קורונה 2021: גל רביעי - מה מצב התחלואה בישראל?

(0)
לדרג

בתחילת השבוע נוכחנו שבבתי החולים במדינת ישראל מאושפזים כ- 500 חולים במצב קשה, מתוכם יותר מ – 80 מונשמים. זהו מספר הגבוה פי שתיים וחצי מלפני שבועיים בלבד. בקצב המהיר של התפשטות ווריאנט הדלתא, מאומתים בימים האחרונים כ- 6000 איש בממוצע ליום כש 5% מכלל הבדיקות חיוביות ובשבוע החולף, נפטרו 66 איש ואישה. פנינו לאן?

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

כשבועיים אחרי השקת המנה השלישית לבני 60 ומעלה ובינתיים, המגמה נותרת ללא שינוי כשהתחזית עומדת על 2400 חולים קשה בחודש ספטמבר. בתי החולים כבר מדווחים על עומס חריג וחלקם, כמו אסף הרופא, הפסיקו לקבל חולים חדשים והם מופנים לבתי החולים בירושלים. העלייה המתמשכת במספר המאומתים והחולים קשה הביאה לאישורן של החלטות והגבלות נוספות במטרה לעצור את התחלואה ואולי, אולי, למנוע סגר בחגים.

במשרד הבריאות קיבלו את המלצת הצוות המייעץ והתחילו במבצע החיסון השלישי לבני החמישים ומעלה. אלפי אזרחים הגיעו בסוף השבוע להתחסן בקופות החולים שנענו להנחייתו של רה"מ בנט ועבדו סביב השעון כדי לעמוד בביקוש העצום. והצפי הוא כי עד לסוף השבוע יתחסנו במנה השלישית כמיליון בני אדם. הדיווחים מעידים על כך שהתחלואה קשה בהרבה בקרב הלא מחוסנים. במשרד הבריאות צפויים להגביר את ההסברה בימים הקרובים, בראש ובראשונה הפנייה תכלול את יותר ממיליון הישראלים שכלל לא התחסנו, רבים מהם מהחברה הערבית. התקווה הגדולה היא שהחיסון השלישי בשילוב התו הירוק והסגול וההגבלות החדשות ימנעו סגר ויפחיתו את התחלואה.

ההגבלות חוזרות

התו הירוק שכבר חזר לחיינו מתרחב מיום רביעי הקרוב לכל ענפי המשק החל מגיל 3. הכניסה לחדרי כושר, מלונות, אירועים (כולל חתונות) מסעדות ואירועי תרבות תתאפשר רק למחוסנים, מחלימים או בהצגת בדיקת קורונה שלילית. הבדיקות יבוצעו במתחמי בדיקה יעודיים בכל הארץ. לילדים עד גיל 12, המדינה תסבסד את הבדיקות אולם כל מי שבחר שלא להתחסן יאלץ לממן את הבדיקות בעצמו. כידוע, אושרו גם הגבלות התקהלות באירועים המוניים – עד 1000 איש בחללים סגורים ועד 5000 בחללים פתוחים. על אירועים בעלי מקומות ישיבה מסומנים – לא תוטל הגבלה.

גם התו הסגול חוזר החל ממחר (שני) לקניונים ולחנויות. שם, לא תצטרכו להציג בדיקת קורונה או תעודת מתחסן, אבל כן תתבצע בדיקת חום בכניסה ותהיה מגבלה של תפוסה – אדם אחד לכל שבעה מטר. חנויות שגודלן מעל ל 100 מטרים יוחרגו.

חובת עטיית המסכות חוזרת גם אל חללים פתוחים בהם ישנה התקהלות של 20 איש ומעלה וזאת בנוסף לחובת עטיית מסכות בחללים סגורים. ילדים מתחת לגיל שבע, סובלים ממגבלות שונות והמבצעים פעילות ספורטיבית – מוחרגים.

טיסות

רשימת המדינות המחייבות בבידוד את השבים מהן – כולל מחוסנים ומחלימים – הורחבה והיא כוללת את מרבית מדינות העולם. חזרה ממספר מצומצם מאד של מדינות מחייבת בידוד רק עד קבלת תשובה שלילית לבדיקת קורונה (צ'כיה, אוסטריה והונגריה באירופה). אם הבדיקה אגב, לא הגיעה 24 שעות לאחר עריכתה בנתב"ג, תהיו פטורים מבידוד.

היוצאים מהמדינה נדרשים להציג תעודת החלמה או תעודת מתחסן או בדיקה שלילית בתוקף של עד 72 שעות. חל איסור מוחלט, כולל קנסות כבדים, על טיסות למדינות אדומות, אלא אם זה באישור ועדת חריגים. יציאה למדינה כזו היא עבירה פלילית ומנהלית. מי שמתכנן לטוס, חשוב שיבדוק באתר משרד הבריאות את הרשימה המתעדכנת של המדינות וההנחיות.

באשר להנחיות הכניסה לארץ – כל מי ששהה מעל ל 72 בחו"ל, נדרש להציג בדיקת קורנה שלילית, למלא הצהרת בריאות ולשלוח אותה 24 שעות טרם ההגעה לארץ. בנוסף, כל מי שנכנס לישראל מחויב בבדיקת קורונה בהגעתו ובמימונו הפרטי. בהזמנה מראש, בדיקה זו תעלה 80 ₪ ואם שכחתם – התעריף מאמיר ל – 100 ₪.

בכל מקרה, משרד הבריאות ממליץ מאד להימנע מנסיעות שאינן חיוניות.

בידודים ואכיפה

חובת בידוד תחול כמובן על החוזרים מחו"ל, על מי שנחשף לחולה מאומת וגם להורים לילדים מתחת לגיל 12 שהתגלו כמאומתים – גם אם ההורה מחוסן.  שאר המבוגרים בחייו של הילד לא יצרכו להיכנס לבידוד. חובת הבידוד בת השבוע, תחול גם על מי שמטפל בחסרי ישע שהתגלו כמאומתים.  קנס בגובה 5,000 ₪ יינתן לכל מי שיפר בידוד.

ומה עם שנת הלימודים?

רוב שרי קבינט הקורונה תומכים כרגע, בפתיחת שנה"ל כסדרה כאשר הכוונה היא לאכוף בידודים נקודתיים בלבד – אם ימצא ילד או מורה שנדבק כל מי שבא עמו במגע יכנס לבידוד עד לתוצאות בדיקת קורונה. אם הבדיקה שלילית, יחזרו המבודדים לספסל הלימודים ויבצעו עוד שתי בדיקות של סימפטומים במהלך שבוע. לגבי החיסונים, אחרי ויכוחים סוערים בקבינט, הוחלט כי בתי הספר יאפשרו מתן חיסון לילדים בשעת אפס או אחרי שעות הלימודים בלבד וזאת כדי למנוע אי נעימות מתלמידים שהם או הוריהם מסרבים לקבלת החיסון. החל מהשבוע, יחל פיילוט חיסונים והתנהלות בבתי הספר של החברה החרדית שפתחו כבר את שנה"ל ובעוד כשבוע יערך דיון מסכם בראשותו של רה"מ נפתלי בנט, בה ידונו בתוצאות הפיילוט ובמצב התחלואה ושם תתקבל החלטה סופית אם לפתוח, כיצד ובאיזו מתכונת בדיוק.

מה הלאה?

איש לא יודע בוודאות. במשרד הבריאות שוקלים עוד שלל הנחיות כמו חיוב בבידוד גם למחוסנים שנחשפו לחולה מאומת, הגבלת אורחים בחתונות ובאירועים לעד 500 אורחים וגם עניין החיסון השלישי לבני 40 ומעלה לא ירד מהפרק. הממשלה מנסה להימנע מהטלת סגר על הציבור העייף, אולם על פי כל התחזיות, אם מיליון האיש שלא התחסנו יעמדו בסירובם, יהיה קשה מאד להשקיט את הגל הנוכחי ואת אלו שיבואו אחריו.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום