מכת חום - המדריך למניעה וטיפול

(0)
לדרג

מזג האוויר הקייצי כבר כאן ומציע עם החופש הגדול אינספור בילויים בשמש קופחת של למעלה מ-30 מעלות צלזיוס. הדבר מסוכן לטמפרטורת הגוף. מכות החום, מכת שמש והתייבשויות הן סכנת חיים לכל דבר. מהי מכת חום ומהם הסימפטומים של התייבשות? כיצד מטפלים במקרה מכת חום ומתי חייבים להזעיק אמבולנס? ד"ר הלל פרנקנטל, רופא מומחה ובכיר בטיפול נמרץ ילדים במרכז הרפואי זיו בצפת - מגיש לנו את המדריך המלא על הנזקים כתוצאה מחשיפה לחום.

מאת: נעמי נתן - מערכת זאפ דוקטורס

מכת חום מהי?

"מכת חום היא מצב שבו הטמפרטורה של הגוף מתחילה לעלות והגוף נכנס למצב של חולי וסטרס. במצבים מאד קשים הוא עלול לאבד את היכולת להזיע ולווסת את חום הגוף. הרבה מהתהליכים הביוכימיים בגוף ומהחלבונים מתחילים להתפרק ומפסיקים לעבוד, ועלולה להיגרם חלילה קריסה רב מערכתית שלה - נזקים עצומים", אומר ד"ר פרנקנטל.

מכת חום במאמץ

"כשמפעילים שרירים - מגבירים את חום הגוף. החופש הגדול כבר כאן והרבה ילדים שלא רגילים לחום גבוה ושאינם בכושר, מבלים שעות בחום. הם מטיילים, מטפסים, משחקים. פעילות גופנית מאומצת ותשישות מחום שלא רגילים אליו - מסוכנים, ואם אין מודעות לכמה צריך לשתות ולהכנסת המלחים לגוף, יכול להיווצר שילוב של מכת חום עם התייבשות", מזכיר ד"ר פרנקנטל ומספר שהם רואים את הדבר לרוב בקרב בני נוער. "בילדים, הסכנה גדלה יותר, כיוון שיש להם פחות יכולת לווסת את חום הגוף וודאי פחות מודעות, וכשהם מגיעים למצב שהם ממש צמאים, יכול להיות שהם איבדו כבר שני אחוזים מהמשקל שלהם בשל איבוד נוזלים", מתריע ד"ר פרנקנטל.

מכת חום - המדריך למניעה וטיפול

ילדים המועדים למכת חום

ד"ר פרנקנטל מציין שילדים שנוטלים תרופות שגורמות לאיבוד נוזלים, תרופות משתנות, ותרופות נגד אלרגיות שלוקחים כדי ליבש נזלת למשל - נמצאים בסיכון גבוה יותר לפתח מחלת חום. תרופה שמייבשת נזלת, מייבשת גם את הגוף ומפריעה ליכולת של הילד להזיע, וחלק מהתרופות האלה מעלות את חום הגוף. כמו כן, תרופות להפרעות קשב וריכוז והפרעות פסיכיאטריות הן בעלות תופעות היכולות להשפיע על היכולת לווסת את חום הגוף. לכן, צריך להקפיד מאד על הפסקות בצל, שתייה מרובה, וככל שהילדים קטנים יותר - לקצר את הטיולים ולא לקיים אותם באזורים מרובי לחות, העלולים להאיץ את קצב ההתפתחות של ההתייבשות.

מכת חום תסמינים

"ההורים צריכים לשים לב כמה זמן עבר מאז שהילדים נתנו שתן. האם השתן בעל ריח חזק ומרוכז, האם צהוב מאד. יש לשים לב לעייפות, כאבי ראש, בחילות, פנים אדומות והתכווצויות שרירים. אלו סימנים ראשוניים. הקאות וסחרחורות הן תופעות יותר מתקדמות, בטח אם הילד מבולבל ומטושטש", מסביר ד"ר פרנקנטל.

איך לטפל במכת חום

"דבר ראשון, יש להוציא את הילד מהחום למקום יחסית קריר, להרטיב את הגוף במים ולתת לו לשתות מים, רצוי מים קרים וכמה שיותר. כמו כן, אפשר לתת קרטיב אם הילד מסרב לשתות, וחשוב להחזיר מלחים, חטיפים מלוחים או כל דבר אחר. אם העור שלו לח ויותר קריר, או אם הוא באפיסת כוחות ויש עלייה בחום הגוף של מעל ל- 38.4 מעלות – זהו שלב מתקדם ומסוכן, וצריך לפנות למיון", מדגיש ד"ר פרנקנטל.

איך להימנע מכת חום אצל ילדים

"לפעמים יוצאים לטיולים ארוכים של יום אחרי יום וצריך להחזיר את הנוזלים שאבדו ביום הראשון, אחרת מתחילים את היום השני בגירעון. לתכנן בילויים כשמראש משולבות בהם הפסקות לשתייה. גם אם הילד אומר שהוא לא צמא, הוא חייב לשתות. אם הילד עייף, לא לדחוף אותו שילך עוד כמה מטרים. אסור להתאמץ מעבר ליכולת וחשוב לחבוש כובעים, חשוב להיות בצל. ילד שרגיל להיות במזגן ופתאום מוצא עצמו שעות ארוכות בחום ובשמש, עלול לקבל מכת חום. לבני נוער, אפשר לתת משקאות ספורט שכבר מכילים מלחים בתוכם".

לסיכום, אל תוותרו על החופש עם הילדים, אבל קחו אתכם חטיפים, פירות והרבה מים. בדקו קודם היכן המקומות המוצלים ובעיקר, היו קשובים לילדיכם.

חופש נעים!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום