נושמים לרווחה: ישראל מסירה את המסכות

(16)
לדרג

מאתמול, 15/6/2021, בוטלה החובה לעטות מסכה גם בחללים הסגורים בישראל. לא שיערנו שנגיע לזה כל כך מהר, לפני כולם, אבל זה קרה. מאתמול, אפשר ללכת עם פנים גלויות כמעט בכל מקום למעט אורחים ועובדים לא מחוסנים ולא מחלימים במוסדות רווחה ובריאות ומוסדות לקשישים, מבודדים שנמצאים בדרך למקום הבידוד והשוהים בטיסות. זה משמח, אבל בכל זאת, מעורר מספר שאלות ודאגות

מאת: נעמי נתן - מערכת זאפ דוקטורס

ד"ר יאן מיסקין, מומחה לרפואת המשפחה ומחלות זיהומיות, שירותי בריאות כללית מחוז ירושלים עונה לנו עליהן.

האם הסכנה חלפה?

"אנחנו בטוחים שלא", אומר ד"ר מיסקין. "אנחנו לא יודעים אם הורדת המסכות באמת אפשרית בשלב זה או לא, בהתחשב בשיעור התחלואה בציבור". ד"ר מיסקין משער שעל אף שהסכנה לא חלפה, ההחלטה להסיר את המסכות נובעת מהתעוקה שהיא יוצרת ואולי בגלל לחץ ציבורי. "אנשים לא מבינים את הצורך בעטיית מסיכות כשלא רואים את התחלואה עולה". פוטנציאל ההידבקות, שלא חלף, אינו מדיד בעיני הקהל הרחב ולא מופיע הרי בגרפים המוצגים בכלי התקשורת.

האם צפויה עליה מחודשת בהידבקות בקורונה?

"אנחנו לא יודעים", מודה ד"ר מיסקין. "אנחנו כן יודעים שיש כל הזמן כניסה של נגיפים מבחוץ, גם אם משרד הבריאות עושה כמיטב יכולתו למנוע את זה". ד"ר מיסקין מסביר כי אנשי הקהילה הרפואית חוששים, אבל הוא מאמין שיבוצע ניטור מוקפד כדי לאתר חולים ווריאנטים חדשים.

ישנן מחלוקות בין גורמי הרפואה בארץ לגבי ההחלטה להסיר את המסכות. "אנחנו, אנשי הרפואה בקהילה של הכללית חושבים שכן צריך להמשיך להשתמש במסכות, ממש כמו שידרשו בחדרי המיון".

אז איך כדאי בכל זאת להיזהר?  

"לשים מסכות", מפשט ד"ר מיסקין. "פשוט כל מי שחושש מהידבקות שישים מסכה. במיוחד במקומות עם שיעור גבוה של הידבקות כמו אוטובוסים ורכבות".

המסכות סייעו לנו בחורף הקודם למנוע הדבקות במחלות חורף נגיפיות. התחלואה בשפעת היתה הנמוכה מזה שנים רבות. ד"ר מיסקין מספר שכבר עכשיו יש עליה מאד ברורה של תחלואה נגיפית, גם של מחלות חורף, בשל היעדר השימוש במסכות.

"על פי ההנחיות, עובדי בריאות שאינם מחוסנים או מחלימים צריכים לעטות מסכה", אומר ד"ר מיסקין ומוסיף כי ההנחיות הסופיות לא טרם שוחררו והכל עדיין לוט בערפל. הוא ממליץ לעובדי בריאות במתקני הקהילה להקפיד על חבישת המסכה וגם למי שמגיע כמטופל, מחוסן או לא. "הכי הרבה תחלואה יש במתקנים האלה ולכן הצורך ברור. בנוסף, במתקני הקהילה אפשר להידבק במחלות נוספות ועדיף להימנע".

המלצות למי שלא מחוסן כיצד להיזהר?

"מי שלא מחוסן, לא התחסן מסיבותיו שלו על אף ההמלצות הברורות כן להתחסן. אז בלאו הכי הוא לא יקשיב לי...", אומר ד"ר מיסקין.

הנחיות לחוד ומציאות לחוד. השמיים נפתחים עוד ועוד ובאירופה הקורונה ממשיכה להשתולל. בוריס ג'ונסון, ראש ממשלת בריטניה שתכנן לפתוח את המשק הודיע אתמול כי הוא דוחה את הפתיחה בחודש לפחות. החוזרים מחו"ל עלולים לשאת עמם את הנגיף ואנחנו זוכרים כמה מהר הוא עשוי להתפרץ. נכון שיש חיסונים, נכון שהם עמידים לווריאנטים שהתגלו עד כה, אבל אולי שווה לא לאפסן את המסכות בבוידעם וכן להשתמש בהן במקרים מסוימים ובמקומות צפופים ועמוסי וירוסים מסוגים שונים. Better safe than sorry.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום