איבדתם תחושה בעור והוא מחליף צבעים? זהירות! כוויית קור

(3)
לדרג

סערת הכרמל כבר כאן, הטמפרטורות צונחות, הרוחות מנשבות בחוזקה וחוץ מאשר הצפות, שטפונות ועצים קורסים, קיימת סכנה נוספת שיש להיזהר מפניה: כוויות קור. מומחה ברפואת משפחה מסביר כיצד מזהים כוויות קור ומהו הטיפול הרפואי

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

כוויות קור עלולות לגרום לנזק לרקמה בגוף כתוצאה מחשיפה לקור קיצוני. נכון, בישראל אנחנו רגילים יותר לכוויות מסוג אחר – כוויות שמש, אבל גם במקומותינו הקור לעתים הופך לדרמטי באזורים מסוימים ואל החשיפה אליו יש להיערך בהתאם ולהימנע מהופעת כוויות קור. ד"ר רמי סמנייה, רופא מומחה ברפואת משפחה, יועץ סוכרת ומומחה לאסתטיקה רפואית במכבי שירותי בריאות, פותח במסר מרגיע: "מזג האוויר בישראל נוח יחסית ונדיר שרואים כאן מצב מסכן חיים בגלל כוויות קור". עם זאת, הוא מתאר כיצד נוכל לזהות כוויית קור אם חטפנו כזאת.

מה קורה לגוף כשמופיעה כוויית קור?

"כשיוצאים לטיול בחורף במקומות הגבוהים, בחרמון למשל, ומשחקים בשלג, אפשר לראות מיד שינוי בצבע העור. הוא מתחיל להאפיר, לעתים גם להכחיל, הוא מתקשה והתחושה יורדת. כך הקור משפיע על הגוף. בחשיפה לקור, כשטמפרטורת הגוף יורדת, הוא מגביר את זרימת הדם לאיברים החיוניים לתפקודו ומפחית את הזרימה לאיברים חיוניים פחות, כמו גפיים.

"המקומות המועדים לפגיעה מכוויית קור הם אלה החשופים יותר והמרוחקים מהאיברים החיוניים כמו האוזניים, האף, המצח, האצבעות והלחיים. כשהצבע על העור הפגוע הופך לכחול, זה סימן שאין אספקת דם לאזור והסיטואציה הזו מלווה בדרך כלל בירידה בתחושה ובכאב, כמו בכוויות שנוצרות מחשיפה לשמש. זה יכול לבוא לידי ביטוי בתחושה של דקירה, או שריפה וזאת כתוצאה מהפגיעה המתרחשת ברקמה ובעצבים שבאזור הפגוע", מסביר ד"ר סמנייה.

איך מזהים כווית קור

"יש דרגות לכוויות", אומר ד"ר סמנייה, "אבל בדרך כלל העור קר ורדום ויש קושי להזיז את האצבעות. התלונות הן על כאב, שריפה ודקירות כיוון שהרקמה נפגעת והצבע משתנה. הוא יכול להיות לבן, אפור ועד כחול או שחור – שזו הפגיעה הקשה ביותר".

איך מטפלים?

"העזרה הראשונית היא לחמם את האזור הפגוע ולזוז למקום חם יותר. אפשר לשים מים או משהו חם אחר על הכוויה, אבל בטמפרטורה חמימה ולא רותחת. חום בטמפרטורה פושרת יעלה את זרימת הדם ובכך ימנע נזק לרקמה. אסור בשום אופן לשפוך מים רותחים על המקום כי זה יגרום לכוויה.

"חשוב מאוד להסיר כפפות, בגדים, גרביים או נעליים רטובות ולחבוש את האזור כדי למנוע זיהומים. בגלל הסכנה מזיהומים, אסור לשפשף את האזור הפגוע ומומלץ להגיע לטיפול רפואי.

"רופא יוכל להתאים משחה שמונעת זיהום ומפחיתה כאבים. הוא יחבוש את האזור ויבקש מהנפגע לחזור לביקורת. אם יש נפיחות או הפרשה, המטופל יקבל כנראה אנטיביוטיקה", אומר ד"ר סמנייה ומציין כי במצב של כוויות חמורות המטופלות בבית חולים ניתן לעתים טיפול לשיפור זרימת הדם ועלול להיווצר גם מצב שידרוש ניתוח, כיוון שכוויות קור חמורות יכולות להרוג את הרקמה".

מהו הנזק שעלול להיגרם?

"אם לא מטפלים בזמן עלול להיגרם נזק תמידי לרקמה, אפילו עד כדי פגיעה בעצם. מדובר בזיהומים שיכולים ממש להמיס את העצם. לכן, אם אנחנו רואים שיש פגיעה חדה באזור – נפיחות משמעותית, חוסר רקמה, חשיפה של רקמות פנימיות – אנחנו בדרך כלל נותנים חיסון טטנוס ואנטיביוטיקה מניעתית מיידית".

לעתים, כאמור, צריך לבצע התערבות כירורגית כדי למנוע את הפגיעה בעצמות. כוויות קור קשות יכולות בפירוש להרוג את הרקמה. לעתים היא תנשור לבד, אבל במקרים הקיצוניים יידרש ניתוח להסרתה. רקמה פגועה שלא מוסרת יכולה לגרום לזיהום משמעותי", מזהיר ד"ר סמנייה ומוסיף כי "לעתים עלול להיגרם נזק לטווח ארוך בגלל כוויות קור". עם זאת הוא אומר כי כיום יש טיפולים של אסתטיקה וכירורגיה פלסטית שעשויים לתקן את הנזק החיצוני.

איך אפשר להימנע מכוויות קור?

לדברי ד"ר סמנייה, חשוב להיערך בחורף לשמירה על חום הגוף, גם כשיוצאים לטיול וגם בבית. "מטיילים שמגיעים בגפם למקומות מסוכנים עלולים לאבד את דרכם ולהיוותר לבד, ללא עזרה, חשופים לקור", הוא מזהיר. בנוסף הוא ממליץ להתלבש בלבוש חם שמונע חדירה של מים, כולל חולצות טרמיות ששומרות על טמפרטורה, מסיכות סקי, משקפיים וכפפות ולנעול נעליים עמידות למים, לשמור על תנועה כדי לחמם את הגוף, לשתות הרבה מים ולאכול כיוון שלכוויות קור יש נטייה להופיע במצבים של התייבשות.

אז היערכו בהתאם כשאתם יוצאים לטיול בקור, עיקבו אחרי תחזית מזג האוויר והימנעו משהייה ממושכת במקומות קרים. חשוב גם להצטייד בערכת עזרה ראשונה הכוללת תחבושות סטריליות ותרופות נגד כאבים, מזון, שתייה וללבוש בגדים חמים ומגנים. שימרו על עצמכם כי אם לא נזהרים, גם בישראל, נכווים מהקור.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום