סופ"ש סופה: כיצד תכינו את עצמכם למכת קור?

(30)
לדרג

לרגל הסערה שמשתוללת בחוץ היום, שוחחנו עם מומחה שענה על כל השאלות בנושא: האם עצם השהייה במזג אוויר קר גורמת לנו לחלות? האם אנחנו באמת חולים יותר בחורף? מה קורה אם הולכים יחפים כשקר והאם אלרגיות קשורות למזג האוויר?

מאת: מיכל הלפרין - מערכת דוקטורס

אחרי חודשים ארוכים שהילדים הסתגרו בבתים, חלק גדול מהם כבר חזר למסגרות הלימודים. אלא שמזג האוויר הסוער שהופיע היום באזורים נרחבים ברחבי הארץ, הוביל להתלבטויות אצל ההורים שלא ידעו אם לשלוח את הילדים לבית הספר ולגנים, כשבחוץ הטמפרטורות צונחות.

לרגל מזג האוויר הסגרירי, החלטנו לבדוק אחת ולתמיד את הסוגייה – האם מזג אוויר קר באמת יכול לגרום למחלות? לשם כך פנינו לד"ר עודד מזור, מומחה לרפואת משפחה, ב"כללית", מחוז שרון שומרון.

"ישנם מיתוסים רבבים בהקשר קור ומחלות, אך רובם אינם נאחזים במציאות", אומר ד"ר מזור. "בניגוד לסברה הרווחת, פתיחת חלון בחורף למשל לא תגרום למחלה ולמעשה דווקא במזג אוויר סגרירי כן חשוב ומומלץ לפתוח מעט חלון, כדי לתרום לאוורור החדר, מה שיכול דווקא להפחית את הסיכוי שלנו להידבק בנגיפים שונים. באופן דומה, סביר להניח שגם ילד שלא יגרוב גרביים לא יחלה בגלל זה".

הסתגרות בחללים ווירוסים עונתיים: הסיבות שבגללן אנחנו חולים יותר כשקר

אם כן, מה גורם לנו לחלות דווקא בעונה הקרה? ובכן, לדברי ד"ר מזור ישנם מספר הסברים לכך, כאשר הסיבה העיקרית היא נוכחות של וירוסים עונתיים. "בעוד שהקור עצמו לרוב לא יגרום למחלה, נוכחות של וירוס בסביבה דווקא כן יכולה לגרום לכך. בניגוד לעונת הקיץ שמאופיינת יותר בווירוסים שקשורים למערכת העיכול, בחורף אנחנו צפויים להיתקל בעיקר בווירוסים שקשורים למערכת הנשימה העליונה, כמו שפעת או ברונכיטיס למשל. מעבר לעובדה שאלה שכיחים יותר בעונה הקרה, גם העובדה שבחורף אנחנו נוטים יותר לשהות בחללים סגורים בהחלט תורמת לעובדה שאנחנו נדבקים בהם יותר".

ד"ר מזור מציין שגם אסתמה ואלרגיות שונות שכיחות יותר בתקופה הקרה. "ידוע שאוויר קר עלול לעודד הופעה של אסתמה. בנוסף, בחורף אנחנו חשופים יותר לפילטרים של מזגנים שלא עברו ניקוי, מה שמעודד אף יותר את הנטייה האסתמטית וגם משפיע על הסיכוי שלנו לסבול מאלרגיות שונות".

למרות הדברים, ד"ר מזור מציין שמצבי קור קיצוניים כן יכולים להיות מסוכנים, אך למרבה המזל, מדובר במצב נדיר יחסית בארצנו החמה: "היפותרמיה היא מצב שבו הטמפרטורות בגוף צונחות מתחת ל 35 מעלות פחות או יותר. המצב הזה יכול להיות מסוכן, והוא עלול להתרחש כאשר נמצאים בסביבה מתחת ל 10 מעלות לאורך זמן ממושך – כלומר בד"כ למעלה ממספר שעות; או לחלופין בסביבה מימית מתחת ל 20 מעלות. המצב הזה למעשה עלול לשנות את הפעילות הפזיולוגית בגוף להשפיע בעיקר על המערכת הקרדיו – ווסקולרית. כך, כלי הדם מתכווצים על מנת להזרים  דם לאיברים החיוניים בגוף, ולאורך זמן ומסיבות רבות עלולות להיפגע מערכות חיוניות כמו מערכת העצבים והלב, עד כדי הפרעות קצב מסכנות חיים! אמנם התופעה פחות שכיחה בארץ, אך היא בהחלט עלולה לקרות, בייחוד כאשר מדובר בקשישים ששוהים בבתים ללא חימום במשך ימים רבים כשמזג האוויר קר במיוחד. לכן, חשוב לדאוג לאוכלוסייה זו בחודשים הקרים".

אגב, בניגוד למה שאתם אולי חושבים, ד"ר מזור מסביר כי שתיית אלכוהול אולי מעניקה תחושה מדומה של חום, אך למעשה היא לא באמת מחממת את הגוף. "זו הסיבה המצערת שבעטיה אנחנו נתקלים מידי פעם בהומלסים שמוצאים את מותם ברחוב לאחר שניסו להתחמם על ידי הטיפה המרה", הוא מציין.

והמסקנה: לרוב קור לא גורם למחלות, בעיקר כאשר לא מדובר בקור קיצוני. עם זאת, בחורף אנחנו בהחלט עלולים לחלות בעיקר בווירוסים שקשורים למערכת הנשימה העליונה. הסיבות לכך הן בעיקר סביבתיות ונובעות בין היתר מהעובדה שאנחנו שוהים יותר בחללים סגורים, אך גם מפני שישנם ווירוסים ששכיחים יותר בעונה הקרה. וכעת, כל שנותר לכם לעשות הוא לנצל את מזג האוויר הסגרירי כדי להכין לעצמכם איזו חליטה מפנקת, לדאוג לקשיש בסביבתכם ולאוורר מעט את הבית. ושיהיה יום נעים וחמים!

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום