השריר הזה לא סתם תפוס – גוף ונפש ועיסוי רפואי

(3)
לדרג
תוכן מקודם

מסז' יכול להיות נעים ומהנה, אבל עיסוי רפואי הוא זה שיפתור אצלכם בעיות רגשיות ונפשיות שמביאות איתן כאב גופני. על הקשר הבלתי ניתן להפרדה בין גוף ונפש ועל תהליך עיסוי רפואי מיטבי, בכתבה הבאה

מעסה
077-2315997 (מספר מקשר)

עיסוי רפואי הוא עיסוי שבא לתת פתרון לבעיה גופנית. בניגוד למסז'ים ולעיסויים מוכרים כמו עיסוי שוודי ודומיו, שמטרתם לשחרר שרירים ובעיקר לעשות נעים בגוף, העיסוי הרפואי ממוקד מטרה רפואית ומטרתו לטפל בבעיה גופנית שאינה בהכרח קשורה רק לשרירים. מגוון הבעיות שניתן לטפל בהן בעיסוי רפואי הוא רחב, מכאבי ראש, צוואר וגב, דרך בצקות ועד הקלה על חולי סרטן ודיאליזה.

בנוסף חשוב לדעת שעיסוי רפואי המביא בחשבון גם את המאפיינים הרגשיים של המטופל יצליח יותר והתוצאה לאורך זמן ארוך יותר מאשר עיסוי שעוסק בפן הפיזי בלבד. כל עיסוי הוא למעשה חילופי אנרגיות בין המעסה למטופל/ת ולהפך, והוא זה שעומד בבסיס הטיפול.

גוף האדם הוא לא רק מכאניקה

בעולם הרפואה כבר מבינים כי הגוף אינו עוד רק חומר, אלא גם רוח. הגוף, אם כן, מורכב לא רק מעצמות, גידים, בשר, אלא גם מנפש, מחשבות ורגשות. ההבנה המבורכת הזאת הולכת וגדלה, והיום יש אפילו תחום פארא-רפואי שנקרא "אורתופדיה רגשית", הרואה בגוף חבר טוב שאפשר לדבר איתו. הכאבים הם בעצם מסרים שהגוף מעביר אלינו, "נורות אדומות" שהוא מדליק ומסמן לנו מה דורש טיפול.

כאבי גב, למשל, הם סימן לכך שהאדם שחווה אותם עובר הרבה בחייו, והדברים שהוא עובר דורשים התייחסות. עלינו להקשיב לגוף ולזהות את הנורות האדומות האלו, ואז ניתן לטפל בבעיות הרגשיות גם דרך הגוף (כמו ברפלקסולוגיה שבאמצעותה מטפלים בחוליים פיזיים ונפשיים דרך מגע בנקודות ברגליים). הטיפול המשלים הטוב ביותר לאורתופדיה רגשית הוא עיסוי רפואי, שעוסק גם בנפש.

הגוף הוא העבד של הרגש

אם נחשוב על זה, כולנו מרגישים כל הזמן את הקשר בין הגוף לנפש שלנו. לדוגמה, ילדים לפני מבחן חשוב סובלים לפתע מכאבי בטן ולעתים אף מפתחים חום. דד-ליין מלחיץ עלול לגרום לנו מיחושים בגוף או חולשה איומה, סחרחורת ואף בחילה. הסיבה לכל אלה היא פשוטה: הצד הרגשי שלנו הוא זה שקובע לגוף איך הוא ירגיש. יש לנו אנטומיה ויש לנו רגש, והצד האנטומי הוא העבד של הצד הרגשי.

עיסוי רפואי שמבוצע כהלכה יביא בחשבון את שני הצדדים הללו, הרגשי והפיזי גם יחד. אחת הדוגמאות הבולטות לכך היא תלונה שכיחה שחוזרת בכל קליניקת עיסוי: זוקפי גב תפוסים וכואבים. זוקפי הגב, הממוקמים לאורך עמוד השדרה, משדרים למוח אותות כאשר אנחנו מוטרדים, עצובים או מתוחים. בתגובה, המוח משדר לזוקפים שאנחנו לא יכולים לתפקד, שאנחנו חלשים. כך אנחנו הופכים להיות באמת חלשים וחסרי כוחות. כשאדם אומר לעצמו שוב ושוב שאין לו כוח, הוא פשוט משכנע את עצמו ואת הגוף שלו שאין לו כוח, עד שבסוף באמת אין לו כוח.

גוף ונפש: סיפורים מהקליניקה

מטופלים צריכים להבין את יחסי הכוחות בין הגוף לנפש ואת השפעתם על הטיפול. הסיפורים הבאים ממחישים את כוחה והשפעתה של הנפש על הגוף ואת הטיפול הראוי לשניהם.

הגיעה אלי מטופלת מנוזלת ומבוצקת, שנראתה כאילו היא סובלת מדלקת ריאות, נוסף על שרירים תפוסים ביותר. ממבט קצר שנתתי בה היה ברור שהיא שרויה בעומס רגשי כבד. הסברתי לה שלא אוכל לטפל בה עד שנשחרר את העומס הרגשי וביקשתי שתספר לי מה קורה בבית. דיברנו על המצב הלא פשוט במשפחתה, ניתחנו אותו ובחנו פתרונות. כשהרגשתי שהמתח ירד, התחלנו עיסוי ומיד כל הנוזלים יצאו ממנה והגוף השתחרר לחלוטין.

מטופלת אחרת חיתנה שתי בנות בתוך כמה חודשים. לפני חתונתה של בתה השנייה היא הגיעה אלי עם רגליים תפוחות ונוקשות ברמה שלא אפשרה לעסות אותן. הסברתי לה שלא ניתן לטפל ברגליים מאחר שהלחץ הנפשי לא מאפשר זאת, והצעתי לשחרר חלקים אחרים בגוף, שיעזרו לנפש להשתחרר, ואז נוכל לטפל גם ברגליים. התחלנו משחרור הראש, העורף והידיים, ורק לאחר מכן הרגליים התרככו ויכולתי לטפל בהן.

מטופלת נוספת חיתנה בן, ובזמן "שבע הברכות", הגב שלה נתפס כל כך עד שלא יכלה לזוז. דיברנו לפני העיסוי והבנו יחד מה קורה: הפרידה מהבן קשה עבורה. כן, כל ילד שעוזב את הקן זוהי קריעה עבור אמו, ולא משנה מה גילו. דיברנו על כך ונתנו רשות לבכות ולהתאבל. המלצתי לה שתאמץ לחייה פעילויות חיוביות כגון פעילות ספורטיבית, מפגשים עם חברות, תחביבים, כל דבר שיגרום לנפש להרגיש טוב יותר, ואז הגוף – העבד של הנפש – יתחיל בתורו להרגיש טוב גם הוא, וכך היה.

הגוף הוא ספר פתוח

הדוגמאות לקשר בין גוף לנפש הן אינסופיות. נפיחות בצוואר מרמזת על אדם שאינו מבקש עזרה ומנסה להסתדר לבד. רגליים לחוצות הן סימן לצורך בשליטה ולחוסר יכולת לסמוך על אנשים. הדוגמאות הן רבות אך לכולן מכנה משותף – כולן מביאות לחולי, והטיפול צריך להיות גם בגוף וגם במקור הנפשי שלו. עם ההבנה הזאת אפשר לטפל נכון בכל מכאוב ולחיות חיים טובים ושמחים יותר.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום