תחלואה כפולה וחיסון לשפעת בימי קורונה – לא פחות חשוב

(5)
לדרג

מגבלות הריחוק החברתי ועטיית המסיכות עשו את שלהן והגנו על האוכלוסיה בחורף הקודם מהידבקות בנגיף השפעת. התמונה הנוכחית כבר יותר מדאיגה: מתחילת החורף כבר אושפזו בבתי החולים בישראל 1,088 חולי שפעת והצפי הוא כי המספרים יגדלו. מה עושים? מתחסנים גם לשפעת

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

מדי חורף נערכים בתי החולים בארץ לגל מאושפזים בעקבות השפעת - מחלה נגיפית מידבקת שמידת ההדבקה בה היא גבוהה מאוד ונגרמת על ידי פיזור הנגיף בזמן שיעול, עיטוש וגם במגע עם הפרשות. בחורף הקודם, כנראה בשל עטיית המסיכות והריחוק החברתי במגיפת הקורונה, תחלואת השפעת בישראל כמעט לא הורגשה, לא התחוללה הדבקה ועל כן בתי החולים שנמלאו בחולי קורונה היו מיותמים מחולי שפעת. מה קורה בחורף הזה?

התחזיות שהתממשו

התחזיות בפתח עונת החורף היו פסימיות. שני מחקרים שנערכו צפו כי חורף 2021-2022 עלול להיות קשה במיוחד מבחינת תחלואת השפעת. דווקא כי בעונת אשתקד היא לא היתה קיימת כלל, הגוף מועד יותר לפתח מחלה קשה בקרב קבוצות הסיכון. המחקרים חזו כי בארה"ב צפויה להיות תחלואה גבוהה בכ–20% מהממוצע השנתי הרגיל במקרה הטוב, ובמקרה הרע – כפול מזה.

בישראל, דיווח המרכז הלאומי לבקרת מחלות כבר בחודש ספטמבר כי זוהה נגיף שפעת בקרב שבעה חולים שאושפזו, ילדים ומבוגרים, והמומחים בארץ גרסו כי לא ניתן לצפות את חומרת התפרצות השפעת בחורף הזה אבל כפי הנראה, שיערו המומחים, כן תהיה תחלואה בניגוד לשנה הקודמת, והם צדקו.

מנתוני המרכז לבקרת מחלות במשרד הבריאות, המתמקדים בניטור שבועי של תחלואת השפעת העונתית בישראל, עולה כי מתחילת החורף הנוכחי ונכון לעתה כבר אושפזו בבתי החולים 1,088 חולי שפעת, ביניהם 401 ילדים ו-70 נשים בהריון. מרבית החולים נדבקו בשפעת מסוג A שזוהה במעבדה המרכזית לנגיפים כשפעת מתת-סוג A/H3, הכלול בתרכיב החיסון הניתן השנה בישראל.

אשפוז

תרחיש האימים

במערכת הבריאות חוששים כי בשל ההקלה במגבלות התו הירוק ושאננות האוכלוסיה בשל דעיכת הקורונה והגנת החיסונים, הריחוק החברתי ייעלם לחלוטין בדיוק כשייכנס זן חדש ועמיד לחיסון הקורונה וגם השפעת תכה ללא רחם עד כי בתי החולים לא יעמדו בעומס ויקרסו.

המחקרים האמריקאים חזו כי בחורף 2021-22 יהיו כ–600,000 אשפוזים כתוצאה מסיבוכי שפעת בארה"ב, 100,000 יותר מאשר כרגיל, כאשר בשילוב עם תחלואת הקורונה יביאו הדבר לאיום ממשי על מערכת הבריאות האמריקאית.

המומחים בארץ ובארה"ב מאמינים כי כדי להימנע מתרחיש אימים כזה, צריך לפעול להגברת החיסונים נגד מחלת השפעת בשיעור משמעותי ובכך לנטרל את כמות האשפוזים בבתי החולים. ככלל, ממליץ משרד הבריאות להתחסן נגד השפעת. נכון, רוב חולי השפעת חווים את המחלה במשך שבוע ואז מחלימים, אולם קבוצות סיכון לא מעטות עלולות לפתח סיבוכים בעקבותיה, דלקת ריאות, סיבוכים משמעותיים בדרכי הנשימה ואפילו לקפח את חייהם.

מי בסיכון?

בניגוד למגיפת הקורונה, ילדים ותינוקות נמצאים בסיכון לפתח מחלה קשה בעקבות מחלת השפעת, הרבה בגלל הימצאותם בגני ילדים ובמסגרות חינוכיות אשר בהם הסיכוי להידבק עולה משמעותית. 20%–30% מכלל אוכלוסיית הילדים וכ–50% מהילדים אשר נמצאים במסגרות חינוך נדבקים בשפעת מדי שנה וחלקם מגיע למחלקות המיון לילדים בשל זיהומים בדרכי הנשימה. ילדים הסובלים מבעיות לב ונשימה או ממחלות נוירולוגיות מועדים לחלות בשפעת קשה יותר. אולם, רוב הילדים שמאושפזים בעקבות שפעת הם תינוקות מתחת לגיל שנה. על כן, המלצת משרד הבריאות היא לחסן תינוקות מעל לגיל חצי שנה כנגד שפעת.

גם נשים בהריון נמצאות בסיכון לחלות בצורה קשה בשפעת ולסבול מסיבוכיה ואף להעביר את המחלה אל העובר. גם כאן, ההמלצה של משרד הבריאות היא לחסן את האם, גם במהלך ההריון ובכך לשמור על בריאותם של האם והעובר גם יחד. נמצא כי תינוקות שאמם חוסנה בזמן ההריון כנגד שפעת נוטים לפתח תחלואה פחותה לאחר מכן ב-63%.

גם למבוגרים מעל לגיל 65 השפעת יכולה להיות מסוכנת בשל היחלשות המערכת החיסונית בגופם. מחקרים רבים מצאו כי חיסון לשפעת מפחית ב-27% את הסיכון להתאשפז עקב שפעת או דלקת ריאות ומוריד את הסיכוי לתמותה בקרב בני הגילאים האלה ב-48%.

חולים כרוניים מצליחים היום הרבה יותר מאשר בעבר לחיות חיים כמעט רגילים בשל טכנולוגיות ופיתוחים רפואיים מתקדמים. אולם, מצבם בשילוב סיכונים בריאותיים נוספים עלול להחמיר. גם עבור מי שחולה במחלה כרונית מומלץ חיסון נגד השפעת, כדי למנוע את סיבוכיה של השפעת וגם את השפעתה על המחלה המלווה את המטופל.

שורה תחתונה: תחלואת השפעת ניכרת השנה בישראל, והצפי הוא שאם האוכלוסיות בסיכון לא יבצעו חיסוני שפעת, מספר החולים המאושפזים בעקבות שפעת ילך ויגדל. כדאי לזכור כי כיוון שבחורף הקודם מערכת החיסון לא התמודדה עם הנגיף והחסינות ברמת האוכלוסיה ירדה מאוד, השפעת השנה יכולה להיות מסוכנת במיוחד. כדי שתסריטי האימה הללו לא יתממשו, בדיוק כמו בקורונה – מומלץ ללכת ולהתחסן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום