בדקנו: מה הסיכוי שבקרוב נראה חיסון שלישי?

(102)
לדרג

הספקתם להתחסן בשתי מנות חיסון נגד קורונה וחשבתם שאתם מוגנים? ובכן, ייתכן שמתישהו תידרשו לחיסון שלישי שיכלול גרסה מתקדמת שכוללת הגנה טובה יותר מפני המוטציות המוכרות. שוחחנו עם מומחה שהסביר: מה הסיכוי שזה יקרה בקרוב והאם עלינו להמתין ולוותר בינתיים על מנת החיסון השנייה?

מאת: מיכל הלפרין מערכת דוקטורס

למרות מבצע החיסונים הנרחב, הקורונה ממשיכה להתפשט ואנחנו נאלצים לשמוע על עוד ועוד מאושפזים שממלאים את בתי החולים הקורסים, וגם על מאות מתים מידי שבוע. מומחים שונים מסבירים שהסיבה לגרף התחלואה שמסרב להתמתן, נובעת מנוכחותו של הזן הבריטי, שככל הנראה מדבק יותר וייתכן שגם אגרסיבי יותר.

לנוכח כך, לא מפתיע שלאחרונה מדברים על אפשרות שבקרוב נראה גרסה עדכנית ומשופרת לחיסון הקיים, כזאת שתכלול גם הגנה מפני הווריאנטים החדשים, ולצידה ההמלצה להתחסן בפעם השלישית בשלב כלשהו.

"העובדה שאנחנו עדים לשינויים בווירוס, אינה מפתיעה במיוחד", מציין פרופ' סיריל כהן, ראש המעבדה לאימונתרפיה באונ' בר אילן וחבר הוועדה המייעצת לניסויים קליניים בחיסונים נגד קורונה: "ווירוס הקורונה עבר לבני האדם מחיות, וככל שהתפשט יותר בקרב בני האדם, הלך והשתכלל. בפועל אנחנו עדים לשינויים שהוא עבר בדרך. כרגע, נראה שהחיסון הזמין, מספק הגנה טובה נגד הוריאנט הבריטי השולט בארץ. ככל שיהיו יותר ווריאנטים, כך ייתכן שחלקם יהיו פחות רגישים לחיסונים, וכרגע אנחנו עדיין לא יודעים מהו טווח ההגנה שהחיסון יאפשר לאותם הזנים. יכול להיות שלא נזדקק בזמן הקרוב לחיסונים אחרים מעבר לזה הניתן כרגע בארץ".

החדשות הטובות לדברי פרופ' כהן הן שהטכנולוגיה שבה יוצרו החיסונים של פייזר ומודרנה גמישה ומאפשרת לשנות את הרכב החיסון בקלות. לדבריו העניין דומה לעדכון גרסה במחשב.

פרופ' כהן, האם כדאי להמתין למנה השלישית ולוותר על המנה השנייה?

"בהחלט לא. חשוב לגשת להתחסן בשתי מנות כפי שדורשים ארגוני הבריאות. הסיבה היא שלא ניתן לדעת מתי תצא גרסה חדשה, וכידוע – מנת חיסון אחת בלבד אינה מספקת את ההגנה המרבית הנדרשת. כמו כן, חשוב להבין שגם אם יחליטו להנחות על מנה שלישית, צריך לדאוג לייצור, לאספקה ולשאר פרוצדורות שלוקחות זמן נוסף".

פרופ' כהן מציין שאף שעדיין לא ברור לאיזו תקופה שתי מנות של חיסון מספקות הגנה, בשטח נעשים מחקרים שבודקים את רמת הנוגדנים ואת תאי ה T אצל מתחסנים. "כך אן כך, אני מאמין שאם וכאשר יחליטו שהחיסון כבר אינו מספק הגנה, נראה המלצה להתחסן שוב. יכול להיות שעד אז כבר נזכה לראות גרסה חדשנית יותר המאפשרת הגנה רחבה יותר".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום