יום הסוכרת הבינלאומי – תסמינים ודרכי טיפול בסוכרת נעורים

(2)
לדרג

מה חשוב לדעת על סוכרת נעורים, מה הם הגורמים לה, כיצד מאבחנים ומטפלים וגם על אימוץ הרגלי חיים נכונים שמשפיעים לטובה על מצב החולים. ד"ר מאיה איש שלום, רופאה בכירה במכון האנדוקריני בבית החולים איכילוב, מסבירה

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

בכל שנה ב-14 בנובמבר מציינים את יום הסוכרת הבינלאומי כדי לחנך לאורח חיים בריא ובמטרה להקטין את מספר החולים בסוכרת בשל תזונה לא בריאה והשמנת יתר הרווחות כל כך כיום בעולם המערבי. אולם, תזונה מעובדת או השמנה אינן הגורמים העיקריים לסוכרת נעורים אלא נטייה גנטית בשילוב עם גורמים סביבתיים שמעוררים את מערכת החיסון לתקוף את התאים שמייצרים אינסולין בלבלב. סוכרת נעורים יכולה להופיע בכל גיל וב-30% מהמקרים היא מתגלה רק כשהחולה כבר סובל מחמצת מטבולית מסכנת חיים.

ד"ר מאיה איש שלום, רופאה בכירה במכון האנדוקריני בבית החולים איכילוב, מאוחדת מודיעין ומרפאת DMC, מומחית לרפואה פנימית, אנדוקרינולוגיה וסוכרת, מסבירה כיצד אפשר לאבחן סוכרת נעורים מוקדם ככל האפשר ומה הם התסמינים ודרכי הטיפול.

מה הם הסימפטומים המדאיגים?

ד"ר איש שלום אומרת כי האוכלוסיה הנמצאת בסיכון לחלות בסוכרת נעורים כוללת מבוגרים וילדים בעלי מועדות גנטית הקשורה לסיכון שמערכת החיסון תתקוף את התאים שמייצרים אינסולין בלבלב, במיוחד כשיש גורם מעורר סביבתי כגון זיהום או סטרס.

"עד רמת סוכר של 200, לרוב אין תסמינים. מרמת סוכר של 200 ומעלה, הכליות לא מסוגלות לספוג עוד את הסוכר והוא מופרש בשתן", מסבירה ד"ר איש שלום. "סוכר בשתן מהווה כוח אוסמוטי ולכן הוא גורם להשתנה מרובה. ההשתנה המרובה גורמת לצמא. בנוסף, האובדן הקלורי של סוכר בשתן מביא לירידה במשקל, כיוון שסוכר הוא אנרגיה. הירידה במשקל מתרחשת על אף רעב ואכילה מוגברים. תסמינים אלה נקראים תסמיני רעילות של סוכר.

"המצב הזה נגרם בגלל חסר באינסולין, כך שלמעשה אין כניסה של סוכר לתאים, לכבד, לשומן ולשריר והרמה שלו עולה בדם. בחסר מתקדם יותר של אינסולין, לא ניתן לנצל סוכר כמקור אנרגיה ומתחיל פירוק של שומן כדי לייצר קיטונים כמקור אנרגיה במקומו. הקיטונים האלה יוצרים pH חומצי ויכולים להביא להתפתחות חמצת קיטוטית". ד"ר איש שלום מדגישה כי חשוב להיות ערניים לתסמינים ולהיבדק כדי לא להגיע למצב של חמצת קיטוטית.

מה זו חמצת קיטוטית?

"חמצת קיטוטית היא מצב שבו ה–pH יורד מתחת לנורמה והדם נהיה חומצי. זה מצב שעלול להיות מסכן חיים אם לא מטפלים בו במהירות בעזרת נוזלים ואינסולין. חמצת קיטוטית מתבטאת בתסמינים לא ספציפיים של הקאות, כאבי בטן, חולשה קשה, ירידה במצב ההכרה עד לאובדן הכרה. אפשר לטעות ולחשוב שזה זיהום בדרכי העיכול ולכן חשוב להיות ערניים לאפשרות של חמצת קיטוטית וללכת להיבדק".

כיצד מאבחנים סוכרת?

"סוכרת מאובחנת לפי שניים מתוך ארבעה קריטריונים: רמת סוכר בדם של למעלה מ-126 בצום, המוגלובין מסוכרר – שמהווה מדד לרמות הסוכר בדם בשלושת החודשים האחרונים של 6.5% ומעלה, העמסת סוכר של 75 גרם שמביאה לערך של 200 ומעלה אחרי שעתיים ומדידת סוכר רנדומלית שתוצאתה 200 ומעלה. שניים מתוך ארבעת הקריטריונים האלה מהווים אבחנה של סוכרת, ולחלופין, אם עושים בדיקה חוזרת לאחד מהקריטריונים ואותה תוצאה נמדדת פעמיים.

"כאשר רוצים לוודא שמדובר בסוכרת נעורים, מומלץ לבדוק נוכחות נוגדים כנגד תאי הלבלב או האינסולין. בדיקת הנוגדים חשובה כשהאבחון הוא לא בעקבות חמצת, כי אז אפשר לטעות ולחשוב שזו סוכרת מסוג 2".

מה ההבדל בין סוכרת נעורים לסוכרת מסוג 2?

"בסוכרת נעורים החסר באינסולין הוא מוחלט או כמעט מוחלט ואין הפרשת אינסולין כמעט בכלל. בסוכרת מסוג 2 לעומת זאת, יש ירידה בהפרשת האינסולין אבל היא קיימת בכל זאת והבעיה מתחילה בתנגודת לאינסולין בשל עודף משקל, צריכת יתר של פחמימות ומזון מעובד, לצד חוסר בפעילות גופנית.

"תנגודת האינסולין מביאה בהתחלה דווקא להפרשת יתר של אינסולין ואז הסוכרת לא תבוא לידי ביטוי. אולם, ברגע שהלבלב לא מצליח עוד לפצות על כך, מתחילה ירידה בהפרשת האינסולין ועימה עלייה ברמות הסוכר. בסוכרת מסוג 2, הפחתת התנגודת לאינסולין על ידי פעילות גופנית, תזונה מתאימה וירידה במשקל, עשויה לשפר מאוד את רמות הסוכר וזאת בניגוד לסוכרת נעורים שבה מחויב שימוש באינסולין".

מה הם הסיבוכים העלולים להיגרם מסוכרת נעורים?

"הסיבוכים מסוכרת נעורים דומים מאוד לסיבוכי הסוכרת מסוג 2 וקשורים לרמות לא מאוזנות של סוכר ותנודתיות רבה שלהן. בשל התנודתיות ברמות סוכר גבוהות, עלולה להתפתח פגיעה בכלי דם גדולים וקטנים כאחד. סיבוכים הנובעים מפגיעה בכלי דם קטנים יכולים להביא לפגיעה ברשתית, בכליות ובעצבים – בעיקר התחושתיים, והפגיעה בכלי הדם הגדולים יכולה לגרום להתקפי לב ולאירועים מוחיים.

"הסיבוכים בכלי הדם הגדולים פחות רלוונטיים בגיל הצעיר אלא יותר במבוגרים וקשורים גם לטרשת עורקים. לכן, חשוב לאזן גורמים נוספים לטרשת עורקים כמו יתר לחץ דם ורמות כולסטרול מוגברות ולהימנע מעודף משקל שמהווה אף הוא גורם סיכון לטרשת עורקים.

"בגילאים המבוגרים יותר גם אירועים של היפוגליקמיה (נפילת סוכר) קשה מעלים את הסיכון המיידי לאירוע לבבי בגלל ההפעלה של מערכת הקרישה, פגיעה בתפקוד כלי הדם ותגובה פרו דלקתית שמקדמת דלקת וגם השפעה על מערכת ההולכה החשמלית בלב".

ד"ר איש שלום מרגיעה ואומרת שהטכנולוגיות המתקדמות ותרופות האינסולין החדשות מסייעות במידה רבה בהפחתת אירועים של היפוגליקמיה קשה ומסייעות בשמירה על ערכי סוכר מאוזנים ללא תנודתיות רבה.

מה הן דרכי הטיפול?

"לאחר אבחון של סוכרת נעורים וטיפול ראשוני באיזון רמות הסוכר בעזרת אינסולין, יש פעמים רבות התאוששות זמנית בתפקוד תאי הבטא בלבלב. ההתאוששות הזו נמשכת בדרך כלל בין מספר שבועות לכמה חודשים והיא נקראת 'ירח דבש'. בתקופה הזו, הצורך באינסולין מופחת ומינוני ההזרקה יורדים. חשוב לשים לב לתקופה הזו, כי אם לא מורידים מינוני אינסולין, הסיכוי לנפילות סוכר גובר".

הבסיס למחלה הוא חסר באינסולין ולכן יש לטפל בה באינסולין. "אין טיפול אחר שיכול לאזן. האינסולין הוא הבסיס לטיפול והוא ניתן שתי צורות אפשריות: זריקות תת עוריות – באמצעותן אנחנו מנסים לחקות את הפיזיולוגיה של הפרשת האינסולין בגוף. יש זריקה אחת של אינסולין ארוך טווח שעובדת למשך 24 שעות ותפקידה לדכא את ייצור הסוכר על ידי הכבד, ולצידה משתמשים באינסולין קצר טווח, שמוזרק כרבע שעה לפני כל ארוחה ותפקידו למנוע את עליית הסוכר אחרי האוכל ולאפשר את ניצול הסוכר ע"י השרירים, השומן או בכבד. הזריקות האלו ניתנות לפני כל ארוחה או ארוחת ביניים המכילות פחמימות.

ניטור רמת הסוכר

"האופציה השנייה היא טיפול באינסולין רציף המוזרק באמצעות משאבה המחוברת אל הגוף. יש היום משאבות אלחוטיות כשמהן מוזרק אינסולין קצר טווח בלבד שמהווה תחליף לאינסולין ארוך הטווח ומאפשר את שינוי המינון לאורך היממה (למשל מינון מוגבר לפנות בוקר בעקבות השפעת השחר), או הפחתתו סביב פעילות גופנית ארובית.

"לפני ארוחות, המטופל או הוריו – אם מדובר בילד - נותנים למשאבה הוראה ומוזרק אינסולין בהתאם לכמות הפחמימות בארוחה ולרמת הסוכר בדם באותו רגע. הגדולה היא, שכיום קיימות כבר מערכות של לבלב מלאכותי שכוללות משאבה שמתקשרת עם חיישן של מדידת סוכר רציפה והמערכת מתאימה את מינון האינסולין לרמת הסוכר ולמעשה מפחיתה משמעותית את הסיכוי לזינוק ברמות הסוכר, ך שאם ניתנה מנה לא מספקת של אינסולין לארוחה, המשאבה יודעת לתקן את זה ולהוסיף עוד אינסולין לפי הצורך, ואף יודעת לעצור הזלפת אינסולין כאשר יש צפי לנפילה ברמות הסוכר. ולא. זה לא כואב, לא מרגישים את זה בכלל", מרגיעה ד"ר איש שלום.

אפשר לחיות לצד הסוכרת

אפשר לחיות לצד הסוכרת. איזון טוב שמתאפשר בזכות אנאלוגים חדשים של אינסולין והטכנולוגיות החדישות משפר את איכות החיים ומונע סיבוכים. "מובן שהמטופל צריך להקפיד על פעילות גופנית סדירה, על תזונה בריאה ונכונה כאשר ככל שמצמצמים את צריכת הפחמימות, מפחיתים את התנודות ברמת הסוכר בדם", אומרת ד"ר איש שלום.

"להורים לילדים חשוב במיוחד להתייעץ עם דיאטניות של קופות החולים כדי להתאים תזונה מספקת אך בטוחה לילדיהם", היא ממליצה ומוסיפה נדבך חשוב: "ניטור רציף של רמות הסוכר נמצא כגורם משמעותי לשיפור האיזון, כיוון שבאמצעותו מקבלים נתונים על רמות הסוכר באופן רציף, כולל מגמות שמופיעות על ידי חצים. אם למשל, רמת הסוכר של מטופל היא 80 והחץ מורה כלפי מטה, כדאי לאכול פחמימה כדי למנוע היפוגליקמיה ולהפך – אם רמת הסוכר עומדת על 100 והחץ מורה כלפי מעלה רגע לפני ארוחה, כדאי להוסיף עוד אינסולין. חשוב לדעת כי הטכנולוגיות לניטור סוכר רציף מצויות בסל הבריאות לכלל המטופלים בסוכרת נעורים ועלותן היא סמלית ועומדת על עשרות שקלים לחודש בלבד".

אז היו מתוקים עם עצמכם וילדיכם, אם מופיעים הסימפטומים – בידקו ואם הסוכרת מצטרפת אל חייכם, זיכרו שזה לא סוף העולם. כיום אפשר להתמודד איתה בהצלחה ואפילו לשנות מספר הרגלי חיים לטובה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום