתרו את הסרטן מוקדם יותר כך הסיכוי לטפל בו גבוה יותר ולכן עדיף לגלות אותה בשלבים הראשונים של המחלה. כאשר היא מתגלה בשלב מוקדם, סיכויי הריפוי משתפרים פלאים ומגיעים ל-90%!. במידה שהבדיקה הביתית יוצאת חיובית, יש לגשת ולעשות קולונוסקופיה (בדיקה רפואית פולשנית בה נבדקת מערכת העיכול התחתונה), אך אם היא תקינה, ניתן לבצע אותה שנית כעבור עשר שנים. אם הוצא פוליפ, יש לבצעה לאחר חמש שנים.

קולונוסקופיה

שומנים בדם – שומנים בדם, או בשמם הידוע כולסטרול, היא בדיקה קריטית ביותר העוזרת להעריך את סיכוי הנבדק לחלות במחלות לב וכלי דם. השומנים בדם מורכבים משלושה סוגים: כולסטרול ׳רע׳, כולסטרול ׳טוב׳ והטריגליצרידים, כאשר רמה גבוהה של הכולסטרול הרע והטריגליצרידים עלולה לגרום להתפתחותן של מחלות רבות וקשות. כמות גבוה של כולסטרול רע בדם מצריכה טיפול תרופתי ופעילות אירובית שבועית ששורפת את הכולסטרול הרע.

״אני ממליצה למטופלים שלי , מעבר לטיפול תרופתי, לעשות לפחות 150 דקות של פעילות ארובית בשבוע כפעילות השורפת את השומנים בדם ובנוסף אני מפנה את המטופלים הסובלים מכולסטרול גבוה לדיאטנית כדי שהם ישנו את התזונה שלהם לתזונה דלת שומנים״, אומרת ד״ר קלינגר.

שומנים בדם, כולסטרול

סוכרת  - בדיקת המוגלובין a1c מאבחנת את ריכוז הגלוקוז  - הסוכר בדם ומראה האם יש רקע או פוטנציאל לסוכרת והאם יש מצב של טרום סוכרת.

בדיקת עור – בדיקות עור חייבות להתבצע אחת לשנה במיוחד לבעלי שומות עם עור בהיר. הבדיקה כוללת סקירה של כל עור הגוף על ידי מכשיר אופטי המאפשר אבחנה מדויקת.

בדיקת BMI - בדיקה שמודדת  את היחס שבין המשקל לגובה והאם אתם סובלים מעודף משקל. במידה וכן כדאי מאוד להתייחס לנושא ברצינות כדי למנוע בעתיד מחלות קשות וביניהן התפתחות יתר לחץ דם, סוכרת וטרשת עורקים.

בדיקת שמיעה  - בגילאים אלה, בעיות השמיעה נעשות שכיחות יותר וגורמות לירידה באיכות החיים ולכן מומלץ, אחת לשנתיים, לעשות בדיקת שמיעה כדי לאבחן כבר בשלבים מוקדמים האם יש פגיעה בשמיעה.

בדיקת אוזניים

בדיקות אחת לשנתיים

בדיקת ממוגרפיה לנשים – מגיל 50-74 מומלץ לבצע בדיקת סקר למניעת סרטן שד וגילוי מוקדם שלו. בדיקת ממוגרפיה כוללת צילום רנטגן של השדיים באמצעות קרני רנטגן במינון נמוך כדי ליצור תמונות של רקמת השד ולשלול סרטן. ככל שגילוי הסרטן מוקדם יותר, כך ניתן להתמודד עם המחלה ואף למגר אותה.

בדיקת עיניים – יש מחלות עיניים רבות שמתעוררות החל מגיל 60 וביניהן קטרקט – מצב שבו מופיעה על עדשת העין מעין עכירות הפוגעת בראייה; גלאוקומה  - מחלה כרונית שעלולה לגרום לעיוורון אך אם מאתרים אותה בזמן ניתן לטפל בה; ולחץ תך עיני  - כאשר עצב הראייה מתנוון באיטיות ייתכן אובדן ראייה חלקי או מלא. בכל מחלות העיניים גילוי מוקדם עשוי להציל אתכם מהמחלה ולכן חשוב לבצע מעקב כל שנתיים.

בדיקת לחץ דם – לחץ דם הוא "הרוצח השקט" שבניגוד למחלות רבות, לא רואים אותו אבל כשכבר מבחינים בו, זה עלול להיות מאוחר מדי. הכוונה היא ללחץ הזרם שהדם שלנו מפעיל על העורקים, כאשר לחץ דם גבוה עלול לגרום לבעיות בריאותיות שונות ואף למוות.

בדיקת לחץ הדם היא פשוטה ומוכרת לכולנו - הרופא כורך סביב הזרוע שרוול מיוחד שמנפח ומפעיל לחץ על היד ובודק שני פרמטרים: לחץ דיאסטולי – הלחץ הנמוך ביותר בעת התכווצות חדרי הלב, ולחץ סיסטולי שהוא הלחץ הגבוה ביותר בעת התכווצותם. התוצאה שכולנו רוצים ושואפים לקבל היא 120 סיסטולי על 80 דיאסטולי.

״לחץ דם גבוה עלול לגרום למחלות רבות ונזקים לאיברים חיוניים כמו הלב, המוח הכליות ולכן חשוב לבצע בדיקת לחץ דם כי היא עשויה להציל אתכם. הבדיקה צריכה להיעשות לפחות פעם בשנתיים, למעט מי שסובלים מלחץ דם גבוה שחייבים להיבדק לעתים קרובות יותר״, אומרת ד״ר קלינגר.

בדיקת שיניים וחלל הפה – מעבר לאסתטיקה מדובר בבריאות! דרך בדיקת השיניים שלכם רופא השיניים יכול לאבחן פוטנציאל לסוכרת ומחלות נוספות. בנוסף, זה הזמן הנכון לבדוק את חלל הפה שלכם לקראת היתכנות לשיניים תותבות או שתלים – תלוי בכוח הסבל שלכם ומצבכם הכלכלי.

בדיקות שצריך לבצע פעם בחמש שנים

בדיקת צפיפות העצם – המיועדת לאבחון מחלת האוסטיאופורוזיס (בריחת סידן מהגוף), המחלישה את עמידות העצמות ומגדילה את הסיכוי והסיכון לשברים בדרגות חומרה שונות ולכן היא מומלצת מגיל 65 ומעלה. הבדיקה מומלצת לגברים ונשים כאחד, למרות שנשים נמצאות בקבוצת סיכון גבוהה יותר מגברים מאחר שבגיל המעבר שלהן ישנה ירידה ניכרת של האסטרוגן בגוף העוזר לחיזוק העצמות.

כדאי לזכור שככל שמתבגרים יש סיכוי גבוה יותר לנפילות ולכן כדאי לבדוק ולמנוע מראש מצב של שבר כי כל הליך ההחלמה עלול להיות ארוך ומורכב יותר ואף כרוך באשפוז. הטיפול באוסטיאופורוזיס כולל כדור של פעם בחודש לתקופה של 5-7 שנים ומחקרים אף מראים שטיפול תרופתי מונע או לכל הפחות מפחית את בריחת הסידן. שימו לב שמי שסובל ממחלה זו צריך לעשות בדיקה חוזרת אחת לשנתיים.

אולטרסאונד בטן  - מדובר בבדיקה קריטית ביותר המיועדת לאיתור מפרצת באבי העורקים, התרחבות של העורק הראשי בגוף הגורם להצטברות של דם ועלול להוביל למצב מסכן חיים, כפי שקרה למשל לזמר והיוצר האהוב אריק אינשטיין, שנפטר כתוצאה ממפרצת. מדובר בבדיקה לא כואבת ולא פולשנית, בה בודקים האם העורק תקין או לאו ובמידה שיש מפרצת בשלב התחלתי, קיימים מגוון טיפולים. כדאי לדעת שאין מספיק מודעות לבדיקה זו ולרוב רופא משפחה ממליץ לגשת ולקבל אותה, אז בקשו עוד השבוע להיבדק!

איתור דיכאון – גיל פרישה יש אנשים רבים הלוקים בדיכאון בשל יציאתם ממעגל העבודה והשינוי הדרסטי בשגרת החיים שלהם. יש שתי שאלות שכדאי לשאול את בן/בת המשפחה כצעד ראשון לקראת ההחלטה על טיפול/ אבחון  - האם יש לו/לה חוסר עניין ואי רצון לעשות דברים, האם הם חשים לעתים קרובות דכדוך או חוסר תקווה. אם התשובה היא חיובית, רצוי להמשיך את האבחון ולגשת לקבלת הטיפול הנכון.

בריחת שתן – בגילאים אלה בריחת השתן עלולה להתגבר ויש בדיקות וטיפולים רבים, חלקם תרופתי וחלקם על ידי חיזוק האגן ביוגה, פילטיס ודומיהם.

בדיקת פאפ -  בדיקת פאפ רצוי לעשות מגיל 65 לבדיקת צוואר הרחם. בבדיקה זו הגניקולוג יביט על צוואר הרחם בעזרת קולפוסקופ וייקח דגימה היישר למעבדה. נשים שעברו שלוש בדיקות פאפ שיצאו תקינות כבר אינן צריכות להמשיך ולהיבדק.

חיסונים מגיל 60 והלאה

אלה הם החיסונים המומלצים לגיל 60 ומעלה:

שלבקת חוגרת – שלבקת חוגרת הוא זיהום ויראלי ממשפחת ההרפס הגורם לפריחה חריפה המלווה בכאבים חזקים, כאשר החיסון מומלץ לאנשים בגילאי 60 ומעלה.״אם יש פריחה מלווה בכאבים, כדאי להתייחס לכך בכובד ראש וללכת להיבדק מאחר שיש אנשים שמפתחים תסמונת של כאב עצבי כי ההרפס נשמר בזיכרון העצבי של הגוף ועשוי להתפרץ שוב. מטרת החיסון היא למעשה למנוע את הישנות השלבקת״, אומרת קלינגר.

חיסון שפעת – אנשים מעל גיל 65 נמצאים בקבוצת סיכון ממשית לחלות בשפעת שעלולה לגרור אחריה סיבוכים כאלה ואחרים, לכן מומלץ להתחסן פעם בשנה בתחילת החורף כדי להימנע מסיכונים מיותרים. מחקרים הראו כי חיסון נגד שפעת מפחית בחצי את שיעור התמותה מנגיף זה בגילאים אלה.

חיסון לדלקת ריאות – הידעתם שבארץ יש 20% תמותה מדלקת ריאות? מדובר בחיסון חד פעמי שעשוי למנוע מחלה קשה ואף אובדן חיים. החיסון מונע דלקת ריאות, אשפוז וסיבוכים רבים כמו זיהום בדם, דלקת כרום המוח ועוד.

חיסון קורונה - מומלץ לקבל את החיסון הרביעי כדי למנוע הידבקות באומיקרון וזנים שונים של הקורונה, או לפחות לצמצם את הסיכון שלכם להידבק.

המלצות חמות

לאחר הבדיקות והחיסונים, ד״ר קלינגר מעניקה טיפים והמלצות חמות לשיפור הבריאות ואורח החיים:

כדורי סידן - כדאי לקחת סידן על בסיס יומי, הוא זה שאחראי על חיזוק העצם, עוזר לצפיפות עצם ומונע בריחת סידן. "מומלץ לצרוך 1,200 מ״ג סידן ליום, אך ברוב המקרים אני מעדיפה לתת כדור יומי של 600 גרם ליום עם השלמה דרך תזונה נכונה״, אומרת קלינגר.

ויטמין D מחזק את העצמות, השרירים והשיניים, מומלץ בעיקר לגיל השלישי כאשר רצוי לקחת 1,000 מ״ג ליום במטרה לחזק את הגוף ואת המערכת החיסונית.

ויטמינים

דיאטה ים תיכונית – באופן כללי מומלץ לשמור על תזונה בריאה של פירות, ירקות, אוכל לא שומני מדי ולא לצרוך יותר מדי פחמימות. כל זאת לצד פעילות גופנית.

מעקב תרופתי אחת לשנה – כדי שלא תיקחו תרופות מיותרות, כדאי ואף רצוי לערוך מעקב אחרי התרופות שאתם צורכים. אנשים נוטים לחדש את המרשמים באופן אוטומטי מבלי לבחון האם כל התרופות עדיין נחוצות. לכן כדאי להתייעץ עם הרופא, לבדוק מה כן, מה לא ולוותר על  המיותרות.

זיכרו: בגילאי 60 פלוס חשוב להקפיד על הבדיקות השנתיות, הדו שנתיות ואלו של פעם בחמש שנים כדי לוודא שבריאותכם תקינה וכדי למנוע מחלות עתידיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום