כיצד לטפל בבעיות חניכיים אצל כלבים וחתולים?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בעיות חניכיים אצל כלבים וחתולים הם עניין רווח עד מאוד, הנובע, ברוב המקרים, ממזון שאינו מתאים הן ברמת ההרכב התזונתי והן ברמת המרקם הרך. ד"ר מסרי שריף מרחיב על הסיבות להיווצרות בעיות חניכיים בחיות מחמד ודרכי הטיפול בהן

וטרינר
04-7749995

כאמור הסיבה הרווחת ביותר נובעת מתזונה שאינה מתאימה, ואשר מבוססת על מזון רך שלא מאפשר את פעולת הלעיסה בה השיניים מתנקות. בשל מצב זה נותרות שאריות מזון בחלל הפה, שהצטברותן עלולה להביא לדלקת בחניכיים, משם המצב עלול להידרדר לעקירות שיניים וטיפולי אנטיביוטיקה אגרסיביים.

חתולים פגיעים הרבה יותר

ההמלצה הראשונה שלי לבעלי הכלבים היא להתבסס על מזון יבש, אשר מתחכך בשיניים בזמן האכילה ומהווה סוג של צחצוח מעבר לכך אני ממליץ להשתמש במשחת שיניים אנזימטית, לפחות פעמיים בשבוע ולהגיע למעקב אצל הווטרינר אחת לחודש או חודשיים, כך שיוכל לבחון את מצב החניכיים ולהעריך אם מתפתחת דלקת ובעיקר למנוע מצב בו הדלקת מגיעה לעצם הלסת והסינוסים- מצב מורכב ומסובך מאוד- בעיקר בקרב חתולים.

כיצד מאבחנים בעיות חניכיים בכלבים וחתולים?

ישנם כמה מאפיינים לבעיות חניכיים:

  • כאבים בעת האכילה
  • כאבים באזור הפה
  • ריח פה רע
  • ריור
  • חניכיים אדומות, לפעמים עם שיניים רקובות
  • כאשר יש עדות להצטברות פלאק plaque.

מה פרוטוקול הבדיקה לבעיות חניכיים?

אנו מתחילים בבדיקה פיזית הכוללת לקיחת מדדים, חום ונשימות. בודקים את הגוף ולאחר מכן את קשרי הלימפה תוך התבוננות על השיניים. אנו רואים את הפלאק, האדמומיות בלסת ובחניכיים ומחפשים עדות לריח פה רע. הטיפול משתנה בהתאם לחומרה. לפעמים אנו מנקים את השיניים, לפעמים עוקרים ולפעמים נוסף גם טיפול אנטיביוטי, שניתן לכמה ימים. במידת הצורך ניתן להפנות לצילומים דנטליים.

האם היית ממליץ על מוצרים לניקוי השן כמו עצם-משחק או חטיפים?

אני ממליץ להשתמש בתכשירים דנטליים כמו משחה, חטיפים דנטליים לפעמים. זה קל, נח וזה שומר על תחזוקה טובה יותר. הדבר רצוי ומומלץ לשלב אותו בשגרת היום יום של הכלב. אחרי הכל הטיפול הטוב ביותר הוא מניעת המחלה.

כלבים מסתדרים גם ללא שיניים, האמנם?

כלבים כמעט ולא טוחנים את האוכל ועדות לכך ניתן למצוא בהפרשת הקיא כאשר רוב ההפרשה הוא אוכל לא טחון ומעיד שרוב מזון הכלב נבלע בשלמותו פנימה, בלי שום בעיה. השיניים חשובות, אבל כלבים מסתדרים גם בלי שיניים ובעיקר כאשר צורכים מזון יבש.

אם לסכם את העניין כלבים וחתולים סובלים מבעיות שיניים וחניכיים בדיוק כמו בני האדם, לשמחתנו הרבה ניתן לאתר בעיות אלו באמצעות ריח, בדיקה רפואית ומבט. שמירה על שגרת היגיינה נאותה הכוללת צחצוח שיניים אחת ליומיים וצריכת מזון יבש המעודד לעיסה, שמהווה מעין סוג של צחצוח נוסף תמנע הצטברות של פלאק ודלקות חניכיים. חשוב להגיע למעקב וטרינרי, כי לגילוי מוקדם יש תפקיד מרכזי בתהליך ההחלמה.

הרבה יותר מ"סתם עוד עצם" לשחק איתה. צילום: שאטרסטוק

ד"ר מסרי שריף הוא וטרינר מוסמך ופעיל מזה כחמש שנים. נחשב לפורץ דרך בתחום הטיפול בבעלי החיים במגזר הערבי. בשנת 2011 פעל בכל דרך להציל בעלי חיים, שעברו אירועי אלימות, הדבר הביא אותו ללימודי וטרינריה, מהות שהגשימה את חלום ילדותו והעניקה לו תחושת שליחות. המהפכה שהצליח לחולל במגזר הערבי באה לידי ביטוי במודעות המתעוררת לטיפול מקיף בחיות, והוא רואה זאת מדי יום במרפאתו שבבאקה אל גרביה, שם הוא נותן מענה מקיף לכלבים וחתולים- החל מלקיחת דגימות דם, אבחון, טיפול, צילומי רנטגן, הפעלת חדר ניתוח ואשפוז אם הדבר נדרש.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום