אלרגיות – אבחון, טיפול והתמודדות

(0)
לדרג
תוכן מקודם

מקרדית האבק, דרך פרוות בעלי חיים ועד לסוגי מזון נפוצים - חלק לא קטן מהאוכלוסייה סובל מרגישות לאלרגנים, אשר פוגעת באיכות חייהם של אנשים אלרגים ואף עלול להביא אותם לסכנת חיים. ד״ר אבנר רשף עם מה שחשוב לדעת על אבחון אלרגיה

רופא לאלרגיה ואימונולוגיה קלינית
077-2307097 (מספר מקשר)

בשנים האחרונות עלתה המודעות לנושא של תגובות אלרגיות מסוכנות. כיום, בלא מעט מסגרות חינוכיות כגון בתי ספר וגנים, נמצא ילד או שניים אשר אלרגי לבוטנים, ביצים, קטניות, אגוזים ועוד, וכתוצאה מכך, יש לנקוט באותן מסגרות במשנה זהירות.

חוקרים מעריכים כי העלייה בשכיחות אלרגיות בקרב ילדים בעשורים האחרונים נובעת כנראה ממספר גורמים. אחד מהם למשל הוא חשיפה מוגברת לזיהום אוויר, הפוגעת בהתפתחות המערכת החיסונית. ייתכן אפילו כי השיפור בהיגיינה בחברה המודרנית, המביאה פחות חשיפה של ילדים למיקרו אורגניזמים ובקטריות, וכן שימוש באנטיביוטיקה וחיסונים, תרמו לעלייה בשכיחות אנשים הסובלים מאלרגיות. שוחחנו עם ד״ר אבנר רשף, מנהל המרכז לאלרגיה אימונולוגיה ואנגיואדמה בבית החולים ברזילי באשקלון, כדי ללמוד עוד על הנושא.

מהם גורמי האלרגיה?

״אלרגיה (רַגֶּשֶּׁת בעברית) היא תגובה תקיפה של מערכת החיסון כלפי חומרים חיצוניים מהטבע והסביבה, המכונים בהקשר הזה אַלֶרְגֶנִים. מקורם של חומרים אלה הוא בעיקר מהטבע, כגון אבקות צמחים, אבק בית, מזון או תרופות״, אומר ד״ר רשף. ״מחלות אלרגיות עלולות להופיע אצל כ-20%-25% מהאוכלוסיה בגילאים שונים ובעיקר בגיל הילדות וההתבגרות.

"מרבית האלרגנים בעולם הם חלבונים כגון אבקות של צמחים, נבגי עובש, גללי קרדיות אבק בית, ארס דבורים וצרעות, רוק ופרווה של חתולים וכלבים, אך גם מזון או תרופות (כגון פניצילין) ועוד. אצל אדם אלרגי נוצרת רגישות יתר המתבטאת בכך שהמערכת החיסונית שלו מייצרת נוגדנים הנקראים נוגדני IgE: כאשר הנוגדנים האלה מזהים את האלרגן, הם מפעילים תאים מיוחדים בשם תאי-פיטום (mast cells) או בזופילים (Basophils). התאים הללו מצויים בעיניים, בעור, באף ובריאות, וכאשר אלו מופעלים, הם מפרישים חומרים שונים כגון היסטמין אשר גורמים להתעטשויות, נזלת, דלקות בעיניים, אסתמה ובמקרים מסוימים ונדירים גם להלם אלרגי (אנאפילקסיס).

"תגובה זו היא בלתי צפויה, מהירה ומסכנת חיים, וכרוכה לרוב באובדן הכרה, קשיים נשימתיים ולעתים מוות. הלם אלרגי לרוב נגרם כתוצאה מרגישות אלרגית לעקיצות דבורים וצרעות, מזונות אלרגניים (חלב, אגוזים, בוטנים) או אלרגיה לתרופות (כגון פניצילין, נוגדי חום ודלקת, כימותרפיה)״.

אבחון

"כאשר מופיעה תגובה אלרגית אצל אדם אשר טרם עבר אבחון, יש קושי בבידוד ובאיתור הגורם לתגובה האלרגית ודבר זה מחייב התייעצות עם מומחה״, אומר ד״ר רשף. ״אבחנה של מחלות אלרגיות מסתמכת על סיפור המחלה, תיאור התופעות (תסמינים), הקשר עם עונות השנה והאקלים, ניתוח של סביבת העבודה ושל החשיפה לחומרים (במגע, בשאיפה, במזון) וכמובן על ידי שיטות אבחון מתקדמות".

תבחין עור לאבחון אלרגיה

שיטת האבחון המהירה ביותר לאלרגיה היא תבחיני עור ("טסטים"), המתבצעים במרפאה על ידי מספר דקירות על עור האמה (משך הבדיקה הוא כ-20 דקות). במקרים של דלקת עור ממגע, מבצעים תבחיני טלאי (Patch Test) לאבחון רגישות לתכשיטים, קוסמטיקה, בושם, צבעי שיער, שמנים ודלקים וחומרים דנטליים. בדיקות אלו ממושכות יותר, מחייבות המתנה של 48-72 שעות וכרוכות בהדבקת מדבקות על הגב. ניתן לבצע גם בדיקת דם סרולוגית במעבדה לגילוי נוגדני IgE ספציפיים לאלרגנים רבים (בעיקר אלרגיה למזון ותרופות); בדיקות אלו נקראות בדיקות RAST או EAST.

הטיפול באלרגיה

הטיפול במחלות אלרגיות מתבסס על שילוב בין שלושה אמצעים שונים; הראשון הוא פיקוח סביבתי ומניעת חשיפה לאלרגנים. למשל, לאדם אלרגי לקרדית האבק, מומלץ לשהות בסביבה נקיה מאבק ככל האפשר, על ידי שאיבת אבק, קטילת קרדיות אבק הבית, כיסוי כריות ומזרנים בבד מיוחד. אם אדם אלרגי למזון מסוים, עליו להקפיד על קריאת תוויות ולהימנע מלאכול אותו ככל האפשר (אלרגיה למזון בשאיפה היא נדירה).

אמצעי טיפולי נוסף הוא תרופות המקלות על התסמינים האלרגיים, כגון אנטי-היסטמינים (טלפסט, אריוס, לורסטין, בילאסטין ואחרים), מרחיבי סמפונות (ונטולין), סטרואידים בהשאפה לריאות, תרסיסים לאף, אדרנלין (Epi-pen), נוגדי לויקוטריאנים (סינגולר) ועוד. בשנים האחרונות הוכנסו גם תרופות ביולוגיות לטיפול באסתמה קשה או בדלקת עור אלרגית (אטופיק דרמטיטיס, "אסתמה של העור").

האמצעי השלישי הוא מתן חיסונים (אימונותרפיה), המפחיתים את הרגישות האלרגית עצמה. למשל, חיסון לעקיצות דבורים וצרעות, מונע ביעילות רבה סכנת-מוות מעקיצה חוזרת. בייצור החיסונים, משתמשים באלרגנים המופקים מגורמי האלרגיה (אבקות צמחים, ארס דבורים, קרדיות אבק-בית). חיסונים חייבים להינתן בהשגחה מיוחדת במסגרת מרפאת מומחים ובאופן רצוף במשך 3-5 שנים (פעם בחודש).

ד"ר אבנר רשף הינו מומחה למחלות פנימיות, אלרגיה, אימונולוגיה ואנגיואדמה, מנהל המרכז לאימונולוגיה, אלרגיה ואנגיואדמה בבית החולים ברזילי באשקלון; לשעבר ראש המרכז לאנגיואדמה במרכז הרפואי שיבא, תל השומר. נותן יעוץ וחוות דעת במקרים מסובכים ומורכבים של אלרגיה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום