מכת קיץ: וירוס הקאות ושלשולים אצל ילדים - כיצד תימנעו?

(28)
לדרג

כל שנה זה קורה מחדש. פתאום, כשאנחנו מבלים עם הילד בבריכה, הוא נראה חלש יותר ומתלונן על כאב בטן, וכשאנחנו נוגעים במצחו, הוא חם. וירוס הקאות וכאבי בטן בקרב ילדים, כמו גם כאבי שרירים ושהייה בשירותים - הופכים לדבר שבשגרה ותוקפים באופן פתאומי בכל קיץ מחדש. מה התסמינים השכיחים, מדוע זה קורה, כיצד מטפלים ומתי צריך להתחיל לדאוג?

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

ד"ר מתיה, רופא ילדים בכללית ורופא אנתרופוסופי בכללית רפואה משלימה, מזכיר שעד לקורונה הייתה עונתיות יחסית של מחלות. כל מחלה והעונה האופיינית לה. עונת הקיץ תמיד "התברכה" במחלות בטן. נכון, מחוללי וירוס הקאות וחום קיימים גם בחורף, אבל בקיץ הם יותר נוכחים.

איך נדבקים בוירוס הקאות?

"בדרך כלל, וירוס בטן, הקאות ושלשולים נגרמים דרך מגע עם צואה או הפרשות כמו נזלת ורוק. ההידבקות יכולה להתרחש במסגרות חינוכיות משותפות, בבריכה שהיא מקום מזוהם וגם בבית", אומר ד"ר מתיה, ומוסיף כי התסמינים יכולים להופיע גם בשל הרעלת מזון שהיא שכיחה יותר בקיץ, כיוון שהאוכל נוטה להתקלקל מהר במזג אויר חם ולפתח חיידקים. התסמינים מתאפיינים בכאבי בטן ושלשולים. הסימפטומים יכולים להופיע בחלקם, או כולם גם יחד. "והם מתפרצים די מהר", מדגיש ד"ר מתיה. "בהרעלת מזון למשל, זה יכול לקרות בתוך כמה שעות או במשך יום. כשמפתחים וירוס של הקאות ושלשולים עם כאבי בטן וחום, במקרה הזה, מדובר בזיהום פחות שכיח", הוא מרגיע, ומדגיש כי רוב המחלות הוויראליות לא מצריכות טיפול מיוחד, אלא טיפול תומך, ובכל זאת, יש סכנות. חשוב להדגיש כי וירוס בחילות ללא הקאות אינו חריג אצל ילדים, ויכול גם הוא להתרחש.

התייבשות

"במקרים של וירוסים והרעלות מזון, הסכנה העיקרית היא התייבשות. אז, יש ירידה משמעותית בכמות הנוזלים בגוף והפרעה במאזן המלחים. לעתים נדירות יותר, הזיהומים נגרמים על ידי חיידקים אבל זה לא שכיח", מזכיר ד"ר מתיה, ומוסיף כי סימני ההתייבשות משתנים בין הגילאים השונים.

"בגילאים הצעירים מאד, ההתייבשות תבוא לידי ביטוי בבכי ללא דמעות, במיעוט במתן שתן, בשינויים בהתנהגות – אפטיה או אי שקט. בגילאים הבוגרים יותר, ניתן לראות יובש בריריות – הפה יבש ותהיה חולשה. הילדים יעידו כי השתן שלהם מאוד מרוכז או מועט". ד"ר מתיה אומר, כי צריך לעקוב אחר ילד שמשלשל פעמיים, לא כי הוא בהכרח מיובש, אבל אם מדובר בהקאות ובשלשולים שאינם פוסקים והילד או התינוק לא מצליחים לקבל חזרה אוכל או נוזלים – זה יכול להדאיג. "הגילאים הקטנים מדאיגים יותר", אומר ד"ר מתיה, "כיוון שילד בן 12 לא יתייבש כל כך מהר, לעומת תינוק קטן, שהרזרבות שלו נמוכות".

איך מטפלים אחרי הדבקת וירוס הקאות?

"צריך לעקוב אם יש משהו שנראה מדאיג", אומר ד"ר מתיה. "אפשר להוריד את החום אם יש, ולעקוב כמו אחרי כל מחלה. אבל הכי חשוב – להחזיר נוזלים. לא רק מים. נשאל אם כך, כשמופיעים וירוס והקאות - מה לאכול?

חשוב לזכור בהקשר זה, כי בזמן התייבשות, מאבדים גם סוכרים ומלחים. אפשר לקנות היום נוזלים מוכנים בבית המרקחת, שמכילים את התרכובות שנותנים בבתי החולים, והם מיועדים להחזרת נוזלים דרך הפה". במקרים בהם הילד לא מוכן לשתות, ממליץ ד"ר מתיה לתת את הנוזל עם מזרק, בכמויות קטנות, דרך הפה. חשוב לשמור על הכמויות הקטנות כדי למנוע הקאה.

במקרה והילד מסכים לשתות, והוא בגיל המתאים, אפשר גם לתת תחליפי חלב אם שמכילים בתוכם את כל ההרכב המינרלי הדרוש למערכת העיכול.

את הילדים גדולים יותר, ממליץ ד"ר מתיה להשקות במים, גם מרק הוא מצוין. "לא כדאי לתת דברים מתוקים מדי, ולא מזונות שהם קשים לעיכול כמו חטיפים שונים. סוכריה למשל, היא מתוקה מדי". ד"ר מתיה שובר לנו מיתוס כשהוא מספר שקולה, שפופולרית מאד כיעילה לשלשולים – דווקא מחמירה אותם בגלל הסוכר וכיוון שהיא מרוכזת. "סוכר מושך איתו נוזלים וזה, בתוספת הריכוז שיש בקולה, יחמיר את השלשולים". וכן, בדקנו. קולה לא טובה לשלשולים – בכל גיל.

"אנחנו לא ממליצים להשתמש בתרופות שעוצרות שלשול כי הן יכולות לגרום לזיהום במערכת העיכול. ישנה תרופה שנקראת "טסקטן", שנמכרת ללא מרשם רופא והיא בטוחה לשימוש בילדים, כיוון שכשהיא מגיעה למעי היא הופכת למעין ג'ל, שמרפד את המעי וגורם לאובדן פחות של נוזלים". ד"ר מתיה מדגיש, כי אין בעצם תרופה לריפוי, אלא רק להקלה, ממליץ על פרוביוטיקה ומציע כי ילדים שסובלים משלשולים מעל לשבוע – יפסיקו את צריכת מוצרי החלב.

מתי כן ללכת לרופא

"בכל זאת, אם יש הקאות חוזרות שלא נעצרו, כדאי לפנות לרופא. כנ"ל אם יש יציאות דמיות והכי חשוב – לעקוב אחרי הילד – אם הוא באי שקט, אפאטי, חלש מאד, או שהכרתו מעורפלת – לא לחכות בבית". ד"ר מתיה מוסיף, כי לפעמים חום והקאות לא מעידים על וירוס בטן אלא דווקא על מחלות זיהומיות אחרות חמורות בהרבה וחשוב לשלול אותן. לכן, הוא ממליץ להיוועץ ברופא.

אז עקבו אחרי ילדיכם, טפלו בו נכון והיוועצו ברופא. אחרי שירגישו טוב יותר, אפשרו להם מנוחה, כלכלה המורכבת מאוכל ביתי פשוט ומפרוביוטיקה, והמתינו עם מוצרי החלב שבועיים לפחות אם היו שלשולים ממושכים. וזכרו – אתם יכולים להידבק, אז שטיפת ידיים, הפרדת שירותים ושימוש בכפפות – הם צעד חשוב במניעה. כן, גם כאן. היגיינה.

וירוס הקאות שלשולים וחום הם לא נעימים אך קורים. בדרך כלל, וכפי שראינו, למעט מקרים חריגים המתפתחים לתופעות הרעלה, ניתן לטפל בהם בצורה מקומית, קלה ויעילה. עברנו כולנו בחילות והקאות ושרדנו כדי לספר.

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום