חיוך יפה הוא גם חיוך בריא

(15)
לדרג
תוכן מקודם

מאחורי כל חיוך יפה מסתתר לא פעם תהליך שיקום יסודי המבוסס על תוכנית המותאמת אישית למטופל. כיצד נוצרים חורים בשיניים? מתי בוחרים בסתימה ומתי בטיפול שורש ובאילו מקרים מומלץ לבצע כתרים וגשרים כדי לשקם את חלל הפה?

רופא שיניים - השתלות שיניים
053-7105886 (מספר מקשר)

אדם אשר מצחצח את שיניו ביסודיות, משקיע מאמצים בשמירה על בריאות הפה לרבות הגעה תקופתית לטיפולי שגרה ומפחית בצריכה של פחמימות, סוכרים ומזון חומצי – צפוי ליהנות משיניים בריאות ומתפקודי פה תקינים לאורך זמן. יחד עם זאת, לא פעם אנשים אשר שומרים על היגיינת שיניים סבירה (כלומר, מצחצחים שיניים פעמיים ביום ופוקדים את מרפאת השיניים) עלולים לסבול מחורים.

חורים בשיניים – מעששת ועד טיפול שורש

חורים בשיניים נוצרים בשל סיבות רבות: סביבה חומצית בחלל הפה, חבלות, הרגלי צחצוח לא נכונים ועוד. חרף כל אלה, הגורם המרכזי להיווצרות של חורים נובע משאריות של מזון שהצטברו בין רווחי השיניים, יחד עם הימצאות של חיידקים רבים אשר עמידים למשחות שיניים ולמברשות שיניים, מתרבים בחלל הפה וממשיכים להפריש חומצה אשר מחלישה את השן וגורמת לעששת ואף לריקבון.

יש לציין שברוב המקרים חור בשן אינו כואב ורבים לא מודעים אליו, ולכן לא מטפלים בו. אך גם כשהחור בשן אינו מלווה בכאב או במקרה ואכן מורגש כאב קל – המצב אינו תקין ומצריך בדיקה וטיפול של רופא שיניים. כדי למנוע מצב זה מומלץ להגיע לטיפולי ניקוי שיניים אצל שיננית פעמיים בשנה ואחת לשנה לגשת לבדיקת יסודית קלינית אצל רופא שיניים.

חורים בשיניים עלולים להיווצר באמייל, בדנטין  או להגיע עד למוך השן

חורים באמייל - האמייל עוטף את כותרת השן, נקרא גם זגוגית השן ומגן על השיניים מפני חומציות, הן של הסביבה החיידקית והן ממזונות. חור בשכבת האמייל אינו מורגש, אך אם חור זה אינו מטופל הוא מעמיק, ממוסס את שכבת האמייל ומביא לכאבים ולנזק חמור לשן.

חורים שמגיעים עד לדנטין - גוון השנהב שבשן, החלק שמתחת לאמייל, שמרכיב את השן. מדובר על חומר חלש יותר מאמייל שהסיכון שיתפתח בו ריקבון גבוה יותר. חור בדנטין מורגש כאשר השן חשופה למאכל או לשתייה קרים או למתוקים והטיפול בחורים אלה נעשה באמצעות סתימה או שחזור.

חורים שמגיעים עד למוך – זוהי עששת עמוקה שמגיעה עד למוך השן, מלווה בכאב רב וגורמת לדלקת ולזיהום. הדרך היחידה להציל את השן במצב זה היא בטיפול שורש ובמקרים בהם נוצר הרס במבנה השן נדרש לבצע מבנה וכתר כדי להביא לשחזורה.

בחירת סוג הכתר לשיקום שיניים שנפגעו מחורים

הכתר המלאכותי מיועד לתקן ולהשלים את מראה ותפקוד השן ובדרך כלל לאחר ריקבון, שבר או חבלה. הכתר הוא השלב האחרון בשיקום השן לאחר ביצוע טיפול שורש.

קיימים שלושה סוגים של כתרים לשיקום השיניים כתוצאה ממחלת העששת:

כתר חרסינה מאוחה למתכת, כאשר בבסיסו מורכב ממתכת אצילה שאינה מחלידה והחלק העליון מורכב מחרסינה.

כתר חרסינה וזירקוניה ללא מתכת וחרסינה – הזירקוניה היא "יהלום מלאכותי", חומר שהגוף מקבל ומאפשר להימנע משימוש במתכות בחלל הפה.

כתר שכולו מורכב מזירוקניה (נקרא כתר זירקוניה מונוליטית)  - נעשה בחריטה ממוחשבת ומתאים לשיניים האחוריות. כאמור סוג הכתר נבחר בהתאם למיקום השן ומצב הפה.

שיקום שיניים חסרות

בחלל הפה לכל שן יש תפקיד וכאשר נוצר רווח בגשר השיניים כתוצאה משיניים שנשרו, חבלה, טראומה או מחלת חניכיים – השיניים הקרובות לרווח שנוצר יחלו לנוע זו לכיוון זו. כאשר השיניים חסרות בחלק הקדמי של חלל הפה, רבים מהאנשים ייטו לסגור את הרווח מטעמים אסתטיים, אך כאשר השיניים חסרות בחלק האחורי, רבים מהאנשים לא סוגרים את הרווח, כי זה לא נראה לעין והם עדיין לא מרגישים ירידה בתפקוד, כי הם עדיין לועסים עם השיניים הקיימות. אולם, הנחה זו שגויה ועלולה להביא לנזק רב.

במקרה של שיניים חסרות, הזמן הוא אויב, עצם הלסת החשופה מתחילה תהליך של ספיגה ואובד חומר יקר ערך. כמו כן, השיניים הסמוכות לרווח שנוצר מתחילות אף הן להישחק, עצם הלסת נחלשת וכך גם רקמות החניכיים סביבן.

הלעיסה היא פעולה המבוססת על שיווי משקל של קשת השיניים השלמה, כאשר עיקר הלחץ מופנה אל השיניים האחוריות, שיניים חסרות מקשות על הלעיסה, פוגמות ביופיו של החיוך ואף מקשות להגות אותיות מסוימות. את השיניים החסרות ניתן לשקם הן באמצעות שתל והן באמצעות גשר.

שיקום באמצעות גשרים וכתרים

השתל הוא הבסיס לכתר שייעודו לשחזר את השן החסרה, ואילו הגשר הוא מבנה של מספר כתרים מחוברים זה לזה, אשר יכולים להיות מורכבים על שיניים קיימות או מורכבים מכתרים שמחליפים את השיניים החסרות. כאשר חסרה שן אחורית, ניתן לבחור בשתל בודד או בגשר המורכב משלוש כתרים.

שיקום חלל הפה בדרך זו יסייע לשמור על תפקודי הפה לרבות הלעיסה, יווסת את העומס שנוצר על השיניים הסמוכות לשן החסרה, ימנע את תזוזת השיניים לכיוון השפתיים וכן ימנע את שקיעת הלחיים ששוקעות פנימה בהיעדר תמיכה פנימית.

ד"ר מוהנד אשקר הוא בעל מרפאת שיניים המציעה טיפולי שיניים מניעתיים, משקמים ואסתטיים. חייגו לפרטים: 053-7105886

  • צור קשר
ד"ר אשקר מוהנד - מרפאת שיניים
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום