המדריך השלם להריון בקיץ

(17)
לדרג

הקיץ הישראלי המיוזע מקשה על כולם, בוודאי עלייך. בנוסף לזיעה, מזמנים החודשים החמים גם אפשרויות חופשה ובילוי מרובות, אלא שכאן מתעוררים גם החששות: האם מותר לך להיכנס לבריכה? איך תשרדי טיסה? האם אוורור ומזגנים בטוחים עבורך ומהי המשמעות של שתייה מרובה בזמן הריון קייצי? ד"ר יסכה לנדסברג עם התשובות.

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

ד"ר יסכה לנדסברג, מומחית בגינקולוגיה ומיילדות וברפואת אם ועובר, מבי"ח 'ליס' ליולדות וקופ"ח מכבי, עונה על כל השאלות הבוערות. קבלי את המדריך המלא להריון בתקופת הקיץ, שיעשה לך סדר בדברים.

מהן הסכנות העיקריות העומדות בפני נשים בהריון בקיץ?

"באופן בסיסי, הסכנות העיקריות הן של התייבשות וצירים מוקדמים", אומרת ד"ר לנדסברג. "לכן, יש להקפיד על שתייה מרובה והתמגנות מהשמש. אחרת, אפשר לפתח צירים מוקדמים. בנוסף, נשים בהריון הן בעלות נטייה ללחץ דם נמוך, ולכן עמידה ממושכת בתנאי חום עלולה לגרום לתחושת סחרחורת ואפילו לעלפונות". יחד עם זאת, מרגיעה ד"ר לנדסברג ומדגישה שאשה בהריון יכולה לעשות הכל בגבולות ההיגיון.

מה לגבי טיסות?

"מחקר עדכני שפורסם על ידי צמד מתמחים בשם הילה שלו רם ושי רם, בדק ומצא כי טיסה בזמן הריון לא כרוכה בסיבוכים, כגון: לידות מוקדמות או עוברים קטנים", מבהירה ד"ר לנדסברג, אך מוסיפה כי: "עם זאת, בטיסות ממושכות, קיימת סכנה מוגברת, שמחייבת ערנות בהיווצרות של קרישי דם. כדי למנוע את זה, צריך להרבות בשתייה ולהתהלך במטוס ככל הניתן, להפעיל את הרגליים, כיוון שכשהן כפופות עלולים להיווצר קרישי דם. אם אפשר למצוא מקום שניתן בו לפשוט את הרגליים קדימה – לבחור בו".

ד"ר לנדסברג ממליצה גם למי שסובלת מדליות - לעטות על הרגליים גרביים אלסטיות, ומרגיעה כי "מבחינת השהות עצמה במטוס – שינויי לחץ ושאר התופעות לא גורמות לנזק, אבל הנטייה בטיסה לשבת, לאכול ולהירדם עד ההגעה ליעד - לא מומלצת. אישה בהריון, צריכה פשוט להיות יותר מודעת, ואז היא יכולה לעשות הכל".

בנוסף, ממליצה ומדגישה ד"ר לנדסברג לבחור בחוכמה את מדינת היעד. "לא רצוי למשל, לנסוע לארצות - שבהן משתולל נגיף הזיקה שעובר דרך יתושים. נגיף הזיקה עלול לגרום לבעיות נוירולוגיות שונות. עדיף לבחור ביעדים עם מערכת בריאות מתפקדת והיגיינה בסיסית, מאשר לנסוע למקומות עם תנאים סניטריים עלובים", מבהירה ד"ר לנדסברג, ומוסיפה שחברות התעופה מאפשרות לנשים בהריון לטוס עד לשבוע ה- 32, ולעתים, אפילו עד השבוע ה- 34 להריונן.

מה באשר לים ובריכה?

"הכלור וחומרי החיטוי שבבריכה לא מסוכנים לנשים בהריון יותר מאשר לנשים שלא בהריון. אולם צריך לנהוג בהיגיון. אם את רואה שהבריכה מזוהמת ולא סטרילית, או סובלת באופן קבוע מזיהומים בדרכי השתן כשאת נכנסת לבריכה, עדיף להימנע". גם עקיצת מדוזה, לא מסוכנת יותר לנשים בהריון. אולם בים, צריך להיזהר מהחום ומהשמש, כדי שלא תהיה התייבשות".

תופעות הקיץ הישראלי ונשים בהיריון

כל "מכות" הקיץ – פריחות, וירוסים וכו', לא מסוכנות יותר לנשים בהריון, על פי ד"ר לנדסברג, אולם עלולות לגרום לסטרס מיותר. בהריון, הכל הרי מלחיץ יותר. "עקיצה של עכביש למשל, מלחיצה יותר בהריון; היא יכולה לחייב אשפוז וטיפול אנטיביוטי לכל אחד, אבל בהריון - זה מלווה בסטרס מוגבר" – מציינת ד"ר לנדסברג.

לגבי היתושים הטורדניים, אומרת ד"ר לנדסברג כי למעט הזיקה הבעייתית באזורים מוכי מלריה, אין בארץ סכנה משמעותית, ומרגיעה כי החומרים דוחי היתושים הם חיצוניים ומותר למרוח אותם בכדי לדחות את החרק העוקצני. יחד עם זאת, היא מזכירה: "מה שכן, עדיף לנשים בהריון להתרחק מאזורים מרוססים, ואם עשו ריסוס בבית, לצאת למספר השעות הנדרש ורצוי כמובן, שאשה בהריון לא תרסס בעצמה...".

אחד הנושאים החשובים ביותר לשמירה על הריון תקני, נוגע לשתייה מרובה בזמן הריון קייצי. כידוע, עולה כמות הנוזלים בגופה של אישה הרה, במיוחד בחודשים 4-9 להריונה. הדבר קורה בשל כמה סיבות: גדילת הרחם, נפח מי השפיר ונפח הדם, כשכמובן, גם העובר זקוק לכמות נוזלים החשובה להתפתחות הרקמות שלו. לכל אלה, יש להוסיף את העובדה שבחודשי ההיריון הראשונים - מאבדת האישה ההרה נוזלים עקב הקאות. לכן, חשובה וברורה בהתאם הגברת השתייה בזמן ההיריון. ההמלצות הנוכחיות מזכירות כי נפח הנוזלים המומלץ ליום עבור אישה הרה הוא בין 12 ל-13 כוסות שתייה. כאן חשוב להזכיר, כי זו כמות יומית הנוגעת להריון בכל עונה. מה קורה אם כך בקיץ? האם יש להעלות את המכסה הזו? התשובה היא כן, אך חשוב לעשות זאת במידה, ולא ליצור נפיחות בטנית. ניתן להוסיף כ-2-3 כוסות מים נוספים, לפי הצורך, וכמובן להקל על עצמך בשהייה במקומות ממוזגים יותר בזמן חודשי הקיץ.

אמרנו קיץ, ואי אפשר כמובן להתחמק מנושא אוורור ומזגנים בתקופת ההיריון, במיוחד כשאנו מדברים על הקיץ הישראלי המהביל, שרק הולך ומתחמם בכל שנה. כעיקרון, אוורור ומיזוג אינם גורמים לנזק או סכנה משמעותית, אך עדיין ישנן פעולות שחשוב לבצע בנושא; כך למשל, חשוב לנקות ולשטוף את פילטר המזגן, אחת לחודש ימים. הסיבה לכך היא שמזגן נושא עמו עובש בשל הטפטוף, וכמובן משמש כחממה לפטריות ואבק. בנוסף, חשוב להימנע מפעולות אוורור ומיזוג – המכוונות באופן ישיר אלייך. יש לשמור בזמן שימוש במזגן על טמפרטורת קירור של 25 מעלות, ורצוי לעשות זאת בעוצמה הפחותה ביותר.

ואוכל בחוץ?

בקיץ, האכילה במסעדות, בתי קפה, ברים ובתי מלון תכופה יותר. גם כאן, מכוונת אותנו ד"ר לנדסברג לתשובות הנכונות: "ראשית, כידוע, אסור לשתות אלכוהול בהריון. בנוסף, בכל מקום שבוחרים לאכול בו, יש להימנע מקנייה של סלטים קנויים, כמו: חומוס או טחינה, כיוון שאנחנו לא יודעות כמה זמן הם עמדו בחוץ בחום, ועלולים להכיל חיידקים מזיקים. חשוב להקפיד ולאכול רק דברים שבושלו היטב, כולל נבטים בסלט למשל. לא לאכול סושי עם דגים חיים וגם סושי ירקות - המוכן לעתים על אותה המחצלת, ועדיף להימנע מלאכול אותו. יש מסעדות סושי עם ליינים מיוחדים לנשים בהריון. שם, יותר בטוח לאכול".

ד"ר לנדסברג ממליצה שוב להשתמש בהיגיון - להתרחק ממקומות שנראים לא סטריליים, לאכול פחות בדוכני פאסט-פוד, ויותר במסעדות מוקפדות. גם בבית, בזמן התעסקות עם פירות וירקות המגיעים מהאדמה, כמו: מלונים או אבטיחים – שאותם אנשים נוטים למשש ולגעת בזמן 'הבדיקה' שלהם, יש לשטוף היטב ידיים, לפני ואחר האכילה. "בהריון", אומרת ד"ר לנדסברג, "יש להקפיד הקפדה יתרה על בטיחות המזון".

לסיכום, פעילויות קיץ אפשרויות לחלוטין, כל עוד תישמרי מפעילות - בה תוכלי לקבל מכה, להתייבש או חלילה ליפול. שתי הרבה, הניעי בטיסות את הרגליים והקפידי על בטיחות מזון. הריון, לא מחייב אותך להיתקע בבית, בעת שכולם סביבך מבלים, אולם חשוב להמשיך ולנהוג בהיגיון ומתוך הקשבה לגופך.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום