המדריך היבש לסובלים מהזעת יתר

(0)
לדרג

אנשים שסובלים מהזעת יתר עוברים את הקיץ בקושי. בדרך כלל הבעיה הפיזית גם גורמת לבעיות אחרות. מבוכה, חוסר ביטחון. גם צעירים סובלים מזה ונמנעים ממגע. יש מגוון של טיפולים וגם כירורגיים ולא פחות מזה תופעות לוואי. יצאנו לבדוק עם מומחה בתחום כיצד תוכלו לעבור את הקיץ בשלום

מאת: ריקי אמה דנון - מערכת דוקטורס

בעגה הרפואית קוראים לזה סימפטקטומיה טורקוסרופית ואחוז אחד מהאוכלוסייה סובל ממנה. זוהי הפרעה הגורמת להזעת יתר, מופיעה כבר בילדות ומחמירה עם השנים. מומלץ לפתור את הבעיה כבר בגיל צעיר. לא ידועים הגורמים להזעת יתר, אולם 25% הסובלים ממנה דיווחו כי יש להם קרוב משפחה מדרגה ראשונה הסובל מהתופעה. היא עלולה להופיע בילדות ולהחמיר בבגרות ומומלץ לטפל בה בגיל צעיר. אפשר לעבור ניתוח להפחתת הזעה כבר בגיל 6,7. הניתוח מוגבל רק להזעת יתר בבתי השחי 50% מהמקרים  וכן בכפות הידיים והרגליים- 35% ובפנים 15% מהמקרים ויש גם טיפולים אסתטיים, משחות ועוד. להלן כל הפתרונות להזעת יתר וכל תופעות הלוואי הנלוות להם.

ד"ר חוזה בנדהן, כירורג בבית חולים אסותא.  מהי תופעת הזעת יתר?

"ראשית יש להבדיל בין הזעת יתר, הגורמת לבעיית אסתטיקה ( למשל בבית השחי ), ולהזעת יתר פתולוגית, הגורמת לטפטוף בכפות ידיים או הרגליים. לעתים גם בבטן או בגב. הזעת יתר פתולוגית, גורמת למגבלות  תפקודיות ( למשל בעבודות כפיים ) ולבעיות חברתיות ופסיכולוגיות, ויש מקום להתערבות כירורגית".

איזה פתרונות כירורגיים יש למניעת הזעת יתר?

"ש ניתוח המתבצע בהרדמה כללית דרך אנדוסקופ, אשר בו בעצם חותכים עצב בתוך בית החזה (Endoscopic Thoracic sympatectomy ). זהו פתרון כירורגי מאוד מוצלח שפותר גם בעיית הזעה בכפות ידיים, פחות בבית השחי ולא משפיע על הזעת יתר בכפות הרגליים.

אחת מתופעות הלוואי עלולה להיות יתר הזעה חמורה בגב ובבטן. קשה לדעת מראש אצל איזה חולים זה יתפתח. יש ניתוח שמטפל ישירות בבלוטות הזיעה בבית השחי ומקלף כל רקמת תת עורית  באזור( axillary curettage). הוא מאוד פופולרי בעיקר במזרח הרחוק. הוא עלול לגרום בחלק מהמקרים לצלקות ודפורמציה תת עורית באזור הניתוח".

האם יש גם תרופות נגד הזעת יתר?

"כן יש משחות לטיפול מקומי ( כמו spirial  או anhidrol forte) שלפעמים גורמות לתגובה מקומית ולא תמיד עוזרות, במיוחד במקרים קשים. יש טיפול לידיים וכפות רגליים. ontophoresis, אמבטיה שדרכה מעבירים זרם  חשמלי. היא מחייבת זמן טיפול יום יומי וזה גם כרוך בסבל של הזרם החשמלי. לא כל מטופל מוכן לעבור את זה. במקרים של הזעה במקומות מוגדרים בשטח קטן , הטיפול הפופולרי הוא , הזרקות BOTOX או YSPORT , רעלן המוזרק מקומית בתת העור וחוסם את הפקודות מהעצב לבלוטות הזיעה. זהו טיפול המתאים להזעת יתר בבית השחי גם בשל סיבות אסתטיות וגם פתולוגיות והוא אפקטיבי לחצי שנה. בדרך כלל מטיפול לטיפול נחלשת הזעת היתר".

מה זה MIRADRY ?

"MiraDry זאת טכנולוגיה חדשה ,המשפיעה ישירות על בלוטות זיעה. היא נעשית באמצעות גלי מיקרו ומשפיע מקומית ולזמן ממושך. בנוסף יש גם טיפולים  תרופתיים מקבוצת ה- anticholinergics . חלק מהמטופלים מפתחים תופעות  לוואי  קשות , והטיפול  מומלץ רק במקרים שאין שום טיפול אחר מתאים".

האם יש גם צעירים הסובלים מהזעת יתר פתולוגית?

"בהחלט וזה גורם להם לסבל רב. קשה להם לבצע עבודות עדינות בכפות הידיים . זה משפיע עליהם חברתית ופסיכולוגית. הם נמנעים לבוא במגע פיזי עם אנשים אחרים. מצוידים כל העת בממחטה. מוגבלים בכתיבה, בעיקר במצבי לחץ כמו למשל במבחנים בכתב. אלה שסובלים מהזעת יתר בבית השחי, מרבים ללבוש בגדים כהים, כדי להסתיר את כתמי הזיעה ומחליפים בגדים לעתים קרובות".

למי מותר לבצע טיפולים בהזעת יתר?

"טיפולים כירורגית  מתבצעים על ידי רופאים מנתחים בלבד . טיפולים תרופתיים או הזרקות של בוטוקס למשל, יכולים להתבצע גם ע"י רופאים שאינם כירורגים. כל רופא עם רישיון ברפואה רשאי לטפל לפי ניסיונו.  טיפולים מקומיים כמו Mira DRy או  iontophoresis , יכולים להתבצע על ידי טכנאים בהשגחה רופאים".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום