"זו רק הצטננות"? מתי צינון מעיד על סכנה

(86)
לדרג

החורף מביא עימו את המחלה הויראלית שכולנו אוהבים לשנוא – שפעת! אבל איך בחורף מוכה קורונה זה תבדילו בין הצטננות למחלות אחרות?

מאת: דניאל קורן - זאפ דוקטורס

עיקרי הכתבה

  • סימפטומים להצטננות – איך אתם אמורים להרגיש? יש מספר תסמינים שעלולים להגיע עם המחלה - כאבי גרון, גודש באף, התעטשות, שיעול, ליחה, עייפות, כאבי ראש ונזלת.
  • איך תבדילו בין צינון לבין מחלות אחרות? ברוב הגדול של המקרים, לצינון לא יתלווה חום גבוה, אובדן טעם וריח וקוצר נשימה – וזאת בניגוד לשפעת, קורונה (על כל זניה) ודלקת ריאות.
  • באיזה שלב כדאי לפנות לרופא? אם אתם חווים חום של 38 מעלות ומעלה, קוצר נשימה, חולשה ועייפות בלתי נסבלת, אובדן טעם וריח, פריחות ותסמיני עיכול, זה השלב שבו חשוב למהר להיבדק אצל רופא.
    __________________________________________________________

רבים מאיתנו חווים במהלך השנה, ובעיקר בחורף, תסמינים מעיקים שמשבשים לנו את השגרה ומקשים עלינו לתפקד כראוי – כמו גרון כואב, אף דולף, שיעול ונזלת. הרבה פעמים אנחנו מתעצלים ללכת לרופא, מתוך אמונה שמדובר בוירוס שיחלוף מעצמו בעזרת מנוחה טובה, אך מה קורה כשהוא לא חולף ואף מחמיר? במקרים כאלה חשוב שתיגשו לקבל חוות דעת רפואית, משום שיש סבירות גבוהה שמדובר במחלה חמורה יותר מ"סתם צינון", כמו שפעת, קורונה או אפילו דלקת ריאות.

הצטננות תסמינים

הצטננות או התקררות (Common Cold), כשמה כן היא, היא המחלה השכיחה בעולם. זוהי מחלה הנגרמת על ידי קבוצת וירוסים שנקראים "רינו-וירוס". ההדבקה נעשית באמצעות רסיסי רוק ונזלת, ולאחריה הנגיף מתחיל להתפשט בגוף בתוך 12 שעות. ההצטננות עלולה להיות מלווה במספר תסמינים, כמו כאבי גרון, גודש באף, התעטשות, שיעול, ליחה, עייפות, כאבי ראש ונזלת.

הצטננות וכאבי שרירים

הצטננות יכולה להיות מלווה גם בכאבי שרירים, אך מדובר במקרה חריג – לרוב, כאבי שרירים מזוהים יותר עם שפעת וקורונה.

איך מטפלים בהצטננות?

הרפואה עדיין לא מצאה תרופה שתעלים את המחלה עצמה, אך תמיד תוכלו להיעזר במשככי כאבים כדי להקל על תסמינים כמו נזלת ושיעול. כמו כן, חשוב לשלב מנוחה, שתייה מרובה ושמירה על היגיינה. בנוסף, קיימות תרופות סבתא לחורף שיכולות לסייע לכם עם הכאבים, כמו למשל חלב חם עם דבש, אכילת שיני שום, ג'ינג'ר וגם דבש עם לימון.

"רק צינון" או אולי שפעת, דלקת ריאות או חלילה קורונה?

שפעת – מדובר במחלה המלווה בתסמינים שאולי דומים לאלה של הצינון, אך קשים יותר. השפעת היא מחלה הנגרמת על ידי וירוסים ממשפחת אורתומיקסו. מרגע ההדבקה המחלה תתפשט בגופכם בתוך שבוע ימים, וכאשר היא תסתיים להתפשט תחושו את הסימפטומים בבת אחת. תסמיני השפעת הם חום גבוה, כאבי ראש קשים, כאבי שרירים ועייפות קיצונית. לעומת זאת, תסמינים כמו נזלת, וגרון דואב הרבה פחות נפוצים בשפעת.

המחלה מופיעה בעיקר בימי החורף, ולא בגלל הקור, אלא בעיקר מהסיבה שאנשים סוגרים את החלונות ופחות מאווררים את החלל. כמו כן, במקרה ואתם חשים באחד מהסימפטומים שצוינו לעיל, חשוב שתיגשו להיבדק אצל רופא כדי שיתאים לכם את הטיפול המתאים.

קורונה – מדובר במחלה מידבקת למדי, הכוללת מספר זנים. עם זאת, קל הרבה יותר לזהות אותה מאשר את מחלות החורף האחרות, כיוון שהיא מגיעה עם תסמינים ספציפיים כגון אובדן חוש טעם וריח, שיעול, כאבי גרון, חום, עייפות, כאבי שרירים, כאבי בטן, בחילות, הקאות ושלשולים.

40% מהנדבקים במחלה הם "א-סימפטומטיים", כלומר הם לא יחושו כלל בתסמינים ולכן מדובר במחלה שמתפשטת בקצב מהיר - אנשים פשוט לא מודעים לכך שהם חולים וכך הם מדביקים את הסובבים אותם. לכן, חשוב להקפיד לעטות מסיכת הגנה ולשמור על ריחוק גם אם אתם לא חולים. אם אתם חושדים שיש לכם קורונה, יש לבצע בדיקת PCR ולא להסתובב בין אנשים עד לקבלת התוצאות.

דלקת ריאות – דלקת ריאות מוגדרת כזיהום של שקיקי האוויר הזעירים שנמצאים בריאות. באותם שקיקים נקלט החמצן מהאוויר בתהליך הנשימה, ובהם מועבר החמצן לזרם הדם. זיהום בשקיקים עלול לגרום לפגיעה ביכולת הגוף להעביר חמצן לאיברים השונים.

תסמיני דלקת ריאות הם חום, צמרמורות, שיעול, כאבים בחזה, קוצר נשימה, דופק לב מואץ וגם הקאות. במקרים הקשים כל התסמינים יופיעו יחד, ואילו במקרים קלים יותר יופיעו רק שיעול וחום. ברוב מקרי הדלקת, מושגת החלמה מלאה, אולם הסיבוך המדאיג שלה הוא אי-ספיקה נשימתית והזדקקות להנשמה מלאכותית. לכן, חשוב מאוד לגשת לקבלת טיפול רפואי מתאים.

מה ההבדל בין צינון לבין שאר מחלות החורף?

"ראשית, השנה אנחנו רואים יותר מחלות חורף, כיוון שאנשים פחות מקפידים על עטיית מסיכות. בשנת 2020 למשל, ראינו הרבה פחות מחלות חורף כיוון שאנשים שמרו על עצמם יותר", אומר ד"ר מוטי חיימי, רופא ילדים מומחה ברפואת ילדים ובהמטולוגיה ואונקולוגיה של ילדים.

מה זה בכלל צינון?

"צינון נחשב למחלה של דרכי נשימה עליונות, והתסמינים שלו הם נזלת, התעטשויות ושיעול קל. בצינון נדבקים באמצעות הדבקה טיפתית, למשל באמצעות התעטשות או שיעול.

"הצטננות פחות קשורה ללבוש חם, אלא יותר לגורמים ויראליים. השנה אנחנו רואים כל מיני מחלות נוספות של דרכי נשימה עליונות, כמו לרינגיטיס (דלקת מיתרי הקול) שמאוד שכיח עכשיו וכן סינוסיטיס ומחלות אחרות".

חום וכאבי ראש

איך מבדילים בין צינון לבין מחלה קשה יותר?

"המחלות הקשות יותר פוגעות בדרכי הנשימה התחתונות - בעיקר ברונכיטיס שמלווה בצפצופים בריאות, והן שכיחות בילדים קטנים או בתינוקות. זה יכול להתפתח ממש לדלקת ריאות שמלווה בחום, בשיעול לח ובחרחורים בריאות – החולים במחלות הללו נראים לא טוב כיוון שהם מתקשים מאוד לנשום, לעומת מחלות של דרכי הנשימה העליונות, שגם במקרה של חום גבוה החולים נראים יחסית טוב.

"קורונה, לעומת זאת, יכולה להופיע עם סימפטומים קלים כמו נזלת ושיעול, עד תסמינים קשים יותר כמו הקאות, שלשולים, חום, אובדן טעם וריח וכאבי שרירים -  לקורונה יש מגוון גדול של תסמינים. לשפעת יש תסמינים דומים כמו כאבי שרירים, עייפות, שיעול, נזלת ועוד. קשה מאוד להבדיל בבדיקה רפואית פשוטה במרפאה בין קורונה לשפעת או לצינון ולכן עורכים בדיקות קורונה או שפעת. אולם לרוב, שפעת וקורונה מגיעים עם תסמינים קשים יותר מאשר צינון".

באיזה שלב אתה ממליץ לגשת לרופא?

"כשיש חום שנמשך יותר מ-24 שעות, או תסמינים קשים של שיעול מאוד קשה, קוצר נשימה, שלשולים והקאות, כאבים בחזה או תסמינים של מצוקה נשימתית".

איך מטפלים?

"אפשר לטפל בתרופות שיסייעו בהורדת חום כמו נובימול, נורפן ועוד. לשיפור ההרגשה הכללית אפשר לקחת מוקוליט שמפחיתה צמיגות וליחה. במצבים שיש מעורבות של הריאות, צריך כבר להתחיל בטיפול אנטיביוטי. עם זאת, חשוב להדגיש, כי צריך להתאים את הטיפול לממצאים, אם מדובר בצפצופים למשל, צריך לבצע אינהלציה, ובמקרים מסוימים יהיה אכן צורך בטיפול אנטיביוטי", מסביר ד"ר חיימי.

תרופות סבתא לחורף בריא

שורה תחתונה: אם אתם מרגישים רע וחווים סימפטומים כמו חום, שיעול, קוצר נשימה, הקאות, כאבי בטן, או אובדן חוש טעם וריח, אנו ממליצים לכם לגשת לרופא ללא היסוס - ככל שתדחו את הבדיקה ולא תקבלו טיפול תרופתי, המחלה תמשיך לשכון בגופכם ואף תהיה קשר יותר. אולם, אם אתם חווים סימפטומים קלים יחסית של כאבי גרון, נזלת ואף דולף ללא חום, מדובר כנראה בסימנים להצטננות, ובמקרה כזה כל מה שאתם צריכים לעשות זה לנוח במיטה, לקחת תרופות סבתא ולהיעזר במשככי כאבים. לאחר כמה ימים תקומו כמו חדשים! בריאות לכל. 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום