תקווה מאוחרת: כך נתמודד עם דיכאון בגיל השלישי

(0)
לדרג
תוכן מקודם

דיכאון בגיל מבוגר (65 ומעלה) הוא עניין שכיח שהמודעות אליו עולה בהדרגה, ומקבלת ביטוי טיפולי, הן ברמת הקהילה והן ברמה הקלינית. ד"ר אהוד רוזיצקי, רופא מומחה בפסיכיאטריה, פותח צוהר אל הסיכונים הנלווים לדיכאון בגיל השלישי, ועל דרכי הטיפול בהם

רופא פסיכיאטר ,מומחה לפסיכיאטריה
053-7105977 (מספר מקשר)

העלייה בתוחלת החיים הביאה להתעניינות רבה בצרכים הרגשיים של בני גיל השלישי, שמחד חווים בדידות רבה ואובדן של קרובים, ומנגד מאריכים ימים וזקוקים לחברה, לסדר יום ולשגרה ולתחומי עניין מגוונים. בשונה מהעבר, ישנה התעניינות ערה בקבוצת גיל זו, שחווה עלייה בתוחלת החיים לצד עלייה כללית באיכות החיים, בפרט כאשר רבים מהם עדיין מסוגלים לעבוד ומעוניינים לשמר אורח חיים עשיר ומשמעותי.

בשנה וחצי האחרונות, תופעת הדיכאון בגיל השלישי הוחרפה אף יותר עקב משבר הקורונה. הבידוד גבה מחיר משמעותי מאוד, שהביא לעלייה בשכיחות להפרעות דיכאון עקב חווית הבדידות.

הדיכאון בקרב בני הגיל השלישי החריף לאחרונה, עקב הבידוד. צילום: shutterstock 

ייחודיות הדיכאון בגיל השלישי

דיכאון הגיל השלישי כרוך במשבר הפרישה וביציאה לגמלאות, שכופה על המבוגרים מציאות חדשה, של אנשים שעד כה היו פעילים וחוו משמעות רבה בזכות עבודתם, וכעת הם מתמודדים עם תחושות של ריקנות ובדידות. רבים מהיוצאים לגמלאות מתקשים למצוא תחומי עניין חדשים ולמלא את יומם, דבר שמקשה עליהם לנהל שגרת יום סדירה.

כמו כן, אנשים בגיל מבוגר חווים אובדן רב יותר ביחס לאנשים צעירים. הם מאבדים בני זוג, חברים וקרובי משפחה, ונותרים הרבה פעמים לבדם. אפשר לומר שהבדידות היא אחד מגורמי הסיכון המשמעותיים ביותר לדיכאון בגיל המבוגר.

נוסף לכך, מבוגרים רבים חווים עומס רגשי רב יותר, שנובע ממצב כלכלי דחוק וממצב בריאותי רופף. רבים סובלים מירידה ביכולת התפקודית, ואף עשויים להגיע למצב שבו הם סובלים מכאבים כרוניים, ואף הופכים לנכים או לסיעודיים.

ההורה מתלונן על כאבים ללא בסיס רפואי? יתכן שהוא סובל מדיכאון

בשונה מדיכאון בגיל הצעיר, הדיכאון של הגיל השלישי מתבטא הרבה פעמים גם בצורה גופנית, כמיחושים שונים ללא ביסוס רפואי, תלונות על כאב, לעיתים פסיכוסומטי, וכן בתלונות על עייפות, ירידה במשקל ובתיאבון ובחווייה של חוסר שקט כללי.

מדוע חשוב לטפל בדיכאון של הגיל השלישי?

הדיכאון של הגיל השלישי פוגע באיכות החיים, ועשוי חלילה להביא לאובדנות. נוסף על כך, הדיכאון מהווה גורם סיכון להופעה של מחלות גופניות, הוא מחמיר מחלות לב ומקשה על ההתמודדות עם מחלות כרוניות. מחקרים מהשנים האחרונות מצביעים על הקשר שבין דיכאון לבין דמנציה של מחלת האלצהיימר, ולכן ישנה חשיבות רבה לטפל בדיכאון זה כבר בשלביו הראשונים, באמצעות טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי-התנהגותי.

המורכבות הטיפולית שיש להכיר כשלב מקדים לטיפול

מבוגרים רבים נוטלים מספר תרופות, ולכן בשלב הראשון יש לבחור בקפידה את סוג התרופה שתינתן כעזרה ראשונה למצב הדיכאוני. את התאמת התרופה מבצע פסיכיאטר המומחה לנושא. בשלב השני רצוי מאוד להיעזר בפסיכולוגיה הממוקדת בהיבטים התנהגותיים, במטרה לתכנן סדר יום פעיל הכולל ביקור במסגרות חברתיות בקהילה או מעבר לדיור מוגן.

אם אתם או הוריכם חווים דיכאון שמתבטא בירידה בתפקוד, תלונות חוזרות על תחלואה וכאב ותחושה של אובדן תוחלת הנובעת משינויים שהביא עמם הגיל – אל תישארו לבד. חשוב מאוד לטפל בדיכאון בגיל השלישי, ולהשיב את האיכות לחיים. היוועצו במומחה להתאמת דרכי הטיפול המיטביות ביותר עבורכם ועבור יקירכם.

הכותב הוא ד"ר אהוד רוזיצקי, פסיכיאטר מומחה ועתיר ניסיון בטיפול במצבי דיכאון, הפרעות חרדה, התמודדות עם שינויים בריאותיים ושינויים בתא המשפחתי בעקבות פרידה או אובדן. מנהל מרכז בריאות הנפש "לב רעות" מודיעין של שירותי בריאות כללית ובעל מרפאה פרטית במערב ראשון לציון.

  • צור קשר
ד"ר רוזיצקי אהוד
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום