החיים בזפת - חוף הים התיכון שחור

(0)
לדרג

כל מי שביקר הים בסוף פברואר, נתקל במפגע אקולוגי עצום- טונות של ערימות זפת, שחור רעיל ומסרטן לאורך 160 ק"מ מרצועת החוף. ובכל זאת, אתמול נפתחה עונת הרחצה. ד"ר דור אדליסט, ביולוג ימי:"אם לא נסיק את המסקנות זו תהיה בכייה לדורות". יצאנו לבדוק מהו הנזק הבריאותי הצפוי לנו

מאת: ריקי אמה דנון - מערכת דוקטורס

לאורך רצועת חוף של 160 ק"מ החל מחוף בצת בצפון ועד ניצנים בדרום, נערמו כמויות עצומות של זפת, כל החופים כוסו בזיהום השחור, על החול עד הסלעים. מראה שלא נראה כאן במשך עשרות שנים, והריח הנורא שהגיע גם לתושבים המתגוררים בסמוך לחופי הים הללו.

זהו אסון אקולוגי כמותו לא ידענו עד כה, אומרים המומחים. מתנדבים מכל חלקי הארץ ניקו גושים של זפת. בשטח של כ-200 מטר היו מעל 3 טון זפת. מי יכול נגדה. לא היה חוף אחד שלא הפך לשחור מי פחות מי יותר. חוף דור הבונים נפגע בצורה חמורה, גם חוף השרון וחוף גדור. פלמחים, חופי הדרום. אכזיב, גזר א-זרקא, קיסריה. מי לא?. הכל החל מכתם נפשט אשר אותר במזרח הים התיכון, ונדד מזרחה לחופי מצרים.

צירוף של מזג אוויר, יחד עם גלים וסופות, עוצמה של רוחות ודלק שזלג מספינה, הם לפי ההערכה האחראיים למחדל הזיהום הגדול הזה שהפך לקטסטרופה. נכון לעכשיו לא נפגעו מתקני חברת החשמל ומתקני ההתפלה.

ד"ר דור אדליסט אקולוג יומי, יועץ לעמותת צלול ומרצה בבית ספר למדעי הים: "זה אירוע שהיו כמותו רק לפני 50,60 שנה. הגיע הזמן להפסיק להשתמש בדלקים פוסיליים כמו גז, נפט ועוד ולעבור לאנרגיות מתחדשות. מלבד זאת כבר 13 שנה שאנו הביולוגיים הימיים צועקים על היעדר העברת התקציבים בסך 20 מיליון שקל, שהאוצר היה אמור להעביר למשרד להגנת הסביבה וזה לא קרה. עכשיו אפשר לומר- אמרנו לכם".

ד"ר אדליסט משער כי ייקח כמה חודשים טובים עד שנתפטר מכל הזפת שכיסתה גם את הסלעים והמוני מתנדבים מגיעים כל יום לחופים ומנקים את החול מערימות הזפת

למה בעצם הים חשוב לחיים שלנו, מלבד יופיו?

"יש לים שלושה תפקידים מרכזיים. אחד הוא כמובן ברמת הבילוי בים, חלק מהתרבות והמרגוע של הגוף והנפש. הדבר השני הוא שאנחנו נושמים מצוין ליד הים בגלל הפוטוסינטיזה של הצמחים במים כמו אצות ועוד. והדבר השלישי הוא שהים באמצעות הצמחייה התת ימית מווסת את האקלים ופועל כנגד ההתחממות הגלובאלית של כדור הארץ".

מה התרחיש הכי נורא?

"היקף הנזק כרגע הוא עצום ובלתי ניתן להערכה. אני לא יודע כמה זפת עדיין יש בים וכמה עוד אמורה להיפלט אל החוף. מבחינה בריאותית זה לא בריא לעור ויש גם אנשים שאלרגיים לנפט. מבחינת איכות המים, הרי שהזפת הזו עלולה לתקוע מתקן התפלה, ואז יהיה מחסור במים שמגיעים לברזים שלנו. אם לא יוסקו המסקנות- זו תהיה בכייה לדורות".

פגיעה קשה בצמחייה ובדגה – באלסקה נעלמו דגי ההרינג

למעשה במשרד לאיכות הסביבה תרגלו בדיוק תרחיש כזה, אחרי האסון הימי העצום שאירע בשנת 2010 במפרץ מקסיקו. זה החל בחודש אפריל בעקבות פיצוץ באסדת חיפוש הנפט "דפווטר הורייזון". פיצוץ תת ימי גרם לשריפת האסדה, גבה חיי אדם ודליפה של נפט בכמות של כ-3.19 מיליון חביות, במשך 87 ימים רצופים, כאשר שום אמצעי לא הצליח להפסיק אותה. הנזק הוא בעיקר לדגה באזור, זאת אפשר היה להבין מאירוע אחר בדרום אלסקה בה דלף נפט ושנים אחר כך נעלמו דגי ההרינג שהייתה פרנסתם העיקרית של התושבים במקום.

כאשר נפט דולף לים יש למוסס אותו בכימיקלים שונים המסוגלים לשבור את הדלק לחלקיקים זעירים. חלק ממנו מתאדה וחלק שוקע לקרקעית הים אבל פוגע בבעלי החיים שם ועלול לזהם את שרשרת המזון שלהם וכן פוגע בציפורים הניזונות מדגים.

זפת- מדוע היא נעלמה משנות השמונים? ואיך כל זה קשור לאירן?

המשרד להגנת הסביבה עדכן כי הספינה שגרמה לזיהום בחופי ישראל היא לובית אשר יצאה מאירן בדרך לסוריה, וביצעה טרור סביבתי במדינת ישראל. כך או כך בגלל האירנים גם הפסקנו להתלכלך מזפת בים. כל מי שביקר בים בשנות השישים והשבעים זוכר את כתמי הזפת שנדבקו לכפות הרגליים ולמתקן הניקיון (עם נפט) שהוריד אותן. בחסות האירנים נעלמו ובחסותם- אם לדבוק בטענות של השרה גמליאל הם שבו עתה במלוא העוצמה, מאיימים על הבריאות של החי והצומח ושל כל מי שמחכה לקיץ ולפתיחת עונת הרחצה.

זפת היא נפט גולמי, אשר במשך הזמן הופך לצמיגי ואחר כך מתפרק לכדורי זפת אשר יחד עם הגלים מגיעים גם לחופים.

זיהום של זפת ידוע מחופים הסמוכים לנתיבי שינוע נפט. גם הים התיכון מהווה מוקד משום שהוא צומת מרכזית של נתיבי סחר הנפט כמו בין לוב לנמלים באירופה או לחלופין במדינות המפרץ  בואכה תעלת סואץ. ממחקר שנערך בשנת 1977 ע"י מכון הדלקים הישראלי עלה כי לכל כדור זפת טביעת אצבע משלו וההערכה הייתה כי הזפת בחופי ישראל מקורה באגן הלבנט.

אבל במהלך שנות השמונים, הצטמצמה תופעת הזפת עד שנעלמה כליל, זאת הודות לאמנות בינלאומיות ולתקנות שחייבו התקנת ציוד מתאים למניעת זליגת נפט ולשינויים בכוחות השוק. מאז ההפיכה באירן, הפסיקו האירנים להזרים את הנפט לנמלי ישראל ולכן הוא נעלם מהחופים. כעת מדובר באירוע בסדר גדול עצום שעלול אף למנוע את פתיחת עונת הרחצה בחודש מאי.

ובאשר לעונת הרחצה. משרד הבריאות עדכן כי בדגימה של מי הים נכון להיום לא נמצא זיהום. נראה מה יתפתח הלאה. לדברי ד"ר אדליסט יש עדיין נפט בקרקעית הים וזה עלול להיפלט בהמשך כזפת לחופים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום