מהטבע אל העיר – פלישת חיות הבר

(0)
לדרג

בזמן שאנחנו הונחינו להישאר בבתים בשל נגיף הקורונה, רחובות הערים התמלאו בחיות בר. חזירי בר, צבועים, תנים ושפני סלע. החשיפה לחיות הבר מעוררת פחד ומהווה מטרד. לכבוד "יום איכות הסביבה" שיחול השנה ב – 5/6, שאלנו את עמיר בלבן – מנהל תחום טבע עירוני ב"חברה להגנת הטבע", מהם הגורמים, הסכנות ומה ניתן לעשות וקיבלנו מסמך מעורר מחשבה

מאת: נעמי נתן - מערכת דוקטורס

העידן האנושי

"מאז היווצרותו של כדור הארץ, לא היה מין או יצור שהתרבה והשפיע על הפלנטה שלנו כמו המין האנושי", אומר עמיר בלבן. האדם משפיע על הסביבה שלו, על האקלים, החי הצומח. הוא זה שמעצב את כדור הארץ כולו. הבעיה היא שבני האדם מתרבים בקצב אקספוננציאלי מעבר לכושר הנשיאה של הטבע ונוהגים בו שלא כראוי. אנו חשים זאת על בשרנו, באופן הולך ומחמיר.

"רואים ערעור יסודי של תרבויות על פני כל כדור הארץ. רעב, עוני ומלחמות. אנו עדים להתחממות גלובאלית ואירועי אקלים קיצוניים, וברמת החוסן של המין האנושי - הקורונה מעידה על כך שאנחנו יותר פגיעים ברמה האפדימיולוגית משהיינו".

הרחובות הריקים בזמן הקורונה, אפשרו לדבריו של בלבן שגשוג יתר של חיות הבר וכעת כשאנו מתפרצים חזרה אל הרחובות, הקונפליקט נוכח באופן בולט יותר. הם כבר כאן.

חטאנו, עווינו

בלבן אומר שהמין האנושי חי בצפיפות, מזהם ברעלים שונים כמו פלסטיק וחומרי הדברה את סביבתו ופוגע בחוסנו הבריאותי. "אנחנו מתנהלים ברשלנות: בונים בכל מקום, קוטעים בתי גידול של חיות בר באמצעות כבישים ותשתיות, משליכים אשפה ללא אבחנה, מאכילים חיות באופן מסחרי ומתכננים מערכי אשפה לא תקינים שהופכים לתחנות אכילה. כל הפעולות האלה, גורמות להתפרצות של חיות אל סביבת האדם. חזירי הבר בחיפה ושפני הסלע בירושלים, הם סימפטום של האופן בו אנחנו מתכננים ומנהלים את הסביבה שלנו. המערכת הטבעית רק מגיבה בהתאם".

הסכנה

בלבן טוען כי באופן כללי חיות הבר אינן מסוכנות לנו. "חזיר בר מסוכן לשילשולים, לשורשים ולחיות קטנות שמתחבאות בעשב. הקונפליקט נוצר כשדרכינו מצטלבות. מי שיורד בדניה במהירות של 100 קמ"ש ונתקל בחזיר בר עלול להיפגע בתאונה. מי שיכנס לחדר אשפה בה מבקרת חזירת בר צפוי כנראה למפגש לא נעים בו היא תהדוף ותפיל אותו. חזיר בר זכר, יכול לפגוע גם בעזרת הנימים שלו. אבל מי שמתכנן חדרי אשפה שלא נסגרים, שלא יתפלא שחזירי הבר יעלו מהוואדי כדי לאכול את השאריות.

שפני סלע מסוגלים להיות נשאים של שושנת יריחו שעלולה לחשוף אותנו לטפיל שגורם לפצעים מכוערים ותנים יכולים להדביק אותנו בכלבת, כפי שקרה לא מזמן בבית שאן.

מה עושים

יש לטפל במפגעים האלו בשלוש רמות, לדברי בלבן. "ברמה הממשלתית, יש להכיל כללי פיתוח וניהול מקיימים המאפשרים ניצול משאבים ותכנון מראש, תוך צמצום משמעותי בשימוש בשטחים טבעיים למטרות פיתוח חד צדדיות ולשמור על תשתית טבעית מוצקה ומתפקדת מתוך הבנה כי המערכת הטבעית מקיימת אותנו. ברמה העירונית – כל עיר צריכה לנהל את התשתיות הטבעיות שלה כשם שהיא מנהלת את שאר התשתיות: אם התשתית תקינה – לשמר אותה, אם היא לא תקינה – לטפל בה ואם אינה קיימת – לייצרה. וברמה האישית – להימנע מבזבזנות וצריכת מוצרים מיותרים, שימוש במוצרים חד פעמיים, השלכת מזון ופסולת ושמירה על סביבה נקייה".

יום איכות הסביבה הוא הזדמנות מצוינת להבין כי הסביבה תיטיב עמנו, אם אנו ניטיב עמה. אז מי פלש אל מי? חומר למחשבה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום