פעמיים כי טוב: על חשיבותו של חיסון מספר 2

(87)
לדרג

החיסון השני: למה חשוב לקבל אותו בזמן ותוך כמה זמן מתקבלת הגנה? השבוע החל סבב המנה השנייה של חיסוני הקורונה. מדוע לפי ההנחיות יש צורך בשתי מנות ותוך כמה זמן אפשר לזכות להגנה כמעט מלאה? מומחה עונה על השאלות הבוערות בנושא

מאת: מיכל הלפרין - מערכת דוקטורס

עד כה חוסנו בישראל קרוב לשני מיליון אנשים נגד קורונה. במקביל, נערכת מערכת הבריאות לקבלת משלוח נוסף של מאות אלפי חיסונים נוספים.

השבוע החל סבב חיסוני המנה השנייה, ומחוסנים שקיבלו את המנה הראשונה לפני כשלושה שבועות זומנו בשנית. מדוע בעצם חשוב להתחסן פעמיים ומתי אפשר לחוש מוגנים? פרופ' סיריל כהן, ראש המעבדה לאימונותרפיה וסגן דיקן הפקולטה למדעי החיים באונ' בר אילן עם ההסבר המלא.

פרופ' כהן, למה בעצם חשוב לקבל מנה שנייה?

"מה שבעצם קובע את יעילות החיסונית הוא מידת ההשפעה שלהם על מערכת החיסון – כלומר המידה שבה הם מצליחים 'לעורר' אותה. למעשה, הגוף שלנו מגיב בצורה שונה גם לחיסון כנגד גורם מחלה מסוים, אבל גם לשיטת החיסון עצמה.

עד כה, למדנו ממחקרים שונים שנעשו לגבי חיסונים מסוימים, שכדי לעודד יצירה של זיכרון חיסוני לטווח ארוך, ועל מנת להגדיל את אחוז החסינות שמעניק החיסון – נדרשות בדרך כלל שתי מנות בהפרשי זמן ספציפיים. חיסונים מוכרים לדוגמה, בנוסף לקורונה, הם למשל החיסון המשולב לטטנוס ודיפתריה, חיסון נגד דלקת כבד נגיפית, נגד שעלת וחיסון חצבת".

תוך כמה זמן מרגע החיסון מתחילה ההגנה מפני קורונה?

"לפי ניתוח ראשוני שנעשה לאנשים שחוסנו נגד קורונה עם החיסון של פייזר, יותר מחמישים אחוזים מהם פיתחו תגובה חיסונית נאותה כבר לאחר החיסון הראשוני, ולאחר המנה השנייה – מעל 95 אחוז. לפי הפרסומים שלהם, לאחר כשבוע - שבועיים מהחיסון הראשון תתחיל להתפתח הגנה חלקית, ולאחר כשבוע מהחיסון השני – הגנה של כ 95 אחוז".

האם מי שחלה בקורונה לאחר המנה הראשונה יכול להתחסן במנה שנייה?

"החיסון אינו מיועד לחולה קורונה החש בתסמינים. לכן, אם קיים חשד, יש לבצע בדיקת קורונה בטרם ההתחסנות".

האם בהכרח חשוב להתחסן במועד שנקבע?

"כיום יודעים לומר שהתגובה הראשונית יכולה לארוך כשבועיים מרגע החיסון הראשון, ולכן יש להמתין כשלושה שבועות מרגע החיסון הראשון. אני סבור שאכן חשוב לקבל את החיסון השני במועד שנקבע – כלומר לאחר כ - 3 שבועות. הסיבה היא שאין מספיק מידע אודות יעילות חיסונים הניתנים בטווח רחוק יותר.

לאחרונה עלו הצעות מארגון הבריאות העולמי וכן מכיוון הרשויות באנגליה, לפיהן במקרים נדירים, אפשר יהיה להמתין כ 6 - 12 שבועות בין המנות, על מנת לחסן כמה שיותר מהר אחוז ניכר מהאוכלוסייה במנה אחת עד לקבלת השנייה. באופן הגיוני, לא צפויה פגיעה בבטיחות החיסון, אך מצד שני, ללא ניסוי מבוקר קשה להצביע על יעילות התהליך. לכן, אני חושב שהיות שפרוטוקול הניסוי הקליני התבסס על תקופה של 3 שבועות, בשלב זה מומלץ לנקוט בגישה זו, שהוכחה כיעילה כאמור בכ -95%".

האם אכן רוב התופעות צפויות אחרי השנייה?

"על-פי הנתונים המפורסמים, תוארו יותר תופעות לוואי (כגון חום וכאבים באזור ההזרקה) אחרי המנה השנייה. אגב נראה כי קבוצת הגילים 18 - 55 פיתחה יותר תופעות לוואי לעומת הקבוצה היותר מבוגרת".

"יעילות החיסונים נגד קורונה נבדקה והוכחה כיעילה ביותר, ונכון לעכשיו יודעים לומר שהחיסונים מגנים גם מפני מוטציות שונות של הנגיף. כדי ליהנות מהגנה מרבית, חשוב להקפיד על שתי מנות חיסון בהתאם למועד שנקבע. אני רוצה להאמין שעם ההתחסנות המסיבית שצפויה בישראל, נוכל לחזור אט אט לשגרת חיים טובה יותר", אומר פרופ' כהן לסיכום

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום