אורתודונטיה אסתטית ממוחשבת – יישור שיניים בהתאמה אישית

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ההתפתחות הטכנולוגית האדירה בתחום האורתודונטיה האסתטית מאפשרת לאורתודונטים להתאים לכל מתרפא תהליך יישור שיניים מדויק. איך זה מתבצע, כיצד זה מייעל ומקצר את התהליך ומדוע בתוך כל המחשוב עדיין לא ניתן לוותר על העין והידע האנושי?

טיפולי שיניים ,מומחה לאורתודונטיה
077-9977265 (מספר מקשר)

בשנים האחרונות עבר תחום האורתודונטיה האסתטית התפתחות מרשימה. לצד פתרונות אסתטיים במיוחד, אשר הפכו את יישור השיניים לתהליך לגיטימי ואפילו שכיח גם בגילאים מבוגרים, התפתחו אמצעים טכנולוגיים חדשים המאפשרים לדייק את תהליך יישור השיניים לרזולוציות הגבוהות ביותר ולהתאים אותו בצורה מיטבית לכל מטופל.

האורתודונטיה האסתטית הממוחשבת כוללת שלוש שיטות מרכזיות ליישור שיניים בהתאמה אישית: קשתיות שקופות, סמכים חיצוניים וסמכים פנימיים (אורתודונטיה לינגואלית). מה ההבדל בינן לבין ה"גשר" הרגיל ליישור שיניים?

שיטות יישור השיניים המסורתיות נעזרות באמצעים גנריים (קוביות, חוטים, פלטות) המיוצרים במעבדות לפי ממוצעים מקובלים של האוכלוסיה. בסוף כל תהליך, מגיע שלב של כוונון והתאמה ספציפיים למטופל. בשיטות הממוחשבות, לעומת זאת, ההתאמה המדויקת לכל מטופל נעשית מראש, כך שעד סוף התהליך, השיניים מיושרות באופן אידיאלי, כמעט ללא כל צורך בכוונונים נוספים או בהתאמות אחרונות.

קשתיות שקופות

יישור שיניים באמצעות קשתיות שקופות נעשה על ידי תהליך ממוחשב שממפה את מצב השיניים של המטופל בתחילת הטיפול, אל מול המצב הסופי אליו מעוניין האורתודונט להגיע בסיום הטיפול. לאורך התהליך אותו עוברות השיניים כדי להגיע מהמצב ההתחלתי לסופי, ממפה התוכנה הממוחשבת את התזוזות הצפויות ובהתאם לכך מקבל המטופל סדרה של קשתיות שונות שאותן ירכיב בזו אחר זו. כל אחת מהקשתיות מותאמת במדויק למצב השיניים הצפוי בשלב שבו היא מיועדת להיות בשימוש, ומפעילה על השיניים את הכוחות הנדרשים על מנת להזיזן בהתאם למתווה המתוכנן של התהליך.

ממרחק דיבור סביר בין שני אנשים כמעט ולא ניתן להבחין בקשתיות השקופות, דבר המהווה את אחד היתרונות הבולטים של השיטה. יתרון נוסף הוא שבזמן האכילה ניתן לשלוף את הקשתיות, דבר המאפשר למתרפא לשמור על ניקיון מיטבי של השיניים ומונע את הבעיה המוכרת והלא נעימה של הצטברות מזון ב"קוביות" של ה"גשר" הקלאסי.

יש לך שאלה? ד"ר צור בועז – מומחה ליישור שיניים, משיב לשאלות גולשים

בפורום – אורתודנטיה ומחייכים באתר דוקטורס>>

סמכים חיצוניים וסמכים פנימיים

סמכים הם למעשה אותן "קוביות" מוכרות על השיניים, אך בעוד שבשיטות הקלאסיות ליישור שיניים נעשה שימוש בסמכים חיצוניים ומתכתיים בעיקר, באורתודונטיה האסתטית הממוחשבת ניתן להשתמש בסמכים מתכתיים או שקופים, ולבחור בין סמכים חיצוניים לסמכים פנימיים.

יישור שיניים באמצעות סמכים חיצוניים, המודבקים על הצד החיצוני של השיניים, נעשה גם הוא באמצעות טכנולוגיה ממוחשבת הממפה את מצב השיניים הנוכחי מול התוצאה הסופית אליה אנו רוצים להגיע. הסמכים עצמם אינם מיוצרים בהתאמה אישית למטופל אך בהתאם למיפוי הממוחשב, קובע האורתודנט את הזווית המדויקת בה ימוקמו על השן על מנת לייצר את התזוזה שתוביל לתוצאה הסופית הרצויה.

אורתודונטיה לינגואלית, לעומת זאת, שהיא למעשה יישור שיניים באמצעות סמכים פנימיים, נחשבת לשיטה אסתטית יותר כיוון שהסמכים מודבקים בצידן הפנימי של השיניים ולכן לא ניתן להבחין כמעט בקיומם. בנוסף, באורתודונטיה הלינגואלית ברמה הגבוהה ביותר, כל סמך הוא יציקה אישית ייחודית המיוצרת בהתאמה מדויקת למטופל ולמיפוי הממוחשב שנעשה עבורו, ולכן שיטה זו כרוכה בעלויות מעבדה גבוהות יותר.

בשתי השיטות, ניתן להתאים גם את החוטים המחברים בין הסמכים באופן מדויק לכל מטופל, כך שכל חוט מגיע בזווית המתאימה ועם כיפופים קטנטנים המדייקים למקסימום את הפעלת הכוחות הנדרשת על כל שן ושן.

חשיבות המומחיות האנושית בתהליכים הממוחשבים

על אף שלכאורה מדובר בתהליך ממוחשב שנעשה על ידי תוכנה מתקדמת וכמעט ולא דורש מגע יד אדם, חשוב מאוד שבניית תוכנית הטיפול תיעשה על ידי אורתודונט מומחה שמבין לעומק את השיקולים האורתודונטיים הנדרשים. לכל כוח שאנו מפעילים על השיניים ישנו כוח נגדי, ויש להתחשב בבניית התוכנית בשיקולים כמו הסדר הנכון של הזזת השיניים, מידת ההזזה, העוצמה והכיוון המדויקים, שיבטיחו תוצאה סופית אידיאלית.

מומחיות האורתודונט תבוא לידי ביטוי הן בבניית מהלך הטיפול והן בקביעת התוצאה הסופית שבה יוכלו השיניים לעמוד מבחינה ביולוגית. ללא מומחיות זו, עלול המטופל לקבל הבטחות לתוצאה סופית מסוימת שלעולם לא תוכל להתממש, כיוון שלא כל הכוחות הקיימים והתזוזות הצפויות נלקחו בחשבון במסגרת תכנונה.

מהיר יותר, יעיל יותר, אסתטי יותר

תחום האורתודונטיה הקלאסי מבוסס על trial and error, או בתרגום חופשי – ניסוי וטעייה: מפעילים כוח על השן, רואים כמה היא זזה ולאיזה כיוון ובהתאם לכך מגיבים וממשיכים הלאה. האורתודונטיה האסתטית הממוחשבת, לעומת זאת, מקטינה מאוד את ה"טעייה" וחוסכת את שלבי הכיוונון הסופיים, כיוון שההליך כולו מותאם מראש לנתונים המדויקים של כל מטופל.

בנוסף, ישנם גם אמצעי עזר שמייעלים אף יותר את השיטות הממוחשבות. אחד מאמצעי העזר הבולטים של העשור האחרון הוא השתלים האורתודונטים TADs שמאפשרים לאורתודנט שליטה מבוקרת אפילו יותר על תנועת השיניים. השתלים האורתודונטים הם שתלים בקוטר של כ-1.7 מ"מ, המוחדרים אל העצם באזור החך או בצד החיצוני של השיניים ומשמשים כמעין עוגן, נקודת אחיזה שאליה אפשר למשוך את השיניים מבלי לערער או לגרום לתזוזה מיותרת של השיניים האחרות.

האורתודונטיה האסתטית הממוחשבת מתאימה לכל מטופל, ילדים ומבוגרים כאחד, וניתן אף לשלב בין השיטות השונות. כך לדוגמה, כאשר למטופל ישנן שיניים שנמצאות בעמדה קיצונית, ניתן לשלב בין שימוש בסמכים באותן השיניים לבין שימוש בקשתיות שקופות.

העלויות של האורתודונטיה האסתטית הממוחשבת הן אמנם גבוהות יותר מאלו של האורתודונטיה הקלאסית, אך הדבר לא פוגע בפופולריות ההולכת וגוברת שלה. מטופלים רבים מוכנים לשלם יותר תמורת היתרונות האסתטיים, שמאפשרים גם למבוגרים ליישר את שיניהם ללא מבוכה או חשש ותמורת יכולת ההתאמה האישית המאפשרת דיוק מירבי, תוצאות מעולות ואפילו קיצור של זמן הטיפול במספר חודשים לא מבוטל.

ד"ר בועז צור הוא אורתודונט מומחה ליישור שיניים למבוגרים ולילדים

ד"ר צור בועז-מומחה ליישור שיניים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום