חושבים לטוס? תחשבו שוב

(11)
לדרג

מגפת הקורונה שינתה את חוקי המשחק בעולם התיירות. לא זו בלבד שיעדים אהובים רבים נסגרו בפנינו אלא שגם היעדים הפתוחים מלאים במגבלות ומעבר לסיכון להידבק בווריאנט חמקמק, קיימת האפשרות כי תוך כדי הנסיעה שלנו משרד הבריאות ישנה את ההנחיות ואנחנו ניקלע לבידוד. ובכל זאת, ניסינו למצוא את האור שבקצה המנהרה כי הגעגועים לסטטוס "תיירים" כבר אוכל אותנו מבפנים

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

לטוס או לא לטוס? כדי לספק לכם את כל התשובות, שוחחנו עם ד"ר יעל פארן מומחית במחלות זיהומיות, סגנית מערך זיהומים ומנהלת בפועל של היחידה למחלות זיהומיות באיכילוב, והתשובה, כמו תמיד – מורכבת. ד"ר פארן שולחת אותנו לאתר משרד הבריאות שמחלק את המדינות לשלוש דרגות של סכנה שנקבעו על פי הגדרות שונות, בין היתר של מאומתים שהגיעו משם. מדינות שמוגדרות – בסיכון מרבי והן לחלוטין מחוץ לתחום אלא אם אישרו לכם בשל מצב חירום בוועדת חריגים להגיע לשם, מדינות עם אזהרת מסע חמורה ומדינות עם אזהרת מסע. רשימת המדינות משתנה על פי רמת התחלואה וחייבים להתעדכן באתר משרד הבריאות לפני שמחליטים על הנסיעה. "למדינות המסוכנות לא לקנות כרטיס", אומרת ד"ר פארן את מה שאמור להיות ברור לנו. חזרה מהמדינות האלה מחייבת בידוד גם אם אתם מחוסנים. אבל גם למדינות עם אזהרת מסע חמורה לא ממש כדאי לטוס, "כיוון שעם קצב התחלואה הגואה בהן, הן יכולות להפוך למדינות מסוכנות מאד ואז כשתחזרו, תמצאו את עצמכם לפתע בבידוד". בכלל, בכל המדינות ישנן הגבלות כאלה ואחרות ואל רובן צריך להיות מחוסנים כדי להיכנס. "אם אינכם מחוסנים, תחויבו בבדיקת p.c.r 72 שעות לפני הטיסה ליעד. 72 שעות לפני החזרה לארץ, גם מחוסנים, מחויבים בבדיקה ואחר כך, גם בנתב"ג שעד שיגיעו תוצאותיה, תצטרכו להישאר בבידוד. זה לא פשוט וגם לא זול. בדיקות הקורונה בחו"ל הן יקרות", אומרת ד"ר פארן ומוסיפה, כי אכן קיים סיכון אמיתי שצריך להילקח בחשבון. "אנחנו נמצאים במקומות הומי אדם, טיסות, מרכזי תיירות. אם נוסעים, אז חייבים להקפיד על הכללים". ד"ר פארן ממליצה לבדוק גם מגמות בארצות היעד. "בבריטניה שמותר לטוס אליה למשל, יש התפרצות כרגע לעומת ארה"ב ששם תכף מגיעים ל 70% חיסון. גם מחלה קלה היא לא נוחה", ואל תשכחו, שבנוסף לכל החוסר ספונטניות הזו, אתם עוד עלולים להגיע לארץ שבה כמעט כל האטרקציות סגורות.

החלטתם לטוס? עכשיו הזהרו

כולם יודעים שבשדה התעופה צריך להקפיד על ריחוק חברתי של שני מטר, עטיית מסכות והיגיינת ידיים. "במטוס, לא להוריד את המסכה ואם אתם בסיכון, מעבר לזה שלא כדאי שתיסעו בכלל, הייתי מוותרת על הארוחה כדי לא להסיר את המסכה", אומרת ד"ר פארן ומזכירה כי משרד הבריאות ממליץ להימנע בכלל מטיסות לחו"ל.

"לא כדאי לבלות במקומות הומי אדם כמו משחקי כדורגל, תיאטראות ושווקים. להימנע מנסיעה ברכבת או אוטובוס עמוסים – עדיף לשכור רכב ואפילו כדאי להעדיף אופציית לינה באייר. בי. אנד. בי או בדירה שכורה, מאשר בבית מלון שבו יש חללים משותפים ומלאי אדם", אומרת ד"ר פארן ומוסיפה כי היום יודעים כי המעבר של הנגיף דרך משטחים ומזון הוא לא משמעותי ואם שומרים על היגיינה לא אמורים להדבק מזה, אבל הבופה עמוס האנשים, הוא מדאיג". ד"ר פארן מבהירה כי אפשר ללכת לחופים ריקים, ולמקומות שאינם הומי אדם. "צריך לבחור בהגיון ובשכל". היא מדגישה.

אז כדאי לנסוע או לא?

ד"ר פארן מספרת על עבודות שנעשו ובדקו את תחלואת הנפש בעקבות שנת הקורונה. "יש מחקר אמריקאי שמצביע על עליה בפניות מצוקה של מתבגרים, כולל מצבים פסיכיאטרים והתאבדויות. עשו גם הערכה של עובדי רפואה שעבדו בקורונה והעידו על רמת תחלואת נפש עצומה. יותר מחמישים אחוז חוו דיכאון, חרדה וכו'. אבל למרות שישנם סירי לחץ רבים הקשורים לקורונה כדאי לזכור שמי שנוסע לוקח סיכון אישי וציבורי". היא מוסיפה כי: "ילדים ומבוגרים שאינם מחוסנים, אנשים בקבוצות סיכון – מבוגרים, בעלי השמנת יתר או מחלות רקע לא צריכים לטוס. זה לא הזמן. אנשים מחוסנים שמרגישים אחרי שנת הפנדמיה הזו שהם חייבים את זה לעצמם – צריכים לשאול את עצמם האם הטיסה לחו"ל היא התשובה למצוקה שלהם לפני שהם מחליטים", אומרת ד"ר פארן ומדגישה כי אם מחליטים לנסוע, צריך לבחור נכון, ליישם את כל ההמלצות, להתרחק מאנשים ולבצע את הבדיקות. "וגם, יכול להיות שכל זה לא יהיה רלוונטי בעוד שבועיים, כי התחלואה תעלה". היא מסכמת.

המסקנה פשוטה – אם אתם עדיין יכולים להתאפק – חכו. ממילא המציאות הנוכחית מחייבת אותנו בבירוקרטיה מתישה ויקרה, באופציה ממשית של בידוד, ובצמצום אפשרויות הבילוי ביעד בין אם כי ישנן מגבלות בארץ היעד שישפיעו על תוכנית הטיול ובין אם רוצים להישמר. זה לא הזמן לקזינו בוורנה ולא למיוזיקל בלונדון. אם כבר, לכו לים. ואת זה, יש גם פה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום