יש וטרינר בכפר!

(0)
לדרג
תוכן מקודם

שוחחנו עם ד"ר מסרי שריף חלוץ ופורץ דרך בתחום הווטרינריה במגזר הערבי המרחיב בנוגע לסימנים מחשידים ובעיות רווחות בקרב כלבים וחתולים וכן על השינוי שחל בחברה הערבית ביחס לגידול חיות מחמד

וטרינר
04-7749995

כלבים וחתולים מביאים שמחה לחיים, הם נאמנים, טובי לב ותמיד יעמדו לצד בעליהם, אך מה קורה אם הכלב נעשה לפתע ישנוני? האם זה קשור לזקנה? וכיצד מטפלים בכלבה שעברה הפלה?

הכלב הוא חברו הטוב של האדם, ולרוב התנהגותו צפויה והשגרה שלו מורכבת מפעילויות קבועות: אכילה, טיול, הטלת צרכים, זמן רביצה, משחק ושינה , האם יתכן שכלב יסבול מבעיה רפואית מבלי שיגלה סימנים מחשידים המצביעים על התדרדרות בריאותית?

אין איזשהו פרוטוקול טיפולי בנושא, אך המדד הראשוני לבריאות הכלב הוא התנהגותי, ואם הכלב מתנהג באופן שמצופה ממנו ובהתאם להרגליו אין ממה לחשוש, אך אם הכלב מראים סימני איבוד תיאבון, התעניינות רק באוכל או שתייה או הופך לפתע לכלב ישנוני יותר בעיקר כאשר מדובר על כלב היפראקטיבי, שלפתע מתכנס עם עצמו בצד הספה – צריך לבדוק את הנושא.

האם שינוי התנהגותי קיצוני יכול לנבוע מזקנה?

לא, כיוון שהזקנה לא "קופצת" על הכלב, זה תהליך ואנו רואים כיצד הכלב משנה את ההתנהגות שלו לאורך הזמן- הוא יכול להיות ישנוני יותר או פחות תזזיתי אבל זה בטח לא קורה ברגע – בכל מקרה אני ממליץ לעקוב אחרי בריאותו של הכלב ואחת לחצי שנה לבקר אצל וטרינר, לקחת דגימות דם ולקבל תמונת מצב מקיפה.

במגזר הערבי אתה נחשב לחלוץ בתחומך, שכן פתחת לפני ארבע שנים את המרפאה שלך שכוללת מעבדה לבדיקות דם, בדיקת אולטרה-סאונד ,צילומי רנטגן, חדר ניתוח וחדר אשפוז מצויד, מהם המקרים הנפוצים ביותר במרפאה שלך?

רוב המקרים נוגעים למערכת העיכול, קלקול קיבה הנובע מחיידקים, ווירוסים וכדומה בעיות של הקאות ושלשולים, זה רווח מאוד, ממש ברמה של חמש פעמים ביום. במקרים כאלו הכלב חשוף לסכנת התייבשות ויש לגשת לווטרינר לביצוע בדיקות מקיפות, אבחון מקור הבעיה ומתן הטיפול הרצוי בין אם מדובר על נתן אנטיביוטיקה (אם מקור הבעיה הוא חיידקי) ובין אם מדובר על ניתוח- אם ישנו גוף זר, שגרם לכך.

עוד בנושא: ד"ר שריף מסרי מסביר על בעיות דנטליות אצל כלבים וחתולים>>

במגזר יש חיות מחמד רבות, שמשוטטות ללא בית, מה הגישה במרפאה בנוגע להפלות, עיקור וסירוס?

כדי להימנע מחלות רבות אצל זכרים ונקבות כגון גידולים בפרוסטטה ובאשכים אצל זכרים ובעיות בשחלות, דלקות ברחם, ציסטות ובעיות שתן אצל נקבות אנו ממליצים על סירוס ועיקור בקרב חיות בית. בנוסף אנו מלווים את בעלי החיות במעגלי ההיריון והלידה של הכלבה או החתולה. עברו מים רבים בנהר מאז שנת 2017 בה פתחתי את המרפאה, המודעות לטיפול בבעלי חיים בקרב המגזר הערבי עלתה לעין שיעור. אנשים מוכנים להשקיע בכלבים ובחתולים שלהם, מתייעצים ומגלים מעורבות גבוהה יותר. ואני שמח ומברך על כך- לשם כך הקמתי את המקום הזה.

מה הביא לשינוי בגישה לגידול חיות מחמד במגזר הערבי?

אנשים למדו להעריך ערכו הרגשי ואת תפקידן הטיפולי של החיות. החיות עוזרות לבני האנוש ובעיקר לילדים ומשפיעות עליהם לטובה. הילדים מגלים אחריות גדולה ואף קוראים לבעל החיים "הבן שלי", ההורים שמחים שהם מעדיפים לשחק עם החתול או הכלב במקום לשבת שעות על גבי שעות מול המסך. לא מזמן אמרה לי לקוחה שהיא לא מתחברת לחתולה שלה, אבל כשהיא ראתה שהילד שלה לומד ומתפתח בזכות הטיפול בה הכל השתנה, אגב, היום היא מטפחת ומביאה את החתולה לטיפול, כי היא נקשרה אליה, החתולה הפכה לחלק ממנה, ופתאום כל החשש מהלכלוך והשיער התגמד הם הבינה ש"השד" לא כל כך נורא.

איך אתה הגעת לעולם הווטרינריה?

אני חי את העולם הזה עוד משחר הילדות, תמיד נמשכתי לעולם הזה ולטיפול בבעלי חיים. בתחילת הדרך, כשיצאתי עם הרעיון למרפאה כוללת המעניקה אבחון רחב, אנשים במגזר הערבי הרימו גבה. הרי אם יש בעיה מגיעים לווטרינר, מקבלים זריקה- וזהו נגמר. אין פה זריקות קסם- יש פה מרפאה עם חדר ניתוח, חדר אשפוז, מעבדת דם, טיפולי שיניים (ניקוי שיניים, הוצאת אבנית, עקירות) שירותי רנטגן.

ויש אותי שמתפקד כמנתח- עיקור, סירוס, הוצאת גוף זר, הסרת גידולים פנימיים או חיצוניים, הורדת איברים בשל טראומה, ניתוחים מחוץ לעין, ניתוחי הרניה, וניתוחים נוספים. אני שמח שהמקום שלי עזר בהעלאת המודעות לנושא. אני סבור שבעתיד אוכל להרחיב את השירותים גם לשירותי חירום ולתת מענה 24 שעות ביממה.

איך היית ממליץ להכין את הכלב או החתול לטיפול אצל וטרינר?

חשוב וטוב להגיע למרפאה גם ללא סיבה, זה לא עולה כסף, אפשר למשל לשקול את הכלב, שייכנס למרפאה, יריח אותה, יקבל חטיף, יקבל ליטוף ויצא. העיקר ליצור חוויה חיובית, כך שלא יקשר את המקום לזריקה או לטראומה.

ד"ר מסרי שריף הוא וטרינר אהוד ומוערך במגזר מאחר והוא בלט כמאיר דרך ומהפכן בדורו כאשר הצליח להעלאת ולמנף את רמת המודעות לטיפול בחיות מחמד לרמות שעלו על גדר הדמיון.

בשנת 2011 ד"ר שריף החליט שהוא לוקח על כתפיו את האחריות להציל את החיות במגזר בערבי לאחר שהוא היה עד להתנהגות האלימה שהחיות חוו והתעוררה אצלו ההרגשה שמישהו חייב לעמוד על הרגליים האחוריות ולעשות מעשה.

בנוסף לכך ד"ר שריף מילדותו האמין שלחיות מגיע יחס אוהד ואוהב גם במגזר הערבי במיוחד מאחר והוא היה רואה את היחס שחיות מחמד מקבלות במגזר היהודי והיום הוא יכול לעמוד בגאווה גדולה ולהצביע על פירות עמלו הקשה ועל המהפכה שהוא הצליח לחולל במגזר. היום דר שריף גאה להיות הרופא הפטריות שהחליט שאינו עומד כצופה מן הצד ופתח מרפאה וטרינרית טיפולית ואשפוזית כוללת.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום