5 טיעונים מרכזיים נגד החיסונים - מיתוסים או אמת?

(219)
לדרג

עשרות מיליוני שקלים מוקצים לקמפיין לעידודם, רה"מ נפתלי בנט יוצא בהתקפות נגדם, בכירי משרד הבריאות מפצירים בהם, בני המשפחה מוחים, חיצי הזעם הציבוריים מופנים אליהם - אך הם בשלהם – לא מוכנים להתחסן. הסיבות – מגוונות. הרציונליזציה, עובדת שעות נוספות והגל הרביעי בכיכובו של זן הדלתא ממשיך להתפשט. אספנו את חמשת הטיעונים המרכזיים נגד מתן החיסון וביקשנו מד"ר יעל פארן, מומחית במחלות זיהומיות, סגנית מערך זיהומים ומנהלת בפועל של היחידה למחלות זיהומיות באיכילוב לענות עליהן, שוב

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

החיסון גורם לגידולים סרטניים

שלי, 45, שם בדוי מרעננה, לא מוכנה להתחסן כיוון שהומיאופט שהיא מעריכה טען כי החומר הגנטי גורם לגידולים סרטניים. ד"ר פארן פוסקת: "שטויות במיץ עגבניות. אין שינוי של החומר הגנטי. מדובר במולקולת אר אנ איי שלא מסוגלת לעבור הטמעה לתוך הגנום ומתפרקת קצת אחרי שמזריקים אותה והיא יצרה את החלבון. ולכן זה לא יוביל לגידולים סרטניים".

החיסון גורם למוות

"עובדה שמתו המון אנשים ברחבי העולם. כל אחד מתופעה שונה", אומר לנו אבי, 61, שם בדוי מת"א. הוא לא התנגד בעבר ותכנן ללכת להתחסן, אך העדיף לחכות שתהיה מאסה של מתחסנים כדי לראות שלא קורה לאף אחד כלום. "אבל כן קרה". הוא אומר. "אכן מתו הרבה אנשים ברחבי העולם", אומרת ד"ר פארן – "ממחלה שנקראת קורונה. לא ידוע על תמותה מחיסונים".

דלקת שריר הלב

הפרסום של משרד הבריאות להקשר בין מנת החיסון השנייה לבין דלקת שריר הלב, גרמה לחגית, 32, שם בדוי, שדווקא התחסנה, שלא לחסן את שני בניה. "אני לא לוקחת סיכונים לגבי הילדים שלי. המחלה אצל ילדים היא קלה ומקסימום יעברו אותה, לעומתה, דלקת שריר הלב יכולה לגרום למוות".

ד"ר פארן אומרת כי "אכן ישנה סבירות לקשר בי קבלת מנת חיסון שנייה לבין הופעת מיוקרדיטיס בעיקר בקרב גברים צעירים בין הגילאים 16-19. אולם ברוב המכריע של המקרים מדובר היה במחלה קלה שחלפה כעבור מספר ימים. גם השכיחות שלה נמוכה מאד. היו כ - 129 מקרים מתוך יותר מחמישה מיליון חיסונים". ד"ר פארן מציינת כי התופעה מאד לא שכיחה וכמעט בכל בתי החולים היא התאפיינה במחלה קלה שלא משאירה כל נזק לשריר הלב. "אצלנו, בחולים שטופלו באיכילוב אפילו לא נתנו להם טיפולים תרופתיים אלא רק עקבו אחריהם. לא נשאר נזק". ד"ר פארן מוסיפה כי "למרות שברוב המקרים הקורונה בילדים אינה קשה, ישנם דיווחים רבים על נערים שאחרי הקורונה, מתקשים לבצע מאמצים, לחזור לתחביבים שלהם ותופעות הלוואי פוסט קורונה קשות יותר ויש גם, כמובן, את עניין הפצת המחלה למבוגרים".

לא בדקו מספיק

אתי, 73, שם בדוי מבת ים – פוחדת. "כלום לא עוזר. הבן שלי אמר לי – אמא, כולנו התחסנו, אם החיסונים מסוכנים את תישארי כאן לבד. זה מה שאת רוצה? ובכל זאת לא השתכנעתי. הם יצאו מהר מדי, לא בדקו אותם מספיק ואף אחד לא יודע מה ההשלכות שלהם."

"המחקרים הראשונים שהוגשו בזמנו לאפ די איי שאישר את החיסון היו מאמרים שעמדו בכל הקריטריונים המדעיים הכי רציניים", אומרת ד"ר פארן. "לא היו שום קיצורי דרך. רק בבירוקרטיה. לא היה שום ויתור על הקריטריונים, המספרים היו גדולים, ומאז כבר יש לנו גם המון ניסיון של מאות מיליוני מנות חיסון שניתנו ברחבי העולם. רשויות הבריאות מדווחות  על תופעות הלוואי. אולי מפספסים פה ושם דברים, אבל פרופיל הבטיחות גבוה מאד. מחקר מאד גדול על חיסונים לגילאי 12-16 מעיד על יעילות של 100 אחוז מניעה בקורונה בלי שום בעיית בטיחות. גם בישראל בחיסון שלישי שניתן ל 4000 מדוכאי חיסון לא קיבלנו שום דגל אדום ואפילו בהיריון – כבר התקבלו דיווחים על נשים שילדו וילדיהם וגם בהם אין שום דבר משמעותי. נרכש ניסיון עצום בזמן קצר שמוכיח פרופיל בטיחות מאד גבוה".

גורמים לעיקור

אביטל, 31, שם בדוי מראש העין, עומדת להינשא בחודש ספטמבר הקרוב. "לא יודעת. שמעתי שהם גורמים לעיקור. אני רוצה לפחות ארבעה ילדים, ארוסי הוא בן יחיד, ואני מעדיפה להידבק בקורונה ולא להיות עקרה". ד"ר פארן מספרת שבזמנו היו טענות תיאורטיות כי הרצף הגנטי של החיסון דומה לזה שמופיע במעטפת של התפתחות העובר ולא ידעו אם החיסון יגרום להפלות. מאז הוכח שהרצף לא דומה ולא התקבלו דיווחים על פגיעה בפוריות של הגבר או האישה. "ואין שום סיבה מדעית שהחיסון יגרום לעיקור".

ד"ר פארן מסכמת ואומרת כי כחצי מיליון איש עדיין לא קיבלו מנה ראשונה ותרומתם למגפה כנראה משמעותית מאד. "יש נתונים שמעידים על כך שהלא מחוסנים תורמים להידבקות הרבה מעבר ללא מחוסנים. ישנם בני נוער שלא התחסנו ועשרה אחוזים מעל לגיל 50. זה רע מאד להתפרצות וגם להם. לא חסרים אנשים מן הישוב שהגיעו למצב קשה של הנשמה ממושכת ונזקים בלתי הפיכים לריאות עד כדי כך שלא ניתן לעשות דבר חוץ מהשתלת ריאות". ד"ר פארן מוסיפה כי "ידענו שהחיסון הוא זה שיגרום לעצירת המחלה וחשוב יותר מאדם בן 62 שיקבל מנה שלישית, שמי שלא התחסן בכלל יתחסן!".

המדע מוכיח חד משמעית כי הטענות אינן נכונות. אולם מול קביעות כגון שינוי אישיות בעקבות חיסון, החדרת שבבים וכולי, לא יעזרו אמירות מדעיות. בסוף, יש שלל סיבות לא רציונליות – פייק ניוז, חוסר אמון בממשלה ובתעשיית הפארמה ופשוט – פחד. אנחנו מקווים שאם אתם מתנגדי חיסונים ובכל זאת קראתם את הכתבה עד הסוף, אולי הצלחנו לשכנע לפחות אחד מכם.

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום