קחו אויר – פעילות גופנית לחולי אסטמה

(0)
לדרג

פעילות גופנית מעלה את הסיכוי להתקף אסתמה בעשרות אחוזים, אולם פעילות המותאמת לצרכי המתאמן – טובה לכולם. חולי אסתמה יכולים לבצע פעילות גופנית מתוכננת ומבוקרת ואף לשפר באמצעותה את תפקוד הריאות, המערכת החיסונית ובעיקר את מצב הרוח. לכבוד יום האסתמה הבינלאומי שחל בתחילת מאי, בדקנו עבורכם את היתרונות והסיכונים. ספוילר - אם דיוויד בקהאם יכול – גם אתם יכולים

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

ד"ר קובי שדה, מומחה לאלרגיה ואסתמה מבית החולים איכילוב ומנהל הקליניקה לאלרגיה ואסתמה באוניברסיטת תל אביב, מסביר כי אסתמה היא מחלה התקפית שקיימת בה רגישות יתר של דרכי הנשימה עד כדי היצרותם, בעקבות גורמים חיצוניים ופנימיים כמו אלרגיה, קור, עשן ושינויים רגישים נוספים. נכון שבקרב חלק מחולי האסתמה מאמץ בעצימות גבוהה כמו ריצה באוויר הפתוח כשהוא קר או יבש למשל - עלול לעורר התקף, וזה בעייתי. לכן, חולים אלו זקוקים לטיפול מונע בכדי לבצע פעילות ספורטיבית. עם זאת, מדגיש ד"ר שדה, כי אין למעשה שום קשר בין אסתמה לכושר גופני ולחולי אסתמה אין כושר גופני לקוי. ספורטאים אולימפיים רבים שסבלו וסובלים ממנה, זכו במדליות.

איזו פעילות גופנית מומלצת ובאיזו עצימות?

ד"ר שדה מסביר כי חולי אסתמה יכולים לבצע כל פעילות ספורטיבית שהם רוצים וחושקים בה. "אין צורך להימנע אלא לכל היותר לקבל טיפול רפואי מתאים בכדי למנוע מהאסתמה להתפרץ בעת המאמץ. שחייה, נחשבת לספורט מצוין לאסמתיים בשל תבנית הנשימה, מידת העצימות, השהות בסביבת אוויר לחה וחיזוק פלג הגוף העליון הכולל את שריר הנשימה". שחייה יעילה גם כנגד התקף "אסתמה של המאמץ" אשר עלול להופיע בשל גורמים אלרגניים סביבתיים בעונת הפריחה או בעת חשיפה לאובך ולאבק.

ד"ר שדה מדגיש כי "אסתמה של המאמץ" עלולה להופיע בכל גיל. "אם אתם חשים שבעת מאמץ אתם משתעלים, מצפצפים, חשים מחנק או ירידה פתאומית בכושר, כדאי לבצע אבחון באמצעות תפקודי ריאה ולטפל".

ד"ר שדה מוסיף כי חשוב להתאים את עצימות האימון לרמת הכושר הגופני של חולה האסתמה. "אין הגבלה בעוצמת המאמץ והיא תלויה רק בכושר הגופני ולא באסתמה עצמה. והכי חשוב, לבצע תרגילי חימום ולהתחיל במאמץ באופן הדרגתי".

לקחת אוויר

"ישנם מנגנונים רבים המעורבים בהתלקחות האסתמה בזמן מאמץ", אומר ד"ר שדה. "אחד העיקריים שבהם הוא הנשימה המהירה של אוויר יבש וקר דרך הפה. ולכן, ככל שהכושר הגופני שלנו ילך וישתפר, כך תהיה הנשימה פחות מאומצת ומהירה ובד בבד, תקל על האסתמה. מומלץ במידת האפשר לנשום כמה שיותר דרך האף. פעולה זו, משפרת את סינון האויר, מגבירה את לחותו ובכך עשויה למנוע את התקף האסתמה".

ספורט עוזר!

"חשוב מאד שחולי אסתמה יעסקו בפעילות גופנית וספורטיבית בדיוק כמו כולם ואף יותר. זו טעות למנוע מילדים אסמתיים למשל להשתתף בפעילות ספורטיבית בבית ספר או בחוגים. להיפך! עלייה בכושר הגופני, בסופו של דבר, תשפר ותקל על האסתמה לעומת השמנת יתר וירידה בכושר הגופני, אשר עלולות להחמירה מאד".

אסתמה כיום, היא מחלה שניתן לשלוט בה בקלות ואסור שהיא תפגע בתפקוד או באיכות החיים של הלוקים בה. כיוון שאסתמה היא בדרך כלל מחלה אלרגית, הרי שזיהוי הגורם האלרגי והטיפול בו עשויים להקל עליה מאד וניתן לקבל טיפולים תרופתיים קלים מאד כמו משאפי מנע שאפשר לשאוף מהם טרם הפעילות הספורטיבית. אז לבשו את בגדי הספורט שלכם או את בגד הים וקחו נשימה.

 

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום