ניתוח כריתת רחם

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כריתת רחם (או בלועזית: היסטרקטומיה) היא אחד הניתוחים השכיחים ביותר בתחום הגניקולוגיה. בכל שנה, אלפי נשים בישראל עוברות כריתת רחם. באילו מקרים מבצעים כריתת רחם, האם קיימות שיטות שונות לביצוע ההליך ומהי השיטה הטובה ביותר? כל התשובות, בכתבה הבאה

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים)
04-8219323

כריתת רחם (היסטרקטומיה בלעז) היא מהניתוחים השכיחים ביותר בתחום הגניקולוגיה. בכל שנה, אלפי נשים בישראל עוברות כריתת רחם. באילו מקרים מבצעים כריתת רחם? האם קיימות שיטות שונות לביצוע ההליך? ומה השיטה הטובה ביותר? על כך, בכתבה הבאה.

מה בדיוק מסירים במסגרת ניתוח כריתת רחם?

כשאומרים "כריתת רחם" מתכוונים בדרך כלל לכריתה מלאה או חלקית של הרחם. "כריתה מלאה" משמעותה הסרה של כל הרחם, לעומת "כריתה חלקית", שבה משאירים את צוואר הרחם. במקרים מסוימים מבצעים "כריתה רדיקלית" שכוללת הסרה של כל חלקי הרחם, השחלות והחצוצרות.

סוג הניתוח נקבע בהתאם למקרה הפרטי; הסיבה שבגינה מבצעים את הניתוח, הפרטים האישיים של המטופלת כמו גיל, מצב בריאותי, האם כבר ילדה בעבר או לא ועוד הרבה פרטים אותם משקלל הרופא המטפל במטרה לגבש את הפתרון האופטימלי עבור אותה מטופלת.

באילו מקרים נהוג לבצע כריתת רחם?

יש מגוון רחב של סיבות ונסיבות שעשויות להוביל לצורך לבצע כריתת רחם. הנה כמה דוגמאות:

  • כחלק מטיפול בסרטן של איברי הרבייה - סרטן צוואר הרחם, סרטן הרחם, סרטן השחלות או סרטן החצוצרות. הכריתה מתבצעת בדרך כלל מתוך הצורך להסיר גידולים ממאירים באיברים אלה או אם גידול שפיר גורם לפגיעה משמעותית בחיי היומיום (כאבים, דימומים וכי"ב).
  • צניחת רחם - במקרים שתופעה זו פוגעת באיכות החיים היומיומית.
  • כאבים ו/או דימומים עקביים - שפוגעים באיכות חיי המטופלת או מסכנים אותה, כמו למשל מקרים מסוימים של אנדומטריוזיס, שרירנים ועוד.
  • נשים הנושאות את הגן BRCA - ונמצאות בסיכון גבוה לחלות בסרטן השחלה.

כיצד מבצעים כריתת רחם?

כיום, ניתן לבצע כריתת רחם במספר אופנים: בגישה הלדנית (דרך הנרתיק), בגישה הבטנית (על ידי ביצוע חתך בבטן התחתונה) או  בגישה הלפרוסקופית, שהיא הטובה והמומלצת ביותר.

ניתוח לפרוסקופי מהווה השיטה המתקדמת והקלה ביותר לכריתה של הרחם. הוא גם ההליך הכי פחות פולשני. אבל לא בכל מקרה ניתן לבצע את הניתוח הלפרוסקופי. את אופן הכריתה, כאמור, בוחר הרופא מתוך היכרות ולמידה של המטופלת. זאת הסיבה שכדאי לבחור לביצוע ההליך רופא מומחה, שמכיר את התחום על בוריו, מעורה ומעודכן לעומק בטכנולוגיה ומנוסה בביצוע ההליך, הלכה למעשה.

כיצד מתבצעת כריתת רחם לפרוסקופית?

כריתת רחם לפרוסקופית היא כאמור השיטה המובילה לביצוע ההליך כיום. היא מאפשרת להסיר את הרחם באופן חלקי או מלא ללא הצורך בפתיחת הבטן, כפי שהיה נהוג בדורות הקודמים. במסגרת הניתוח, הרופא המטפל מוציא את הרחם דרך הבטן או הנרתיק.

הייחוד של הניתוח נעוץ בטכנולוגיה החדשנית שמאפשרת החדרה של מצלמה זעירה לחלל הבטן. הרופא רואה בדיוק מה קורה על גבי הצג, מה שתורם לעבודה מדויקת ועדינה. הודות לכך, המטופלת חווה פחות כאבים ותהליך ההתאוששות הוא קצר וקל יותר באופן ניכר. 

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום