בינה ודעת: כל מה שחשוב לדעת על שיני בינה

(10)
לדרג

הן האחרונות לצמוח, הן בוקעות בעשור השני או השלישי לחיינו, ועם צמיחתן מגיעים לא פעם כאבים מציקים ובעיות שונות. אז מתי ניאלץ לוותר על שיני הבינה שלנו ולעקור אותן ממקומן? ד"ר שחם עמית, מומחה לכירורגיית פה ולסת, עם כל התשובות

טיפולי שיניים
053-9371863 (מספר מקשר)

למעט מקרים נדירים, לכולנו יש שיני בינה. הבעיה היא שלא פעם הן גורמות לנו לבעיות רציניות. ד"ר שחם עמית, מומחה לכירורגיית פה ולסת, מסביר שהשיניים גורמות למגוון בעיות משום שבלסת אין מספיק מקום המאפשר את בקיעתן בשל העובדה שהלסתות שלנו התנוונו. "כשחיינו במערות ואכלנו אוכל לא מעובד היה מקום בלסתות לכל השיניים, אך כיום, גודל הלסתות השתנה, לעומת גודל השיניים שלא השתנה, ולכן אין די מקום לבקיעת השיניים שדוחפות קדימה את השיניים הסמוכות להן, והתוצאה היא: חורים בשיניים הסמוכות או שיני בינה שבוקעות חלקית, וחלקית מכוסות על ידי חניכיים, המזון נדחס והמקום מזדהם משום שלא מצליחים לצחצח ולנקות כמו שצריך.

"בעיה אחרת שיכולה להיווצר לעיתים היא פציעה של הלחי הפנימית בשל בקיעה של שיני הבינה בזווית לכיוון הלחי, מה שמסב כאב רב. במקרים אחרים, שיני הבינה כלל לא בוקעות בשל היותן כלואות בחניכיים כך שנוצרת ציסטה מסביבן, ולעיתים מתפתחים נגעים אגרסיביים סביב האזור".

באילו מקרים אנחנו צריכים לעקור את שיני הבינה?

"כאשר יש כאבים, זיהום, דלקות ואבצסים יש להיפטר ממחולל הבעיה", אומר ד"ר שחם עמית, "אך יש התוויות גם כאשר לא נחווה כאב, כמו לדוגמא, כאשר רואים בצילום שתיווצר בעיה עתידית – תהיה פגיעה של עששת או חורים בשיניים הקדמיות להן, ולעיתים זה אף יכול להחמיר עד למצב של טיפול שורש בשן השביעית (שיני הבינה הן השיניים השמיניות).

לעיתים שיני הבינה דוחפות את כל קשת השיניים הקדמיות, וכאשר מתכוונים לעשות יישור שיניים, צריך לעקור את שיני הבינה כדי לייצר מקום".

"כאשר יש כאבים, זיהום, דלקות ואבצסים יש להיפטר ממחולל הבעיה". צילום: shutterstock

ד"ר שחם עמית מדגיש, כי המגמה שמנחה את עולם רפואת השיניים היא תמיד לנסות ולהציל את השיניים, ולהשאיר את העקירה כאפשרות אחרונה. "אנחנו תמיד ננסה להציל כל שן, גם כאשר יש עששת או נסיגת חניכיים, אך שיתוף הפעולה של המטופלים חשוב מאוד. מי שלא שומר על היגיינה, לא מצחצח שיניים, לא משתמש בחוט דנטלי או בשטיפות פה עלול לאבד את שיניו הטבעיות וגם הלא טבעיות. מניעה מצילה מבעיות, לכן, למי שיש חשש או פחד משיננית או רופא שיניים, חשוב שיתגבר על הפחד וידאג לבריאות שיניו, כי המצב הכי אופטימלי הוא שמירה על שיניים טבעיות".

אחת הבעיות השכיחות בקרב מרבית האוכלוסייה היא שאנשים מגיעים למרפאת שיניים ברגע האחרון – רק כאשר מופיע כאב בלתי נסבל. "אנחנו יכולים לעזור אבל אנשים צריכים להבין שהם מחויבים לעזור לעצמם", אומר ד"ר שחם עמית, "להקפיד על ניקיון השיניים ובכלל להתייחס לעקירה כאל ניתוח ולא לקחת את זה כלאחר יד, וכמובן להקפיד אחר כל הוראות הרופא: ליטול תרופות למניעת זיהום וכאבים, לא לעשן, להימנע מספורט, כפי שמתייחסים לכל ניתוח בבית החולים בכובד ראש כך יש להתייחס לעקירת שיניים, במיוחד אם מדובר בשיני בינה".

אילו עוד גורמים מלבד היגיינה עשויים להשפיע על בריאות השיניים?

"התזונה מהווה את הבסיס לבריאות הגוף, העור וגם השיניים", אומר ד"ר שחם עמית, "חשוב לצרוך את כל הוויטמינים בעיקר ויטמין סי, לאכול תזונה עשירה בירקות ופירות, להרבות בשתיית מים, להפחית בשתייה ממותקת ובכלל במתוקים, להשתדל עד כמה שאפשר להימנע מאלכוהול ועישון סיגריות. אחרי עקירת שיני בינה יש איסור מוחלט לעשן משום שזה מעכב את הריפוי. בכלל, צריכת אלכוהול וניקוטין גורמת לסרטן בחלל הפה לכן יש להימנע עד כמה שאפשר מלצרוך חומרים אלו".

טיפים חשובים לשמירה על השיניים מאת ד"ר שחם עמית

  • פנו לעצמכם לפחות 2 דקות כדי לצחצח את השיניים בוקר וערב עם מברשת רכה.
  • השתמשו במברשת רכה עם מעט משחה, אין זה משנה באיזו משחה תשמשו.
  • צחצחו בעדינות מכל הכיוונים - הזמן הוא הפקטור החשוב.
  • השתמשו בחוט דנטלי או בקיסם לאחר הצחצוח, ושטפו את הפה עם מי פה.
  • בקרו את השיננית כל שלושה חודשים, ופעם בשנה את רופא השיניים.
  • צרכו תזונה מגוונת ועשירה בוויטמינים ומינרלים, הקפידו על שתיית מים מרובה, הימנעו מעישון, אלכוהול וג'אנק פוד.

  • צור קשר
ד"ר שחם עמית
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום