חיסונים מסביב לגלובוס- 90 מיליון חולים בעולם וכ- 6 מיליון מחוסנים

(9)
לדרג

אין ספק שיש לנו במה להתפאר. היינו במקום הראשון בתחלואה, ועכשיו אנחנו במקום השלישי והמכובד בעולם בחיסונים. ומה קורה מסביב לגלובוס? מצד אחד מחסנים, מצד שני צונאמי של קורונה באירופה וארצות הברית. עד כה נדבקו בעולם 90 מיליון בני אדם. באלסקה לקה אדם אחד בתופעת לוואי חמורה מחיסון פייזר

מאת: ריקי אמה דנון - מערכת דוקטורס

בישראל חוסנו במנה הראשונה קרוב לשני מיליון בני אדם, ובשבוע הזה החלו כבר לתת את החיסון השני. כ-36% מהחיסונים על פי משרד הבריאות ניתנו לגילאי פחות מששים. כוונות לחוד ומציאות לחוד. הסכם חדש עם חברת פייזר יבטיח את אספקת החיסונים הנוספים.

כ-200 אלף עובדי מערכת הבריאות כבר קיבלו את החיסון הראשון, ובשבוע הבא יקבלו את מנת החיסון השנייה. ביום ראשון שעבר, זומנו כל מורי ישראל לחיסון. תודה לאל כי הם תכננו לשבש את הלימודים בזום אם לא יחוסנו. עד כה מדובר על כ-17.5% מתחסנים בארץ, ועדיין יש לפנינו עוד דרך ארוכה עד לחיסון העדר. ומה קורה בעולם?

ארה"ב- 5.5. מיליון חיסונים, בסין 4.5. מיליון, בריטניה 1.3 מיליון. באיחוד האמירויות: 800 אלף מנות. ברזיל מחכה לחיסון הזול של אסטרה-זניקה ויש בה נכון להיום: 7.6. מיליון חולים.

 כ-16 מיליון מנות חיסון ברחבי העולם חולקו עד כה כך עולה מנתונים ברשת. בראש נמצאת ארצות הברית עם כ-5.5. מיליון מנות שתכננה לחסן 20 מיליון בני אדם עד סוף שנת 2020, אבל זה לא קרה. בימים כתיקונם, כשלא מדובר במגפה קטלנית, כל טיפול רפואי או חיסון אמור לעבור שלב של ניסויים קליניים כדי לעקוב אחר תופעות לוואי. מכיוון שהחיסון לקורונה הנו חיסון חירום, השלב הזה לא התקיים ומשום כך הקימה כעת הרשות האמריקאית לבקרת מחלות ומניעתן CDC, מיזם בשם V-SAFE אשר מטרתו לעודד מתחסנים לדווח על תופעת לוואי בעקבות החיסון.

בסין חילקו 4.5 מיליון מנות של חיסונים, והחלו לעשות זאת כבר בקיץ עוד לפני שהסתיים השלב השלישי של הניסויים הקליניים. מה שקורה בסין, קורה רק בסין! אם הם הצליחו לייצר לנו מגפה עולמית, הם בטח יודעים מה הם עושים.

בבריטניה הופצו כ-1.3 מיליון מנות, ומצד שני שוטף את הממלכה המאוחדת גל תחלואה עצום המאיים לגרום לקריסת מערכת הבריאות. זוהי הרעה החולה של המגפה, שהיא לא צפויה ואף אחד לא יודע מה יקרה מחר. לפיכך הם זירזו את מתן האישור לחיסון של חברת אסטרה –זניקה ואוניברסיטת אוקספורד, למרות שלא היו לו נתונים מרשימים בניסויים הקליניים. לחיסון הזה גם מחכה גם ברזיל בגלל העלויות הנמוכות שלו. החל מפרוץ המגפה אובחנו בה כ-7.6 מיליון חולים ונפטרו 192,681 בני אדם. באיחוד האמירויות ניתנו כ-800 אלף מנות חיסון.

עיכובים גדולים בחיסונים באיחוד האירופי. המוטציה מסרסת את החיסון. נקודת האור:  אפשר יהיה לערוך אותו מחדש.

האיחוד האירופי מחלק את מנות החיסון לפי גודל האוכלוסייה בכל מדינה. עושה רושם שזה קשה כמעט כמו להכין מערכת שעות של בית ספר. יש עיכובים ובלבול רב וזה ניכר מהנתונים הנמוכים של מספר המתחסנים במדינות השונות.

בגרמניה חוסנו רק כ-367 בני אדם, באיטליה 260 אלף, ספרד – 140,000 מנות ובצרפת חוסנו רק 19.500 בני אדם. החורף הזה כנראה הולך לספק נתונים מדאיגים מאוד, כי כמו שאמרו הווירוס שורד נהדר בקור.

בנוסף לכך עושות המוטציות (הוריאנטים החדשים) שהתגלו בבריטניה ובדרום אפריקה כאב ראש רציני. הן התגלו בחלבון spike, זה הדוקרן שנתן למגפה את שמה- CORONA VIRUS אשר מאפשר לווירוס לחדור לתוך התאים, להתרבות ולגרום להרס. החיסונים (מלבד הסיני) פותחו במטרה לבלום את היכולת הזו ועכשיו כאשר השתנה הדוקרן מה יקרה?. מומחים מרגיעים כי אחרי שפותח החיסון, לא תהיה בעיה לערוך אותו מחדש ולהשתלט על המוטציה.

בסופו של דבר בריטניה הייתה הראשונה שאישרה להשתמש בחיסון של חברת אסטרה-זניקה שפותח עם אוניברסיטת אוקספורד. מדובר על חיסון לא מזיק ממשפחת האדנווירוס, אשר עבר סירוס רציני המונע ממנו להדביק אחרים. שיבוט החלבון מחדיר חומר תורשתי לגוף ומערכת החיסון לומדת לזהות את החלבון הנגיפי. אבל אז באה המוטציה והפכה את מזג האוויר הבריטי לקודר במיוחד, בעודה חווה בימים אלה צונמי של תחלואת מוטציה הרבה יותר מדבקת. זו הסיבה שמיהרו לזרז את האישור של החיסון גם לפני שהוכחה היעילות שלו, וזו הסיבה שנכון  לעכשיו מעכבים הבריטים את מתן המנה השנייה ומעוניינים שכולם יקבלו ראשית את המנה הראשונה.

בנוגע לחיסונים של פייזר ומודרנה (בישראל מחסנים בחיסון פייזר) אפשר לומר כי כבר נצפתה ירידה בתחלואה, למרות שעדיין לא ניתן לבדוק את היעילות של מנה אחת. אגב כך, חברת מודרנה הכניסה את המחקר הקליני שלה רשמית לספרות המדעית.

תה ואורז יש בסין וגם חיסונים בדילוג נונשלנטי על מחקר קליני

כצפוי זמינות החיסונים עלולה להיפגע בתקופה הקרובה כאשר עוד מדינות יצטרפו למרוץ החיסונים. יצרניות החיסונים נותנות גז, אבל הן חייבות לקבל גם אישור להפצת החיסונים וזה לוקח זמן. במדינות רבות חוששים לאשר את החיסון הסיני וגם את הרוסי "ספוטניק 6" אשר אושרו במדינותיהם, כאמור בדילוג נונשלנטי על השלב של הניסויים הקליניים, זה שנועד לבחון את בטיחות החיסון ותופעות הלוואי שלו. יכול להיות שבעתיד נוכל לראות רוסים שנראים כמו סינים או סינים שנראים כמו רוסים...

הסינים מדווחים על  כ-79% אחוז יעילות בחיסון של חברת סינופארם הסינית. הוא פותח על טכנולוגיה מוכרת וידועה מחיסוני ילדים ומבוסס על נגיפים מומתים. פחות מאלף פיתחו חום קל, ורק שניים ממיליון סינים שחוסנו לקו בתופעות לוואי חמורות. הדיווחים של חברת סינופארם התקבלו בחשדנות, כי עם הסינים העולם יבוא בחשבון אחר כך. שקיפות לא הייתה כאן מאז דצמבר 2020 והשאר היסטוריה. החיסון הסיני יינתן גם בבחריין, באיחוד האמירויות ובאינדונזיה.

ויש גם כאלה שמרוויחים מהחיסונים והרבה. באוניברסיטת קווינסלנד באוסטרליה החלו בניסויים קליניים בחיסון שהיא פיתחה יחד עם חברת CSL. החיסון הזה התבסס על טכנולוגיה קלאסית של חיסון רקומביננטי, המכיל את חלבוני הנגיף. אף שתוצאות הניסוי הקליני היו טובות למדי, החליטו להפסיק את הניסויים, מה שגרם להם להפסד כלכלי עצום. אבל לא צריך לדאוג , הם כבר חתמו על הסכם לייצור 30 מיליון מנות חיסון עם חברת אסטרה-זניקה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום