בייבי קורונה: בום!

(39)
לדרג

מן ההתחלה אמרו שילדים לא נדבקים או שזו קורונה קלילה. בגל השני כבר היו 25% ועכשיו זה עומד על 35% ילדים. ד"ר עודד לגשטיין מבית החולים בני ציון "ילדים פחות שומרים על הגיינה ומשפשפים את העיניים יותר ממבוגרים ונדבקים. הנגיף התגלה בדמעות של חולים מאומתים"

מאת: ריקי אמה דנון - מערכת דוקטורס

זה התחיל בגל השני עם 25% ילדים חולי קורונה ונכון להיום מדובר על  35% ילדים חולים ובהם שני חולים קשה, עם פגיעה ריאתית מורדמים ומונשמים. בעקבות כך בהדסה עין כרם נפתחה מחלקת טיפול נמרץ לילדים חולי קורונה ומשרד הבריאות פרסם הנחיות לחסן ילדים בסיכון לתחלואה, למרות היעדר מידע מדויק לגבי המינון הבטיחות ויעילות החיסון לילדים ובכל זאת כך עדיף.

בהדסה עין כרם הקצו שמונה מיטות בטיפול נמרץ לילדים חולי קורונה וכרגע מאושפזים ארבעה מגיל שבועיים עד שנתיים עם מחלות רקע חמורות. מומחים מדברים על כך שגילאי 0 עד תשע שנים היוו בגל הראשון 5% מהחולים, בשני 10% וכעת הם 15% שזה הרבה.

כבר באוקטובר 2020, החלו להפריד בשיבא בין חדר מיון ילדים ומיון נשימתי. כאשר הגיעו ילדים עם סימפטומים של קורונה או שהיו בבידוד בית, הם הופנו מיד למיון הנשימתי, בודדו ושהו בחדרים נפרדים. ההקפדה וכללי הזהירות נשמרו גם במיון הילדים הרגיל. בבית חולים דנה דואק נפתחה מרפאה בניהולה של פרופ' גליה גריסרו-סואן העוקבת ומטפלת בילדים עד גיל 18 אשר חלו בקורונה וסובלים מתסמינים פוסט-ויראליים. גם במרכז שניידר לרפואת ילדים של הכללית, נפתחה מרפאה רב תחומית במחלקת אשפוז יום בניהולה של ד"ר ליאת אשכנזי הופנונג, המיועדת לילדים שחלו מקורונה, בעיקר לנוכח מידע חדש על סיבוכים מאוחרים בילדים מחלימי קורונה.

כבר לא משתמשים במינוח "קורונה קלה אצל ילדים"

"מגן ישראל" – התוכנית הלאומית במאבק בנגיף שמטרתה להוריד את מקדם ההדבקה מתחת לערך 1 קיימה השבוע דיון עם ממונה הקורונה נחמן אש על הנושא של תחלואת ילדים בקורונה, מה שגם ישפיע על ההחלטה אם לפתוח את מערכת החינוך.

מגן ישראל מפעילה לחצים לנקיטת צעדים מידיים בשל הידבקות נרחבת בילדים וגם בגלל שהמוטציות גורמות לנגיף להשתנות ודורשות התייחסות. העלייה במספר הילדים החולים קשה, דורשת שינוי מידי של כללי המשחק אומרים מומחים.

חברות פייזר וגם מודרנה, מקדישים כעת מאמצים לבדיקת החיסונים על גילאי 12-15. כבר לא מדובר במחלה של זקנים, זו מחלה שפוגעת בכולם.

ממה שידוע עד כה יש הבדל בין עוצמת וסימני המחלה בין ילדים ומבוגרים. אצל ילדים גרסו כי היא קלה יותר, אבל היום כבר לא חושבים כך. רוב הילדים הנדבקים עדיין זקוקים לפחות אשפוזים או לאשפוזים בטיפול נמרץ. בארה"ב הילדים שנדבקו בקורונה ונזקקו לאשפוז, היו עם מחלות רקע.

ד"ר עודד לגשטיין מומחה לרפואת עיניים ילדים בבי"ח בני ציון בחיפה:" ילדים נוטים לפתח מחלה קלה ופחות מקפידים על היגיינה וריחוק חברתי ולכן יכולים תיאורית להפיץ יותר את הווירוס."

ד"ר לגשטיין האם ילדים הם מפיצי קורונה?

"זו שאלה לאנשי בריאות הציבור. אני חושב שהנושא עדיין נמצא בלמידה של הקהילה הרפואית. יש מחלוקת. תיאורטית יש מספר גורמים שיכולים להפוך את הילדים למפיצי קורונה. ראשית נושא ההיגיינה. ילדים כמובן פחות מקפידים על היגיינה בהשוואה למבוגרים. בנוסף, בארצות הברית כל ילד נדרש לעטות מסכה החל מגיל שנתיים בחלק מהמדינות. בארץ רק מגיל בית-הספר הילדים נדרשים לעטות מסכה. הנושא השני הוא הריחוק החברתי. ילדים פחות מקפידים עליו, במיוחד ילדים קטנים. פרט לתקופות סגר, מתקיימות פעילויות חינוכיות פרונטלית בגנים ובחלק מהכיתות בבתי הספר. הנושא השלישי הוא התבטאות המחלה. ילדים לרוב מבטאים מחלה קלה מאוד (צינון קל, שיעול יבש) ושליש מהם כלל לא מפתחים תסמינים, ולכן ילדים פחות חשודים כחולים בקורונה בהשוואה למבוגרים. מכל הסיבות הללו יש החושבים שילדים יכולים להפיץ את הווירוס יותר ממבוגרים.

מה אתה יודע על הקשר בין ילדים קורונה ועיניים?

ד"ר עודד לגשטיין:"תיאורטית ילדים יכולים להיחשף לקורונה דרך העיניים יותר ממבוגרים משום שהם פחות שומרים על היגיינה, פחות עוטים מסכות, וביחס למבוגרים, משפשפים את העיניים פעמים רבות כשהם לא מרוצים ממשהו או כאשר הם עייפים וכך הם עלולים להידבק בנגיף.".

איך מתבטאת הקורונה בעיניים?

"אצל אחד מכל 20 חולי קורונה, תהיה פגיעה בעיניים. כמו כן 1 מתוך 100 חולים שנדבקו בקורונה יבטא את המחלה אך ורק בעין (או קודם כל בעין ואז בגוף). לרוב מדובר על דלקת קלה ואודם. סימנים אחרים יהיו שפשוף עיניים, כאב עיניים, תחושת יובש בעיניים או דמעת מרובה. חשוב להדגיש שהפגיעה בעין היא לרוב קלה וחולפת ללא נזק. גם אם נדבקתם לאחרונה בדלקת עיניים, סביר שנדבקתם בוירוס אחר הגורם לצינון ודלקת עיניים, ולא בקורונה. במקרים נדירים מאוד הוכח שהידבקות בקורונה יכולה לפגוע בחלקים הפנימיים של העין, ואף לגרום לשיתוק עצבים, המתבטא בהופעת פזילות חדשות."

איך אתה מציע להורים לשמור על הילדים מפני הדבקה דרך העיניים?

"בדיוק כמו אצל מבוגרים, יש לשמור על ריחוק חברתי ככל שניתן, לעטות מסכה בכל ילד המאפשר זאת, וחשוב להקפיד על היגיינה ושטיפת ידיים עם ג'ל אלכוהול, במיוחד לפני כל מגע בעין. יש לנסות להסביר לילד שיש להימנע ממגע עם העיניים."

ד"ר לגשטיין מסביר כי "אין הוכחה חד משמעית שניתן להידבק בקורונה ישירות דרך העין. כלומר שהוירוס חודר לעין וממנה לגוף. עיקר המחשבה היא שעשויים להדבק בקורונה דרך העיניים באופן בלתי ישיר, דרך הדמעות. עקב הימצאות חיבור אנטומי בין העין לאף - תעלת ניקוז הדמעות. למעשה הדמעות שוטפות ומרטיבות את החלק החיצוני של העין שנמצא במגע עם העולם, משם הן מתנקזות דרך תעלת הדמעות אל חלל האף. כך שלמעשה אנחנו כל הזמן בולעים ונושמים את הדמעות שלנו. במידה ויש מגע בין וירוס הקורונה לעין, הוא יישטף עם הדמעות (בדומה למזהמים אחרים ולכלוך) ומשם יגיע לריאות ולמערכת העיכול, בדיוק כמו בהדבקה דרך האף או הפה. חוקרים הוכיחו שהווירוס יכול להופיע בדמעות של חולי קורונה מאומתים".

האם אתה ממליץ על שימוש בכיסוי עיניים כדי להימנע מהדבקה בקורונה? האם מסכות אינן מספיקות?

אין לכך תשובה חד משמעית. כאמור, אין הוכחה ברורה שניתן להידבק בקורונה דרך העיניים, ולא ידוע בוודאות מה שיעור ההדבקה בקורונה דרך העיניים. נראה שעיקר ההדבקה מתרחשת דרך האף והפה. יחד עם זאת כולנו רואים שכאשר יש מגע ברור עם חולה, כפי שקורה במחלקות קורונה בבתי חולים, לא לוקחים סיכון וממגנים את הצוות הרפואי, גם במסכות המגנות על העיניים".

כ- 50-70% מהילדים שחלו בקורונה לא סבלו מתסמינים. באיסלנד דווח כבר באפריל על 6% חולים עד גיל 10 ובארה"ב 7.3% מפלח של 22% באוכלוסייה כולה.

בישראל כבר נעשו מספר מחקרים על ילדים וקורונה, אך בהיעדר תסמינים קשה מאוד להגיע למסקנות ברורות. אלה שסבלו מתסמינים דיווחו על המוכרים כמו אצל שאר החולים: שיעול וחום, קוצר נשימה, הקאות, נזלת ושלשולים, גם זמן ההחלמה שלהם היה כצפוי עד שבועיים.

ברוב מדינות העולם גם בודקים מהי כמות התחלואה בילדים, אך בהיעדר תסמינים קליניים קשה מאוד להעריך אותה. באיסלנד דווח כבר באפריל 2020 על 6% מילדים עד גיל 10 שחלו בקורונה ובארה"ב דיווח על 7.3% ילדים המהווים  22% מהאוכלוסייה כולה.

דבר אחד יודעים היום בארץ, שילדים בני עשר מפיצים את הקורונה כמו מבוגרים ולכן גם הם חייבים להישמר ולשמור על כללי הזהירות: מסכות, היגיינה וריחוק חברתי.

בכל הפרסומים עכשיו כבר לא משתמשים יותר במינוח "קורונה קלה אצל ילדים". זה נגמר!

ההנחיה היא שתינוקות עד גיל שלושה חודשים הסובלים מחום, חייבים להיבדק ע"י רופא ילדים ופעוטות מעל גיל זה, הורים צריכים לבחון את המצב הכללי של הילד. תגובות, חיוך, התייחסות לסביבה כי סימנים לילד חולה הם אי שקט, אפטיה, קשיי נשימה או אנחות. ילדים עם חום מעל  41 מעלות חייבים להיבדק בהקדם.

נכון לכתיבת כתבה זו ולאחר העלייה בתחלואת הילדים, הנחה משרד הבריאות את כל קופות החולים לחסן את ילידי 2003-2004 שהיום הם בני 16.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום