שיקום שמיעה למען שמירה על עצמאותכם בגיל השלישי

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רותי שרון, קלינאית התקשורת הראשית של "שטיינר מכשירי שמיעה", אשר מובילה את תחום שיקום השמיעה בישראל, מסבירה כיצד ליקוי שמיעה משפיע על התפקוד היומיומי ומציגה פתרונות מעשיים לבעיה

ספקי מכשירי שמיעה ואביזרים
077-9977214 (מספר מקשר)

האוזניים מאפשרות לנו להתחבר אל העולם ואפילו ליקוי שמיעה קל שבקלים עלול להשפיע רבות על חיבור זה. בידוד חברתי, אי-הבנה של השיח ההדדי, אי יכולת להשתתף בהרצאות וכנסים, לצאת לאירועי תרבות ולבקר בקולנוע ולהפסיד צליליים חיוניים מוכרים כמו בכי או צחוק של תינוק, מנוע של רכב וצלצול טלפון  – כל אלה הם תוצרים של פגיעה בשמיעה.

שיקום שמיעה מאפשר להתגבר על מרבית המחסומים, והטכנולוגיה הקיימת כיום מספקת מגוון פתרונות הוליסטיים שיסייעו להביא לשיפור השמיעה ומכאן לשיפור באיכות החיים לצעירים ובפרט לבני גיל הזהב. נוסף על כך, לשיקום השמיעה יש תמורות בריאותיות נוספות – מחקרים מצאו ששמיעה טובה תורמת לשיפור בתפקודים כמו זיכרון ותפקודים קוגניטיביים אחרים.

התאמת מכשיר שמיעה

כמו כן שמיעה לקויה משפיעה על היבטים בריאותיים, חברתיים וכלכליים נוספים:

  • נמצא קשר בין ליקוי שמיעה לבין קצב הירידה ביכולות הקוגניטיביות, ייתכן עקב המאמץ הרב שהמוח משקיע כדי לגשר על פערי השמיעה, וזאת משום שהמשאבים הקוגניטיביים המושקעים בפיענוח מסרים, בקריאת שפתיים ובפיצוי על ליקוי השמיעה באים על חשבון המשאבים המושקעים בתפקודים קוגניטיביים אחרים.
  • במאמר שפורסם בכתב העת האמריקאי Journal Of Deaf Studies and Deaf Education נמצא כי אדם עם ליקוי שמיעה נמצא בסיכון כפול להיות מובטל ביחס לאדם עם שמיעה תקינה. לאבטלה יש כמובן השפעה גם על המצב הכלכלי וגם על המצב הרגשי.
  • במחקר שנערך ב-Better Hearing Institute בוושינגטון, נמצא כי אנשים עם ליקוי שמיעה העריכו שבריאותם הכללית מידרדרת גם כן. אלה שנעזרו במכשירי שמיעה דיווחו בשאלון כי יכולת זו מידרדרת אבל ברמה פחותה מהדיווחים של אלה שלא נעזרו במכשירי שמיעה.
  • ליקוי שמיעה קל עלול לגרום לבעיות תקשורת בסביבה רועשת, ובמצבים שאינם מאפשרים קשר עין. יתר על כן לליקוי שמיעה חמור יותר תהיה השפעה שלילית על רמת התקשורת גם אם השיחה מתקיימת בתנאים מיטביים ובחדר שקט.
  • ליקוי שמיעה מביא להפסד שמיעת צלילים סביבתיים חשובים למשל צלילים מחיי היומיום כמו פעמון, טלפון, תנועה ברחוב או תינוק בוכה.

כיצד נוצר ליקוי שמיעה?

ישנם גורמים רבים שיכולים להביא  לליקוי שמיעה, ביניהם: חשיפה לרעש, תהליכי הזדקנות, גנטיקה, נטילת תרופות מסוגים מסוימים ומחלות שונות. לעתים ליקוי השמיעה נובע משילוב של מספר סיבות ולעיתים לא ניתן לדעת מה הסיבה שהביאה לירידה בשמיעה. יחד עם זאת חשוב לדעת שברוב המקרים ליקוי השמיעה הוא תהליך הדרגתי ואיטי והמודעות לנושא תסייע בזיהוי מוקדם ומתן פתרונות לשיקום השמיעה. אפשר ורצוי להקדים לטפל בליקוי שמיעה ובכך לשפר את איכות החיים ולשמור על גמישות קוגניטיבית.

שיקום שמיעה – האם זה אפשרי?

לאדם הממוצע נדרשות כחמש וחצי שנים מרגע שהוא מודע לליקוי ועד שהוא נעתר לשקם את שמיעתו. בינתיים, הוא עסוק בנסיונות לפצות על הליקוי ומשלם על כך מחיר בריאותי, כלכלי וחברתי יקר. כיום, בשונה מהעבר, שיקום השמיעה נגיש מבחינה כספית לכל אדם תחת סל הבריאות. גם קופות החולים מעניקות מימון גבוה יותר ולכן המחיר נגיש יותר. הטכנולוגיה החדשה שנכנסה לתחום מאפשרת להיעזר במגוון רחב של מכשירי שמיעה אסתטיים, נחבאים מאחורי האוזן או בתוכה ומותאמים למבנה האוזן.

אנשים שנאבקים לשמוע, המבקשים מאנשים אחרים לחזור על הדברים במהלך השיחה, חשים תשושים מהמאמצים להבין את הקשרי השיחה, מגבירים את עוצמת הטלוויזיה ונמנעים מפעילות המצריכה תקשורת בינאישית בשל ליקוי השמיעה, יפיקו תועלת רבה מבדיקת שמיעה זאת לאחר בדיקה רופא אף אוזן גרון. קיבעו תור בהקדם והתקדמו במסע לשיקום השמיעה.

שטיינר היא החברה והמובילה בארץ בתחום שיקום השמיעה. מזה כ-70 שנה היא משווקת מכשירי שמיעה ועזרים נלווים ביותר מ-100 סניפים בפריסה ארצית מקריית שמונה ועד אילת. החברה מהווה את השלוחה הישראלית של חברת סונובה העולמית. כיום החברה מלווה אנשים במסע לשיקום השמיעה החל מהתאמת מכשירי שמיעה, ליווי מקצועי ומתן תמיכה. החברה מקבלת מטופלים מכל קופות החולים.

    רוצה לדרג?
    זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

    עוד בתחום