קורונה: מנת חיסון שלישית בדרך?

(43)
לדרג

הקורונה שחזרה לחיינו מעלה שאלות וחששות בקרב הציבור: האם אנחנו שוב צפויים לחזור לשגרת הסגרים, עד מתי החיסונים ימשיכו לספק הגנה וכיצד צריך לפעול לנוכח הווריאנט ההודי? "אני לא חושב שיש מקום להיכנס לבהלה. מצד שני, צריך להבין שהקורונה לא עומדת להיעלם בקרוב", אומר מומחה שעונה על כל השאלות הבוערות בנושא

מאת: מיכל הלפרין - מערכת זאפ דוקטורס

הקורונה ששבה לחיינו, הביאה עימה הרבה מאוד חששות ותהיות לגבי העתיד לבוא: האם שוב נאלץ למצוא את עצמנו בסגרים ממושכים, מה כדאי לעשות לנוכח הופעת הווריאנט ההודי וכמה זמן נוכל לסמוך על ההגנה של החיסונים? פרופ' סיריל כהן, ראש המעבדה לאימונתרפיה באוניברסיטת בר אילן וחבר הוועדה המייעצת לניסויים קליניים בחיסוני קורונה, מסביר שלמעשה הקורונה מעולם לא נעלמה. "למרות אחוז ההתחסנות המרשים בארץ, וחרף העובדה שחזרנו לחיי שגרה יחסית במהירות, זן הדלתא מוכיח שאי אפשר להיכנס לשאננות. הקורונה עדיין כאן והיא כנראה תמשיך ללוות אותנו עוד הרבה מאוד זמן. לפיכך, אני חושב שצריך להתחיל להתרגל לעובדה שניאלץ לחיות לצידה".

מה זה אומר בפועל?

"בזכות החיסונים, זכינו להגנה טובה ולכן המצב היה יכול להיות הרבה יותר גרוע אם לא היינו נהנים מאחוז חסינות כזה גבוה. מצד שני, צריך לזכור שכרגע אנחנו מתמודדים עם זן הדלתא, שהוא כנראה מידבק יותר ועלול לפגוע גם במחוסנים, אם כי בסבירות קטנה יותר. יתרה מכך, אני מניח שזה לא יהיה הזן היחיד שאיתו ניאלץ להתמודד, כי כל עוד הקורונה קיימת ומתפשטת היא מפתחת מוטציות. לכן, אין מה לצפות שהקורונה תיעלם ושמבצע חיסונים יעצור אותה לחלוטין. כל עוד הנגיף מתפשט בעולם והשמיים פתוחים – הסיכוי לתחלואה קיים וצריך למצוא דרכים שיעזרו לנו לצמצם אותו ככל שניתן".

לנוכח מצב התחלואה המתגבר, יש תחושה שהעניינים החלו לצאת משליטה. האם יש סיבה לחשוש?

"כרגע לא נראה שהמצב יצא משליטה, ואני מאוד מקווה שבזכות החסינות שהרווחנו כאמור בגלל אחוז המתחסנים הגבוה בארץ, לא נחזור למצב הסגרים שבו היינו בסבב הקודם. אני סבור שאין חשש מקריסת מערכת הבריאות או מפגיעה משמעותית בפעילות המשק. עם זאת, תמיד יש מקום לנקוט משנה זהירות".

מדברים על מנת חיסון שלישית – מתי להערכתך יחלו במבצע חיסון נוסף?

"לפני שמדברים על חיסון שלישי, צריך לאפשר קדימות לאוכלוסיות מבוגרות ולכאלה הנמצאות בסיכון אשר עדיין לא חוסנו כדי שיוכלו לגשת להתחסן. בנוסף, כבר עכשיו ניתן לשקול חיסון מס 3 לאוכלוסיות מדוכאי חיסון או חולים אונקולוגיים מאחר שכבר יודעים שבמקרים מסוימים יש ירידה ביעילות החיסון בקרב אוכלוסיה זו. עוד סיבה שתצדיק כרגע מתן של מנה שלישית היא יצירת 'עדכון' של החיסון אשר מתאים לווריאנטים החדשים, או לחלופין – אם נראה ירידה דרסטית של יעילות החיסון אצל אנשים מבוגרים או כאלו עם מחלות רקע. לגבי האוכלוסייה הכללית, תוצאות מפייזר מראות שהחיסון עדיין יעיל לפחות חצי שנה אם לא יותר. עד שלא נקבל יותר נתונים לגבי היעילות ולגבי תופעות הלוואי האפשריות במנה שלישית, אני חושב שמוקדם לדבר על מתן אישור גורף לגביה".

הציבור מאוד מבולבל. ביום אחד הוא מונחה להסיר את המסכות ויום למחרת - להחזיר. כיצד צריך לנהוג לדעתך כעת כשברקע איום הווריאנט דלתא?

"אני חושב שיש פה בהחלט מצב מבלבל, אבל זהו גם אתגר למערכת הבריאות. מכיוון שהקורונה הוא נגיף מפתיע ולא צפוי, הלמידה נעשית תוך כדי תנועה. לכן, חשוב שכל אחד מאתנו ייקח על עצמו אחריות כדי לצמצם את הסיכון להתפשטות הנגיף ולמניעת תחלואה, בייחוד כשמדובר בזן המתפשט בקלות יתר. בתקופה זו חשוב מאוד לצמצם את ההתקהלויות בחללים סגורים ככל שניתן וכן להקפיד על עטית מסכה כשנמצאים בתוכם. נשים בהיריון שאינן מחוסנות, ילדים או אנשים שלא התחסנו צריכים להיזהר במיוחד".

"בשורה תחתונה, למרות העלייה בתחלואה אני לא חושב שכרגע יש מקום להיכנס לבהלה. חרף העלייה בהדבקה גם של מחוסנים, החדשות הטובות הן שהנתונים האחרונים מראים יעילות של 93 אחוז במניעת תחלואה קשה מול זן הדלתא.  מצד שני,  צריך להבין שהקורונה לא עומדת להיעלם בקרוב וצריך לעשות כל שביכולתנו כדי לצמצם את התחלואה ולהגן על האוכלוסיות בסיכון: יש לעודד מי שטרם התחסן לגשת לעשות זאת, יש לצמצם התקהלויות ולעטות מסכות בעת שהייה בחלל סגור. בזכות החיסונים העומדים לרשותנו, אני מאמין שנצליח להימנע מתחלואה משמעותית שתכביד על בתי החולים ותפגע בפעילות המשק ושנוכל לחיות לצד הקורונה".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום