שיקום על גבי שתלים דנטליים מחזיק מעמד לאורך זמן? פחות ופחות, מסתבר

(3)
לדרג
תוכן מקודם

יותר ויותר אנשים מגיעים למרפאות השיניים בגלל שתלים דנטליים שנכשלו או לצורך חידוש השיקום שנעשה על גביהם ולא צלח. כך תוודאו שהבטחות הרופאים יתממשו ושהשתלים והכתרים שהורכבו בפיכם יחזיקו מעמד לאורך זמן

רופא שיניים
053-9349572 (מספר מקשר)

מטופל חדש מגיע לקליניקה מספר שנים לאחר שהושתלו בפיו שתלים דנטליים, שעל גביהם הותקנו לו כתרים מודבקים. הוא מתלונן על דימום מהחניכיים בזמן הצחצוח, על מזון שנתקע בתוך הכתרים, סובל מריח רע מהפה ומנסיגה חמורה של החניכיים ושל העצם. המצב בו הוא נמצא הוא תוצאה של שיקום לא מוצלח על גבי השתלים, בעיה ממנה סובלים כיום יותר ויותר אנשים.

השימוש בכתרים מודבקים, כמו גם שיטות השיקום המהירות שהפכו פופולריות בעשור הקודם, כגון העמסה מיידית, הם חלק מהגורמים שבגללם מטופלים רבים מגיעים היום, שנים לאחר שסיימו את תהליך ההשתלה והשיקום, לחידוש המבנים והכתרים שהורכבו בפיהם, ושהובטח להם שיחזיקו מעמד לאורך שנים.

מקור הבעיות – כתרים מודבקים ושיטות שיקום מהירות

במצב אידיאלי אמורים השתל הדנטלי והשיקום שהורכב על גביו להחזיק מעמד למשך עשור לפחות ואף יותר מכך, אך לשם כך נדרשים מספר תנאים שיאפשרו לשתלים, למבנים ולכתרים להתאקלם בפה בהצלחה, ולמטופל – להצליח לשמור על היגיינה תקינה.

אחרי שנים שבהם מרבית רופאי השיניים העדיפו להשתמש בכתרים מודבקים ולא בכתרים המוברגים ישירות לתוך השתל מסיבות טכניות, אסתטיות ואחרות, מראים היום מחקרים שונים שהכתרים המודבקים הם מקור גדול יותר לבעיות. עיקר הבעייתיות של השימוש בכתר מודבק נובעת מעודפי הדבק שנותרים תחתיו וגורמים לדלקות חניכיים מסביב לכתר. בנוסף, פעמים רבות מצטברות שאריות מזון מתחת לכתרים, אשר גם הן עלולות לגרום להיווצרות דלקות.

בעיה נוספת, כאמור, היא שיטות השיקום המהירות שאינן מאפשרות לעצם ולחניכיים להירפא כראוי אחרי השתלת השתלים. באופן טבעי, מיד לאחר ההשתלה, עשויות להיווצר נפיחויות או נסיגה של החניכיים ושל העצם, אשר יחזרו למצבם לאחר תקופת ריפוי של כשלושה עד ארבעה חודשים. זו הסיבה שבשיטות ההשתלה הקלאסיות השיקום הקבוע מגיע רק לאחר פרק זמן זה. בשיטות השיקום המהירות, לעומת זאת, המבנים הקבועים מורכבים לפני שהעצם והחניכיים חזרו למקומם, ולכן, אחרי זמן מה, נוצרים מרווחים בין החניכיים לכתרים בהם מצטברות שאריות מזון שאינן ניתנות לניקוי.

שיקום לא מוצלח ניתן לתיקון אך חשוב מכך – ניתן למניעה

מהן ההשלכות של שיקום לא מוצלח?

ראשית, מדובר על הליכים כירורגיים מורכבים ולא פשוטים, שכרוכים בעלויות לא קטנות, כך שכישלון שלהם, שמשמעותו היא טיפולים נוספים ועלויות נוספות, הוא בהחלט לא מצב רצוי. מעבר לכך, השתלה או שיקום שלא נעשים כמו שצריך עלולים לגרום לדלקות בחניכיים ומתחת לשתלים, לריח רע מהפה, לכתמים אדומים/סגולים בחניכיים, לדימום בזמן הצחצוח ועוד. ישנם מצבים בהם יהיה צורך להוציא את השתל כדי לתקן את המצב אבל כל עוד מדובר בשתל שהתאקלם כמו שצריך בעצם, נעדיף רק לחדש את השיקום בצורה נכונה יותר.

איך אפשר לוודא מראש שהשיקום יהיה מוצלח ויחזיק מעמד לאורך זמן?

קודם כל צריך לבחור את שיטת השיקום בחכמה. לשם כך אתם צריכים רופא שיניים שאתם יכולים לסמוך עליו ושמשתף אתכם בכל שלבי התהליך. לכל שיטת השתלה ושיקום יש יתרונות וחסרונות משלה, ועליכם להיות מודעים לכולם מראש ולקבל את מלוא האינפורמציה בשקיפות.

חשוב לוודא שרופא השיניים שלכם עובד "לפי הספר" ובהתאם להנחיות משרד הבריאות, ולא משתמש בשיטות שעלולות להתברר כמוצלחות פחות רק כיוון שהן פופולריות או נוחות. העבודה צריכה להיעשות תוך מתן זמן ריפוי מתאים לעצם ולחניכיים, זמן בו השתל מתאקלם כהלכה. רק לאחר מכן יש לעשות את השיקום הקבוע. 

התאמת המבנים הזמניים והקבועים צריכה להיעשות בדיוק מושלם, כאשר תקופת הריפוי היא גם ההזדמנות עבור המטופל לבחון את מראה הכתרים, התחושה שלהם בפה וההתאמה שלהם לנתוניו ולצרכיו. כך, במידת הצורך, ניתן יהיה לבצע את כל הדיוקים הנדרשים לפני הרכבת המבנים הקבועים. לאורך השלבים השונים של התהליך, על הרופא להדריך את המטופל בנוגע לצחצוח נכון ושמירה על היגיינת הפה, ואף ימליץ על מכשירים מיוחדים המיועדים לאנשים עם שתלים. שמירה על היגיינת הפה וניקיון השתלים, והתאמה מדויקת של המבנים והשתלים לעצם ולחניכיים, תבטיח את עמידות השתלים והשיקום שנעשה על גביהם לטווח ארוך ככל האפשר.

ד"ר עלאא דראושה הוא רופא שיניים, מנהל מרפאת שיניים הנמצאת בעראבה.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום